Hallo,
Ik wil samen met mijn vriendin volgend jaar in zes weken door Java en Sulawesi reizen. We vliegen op Jakarta om die stad direct te skippen en een aantal dagen bij te trekken in Cianjur (homestay).
Vervolgens willen we via bandung de trein nemen naar Yogya/Borobondur, om daarna weer door te gaan naar Surabaya. Daar willen we maar kort blijven en een vlucht nemen naar Makassar (is dat mogelijk??).
Vanuit Makassar willen we door naar Tana Toraja om daar weer even te verblijven. Na Tana Toraja willen we langzaamaan doorgaan naar Ampana om van daar naar de Togean Islands te gaan. Daar willen we minstens 6/7 dagen kunnen blijven.
Vanuit de Togean’s willen we onze terugreis inzetten naar Jakarta, maar we komen er niet helemaal uit hoe dat het handigst is (vlucht vanaf Gorontalo/Manado?)
Wat ik graag zou willen weten is of bovenstaande te realiseren is in zes weken en of iemand een inschatting van de kosten kan maken (excl. retour AMS-JKT, incl evt binnenlandse vluchten). Ook alternatieve reisroutes zijn welkom, maar het staat vast dat we iig de togean’s willen bereiken (we hebben daar veel positieve verhalen over gehoord).
Ik hoor het graag, groet, Koen
selamat pagi,
Zes weken voor Java en Sulawesi is o.k.
Openbaar vervoer op Java is goed geregeld en je verliest dus niet zoveel tijd.
Sulawesi daarentegen. Het zit vaak tegen. Van Makassar naar Tana T. is geen probleem. Misschien leuk op aan het Tempemeer een dag te blijven en niet in een ruk naar Rantepao te bussen. Voor Tana T. en omgeving zou ik min. 5 dagen uittrekken. En nu komt het gedeelte waar je soms veel langer over doet dan verwacht. Rantepao via Polope naar het Posomeer. Daar overnachten en met het bootje het meer over naar de overkant en dan de bus naar Poso. Zo snel mogelijk daar weg met het minibusje (smorgens om 10 uur?) naar Ampana. Normaal een uurtje of 4. Ik deed er 10 uur over. Veel landverschuivingen! Je komt waarschijnlijk in ieder geval te laat aan voor de boot naar Wakai. Dus de volgende dag tuf je naar de Togian Islands. Wakai stelt buiten het haventje niets voor en je gaat met de longtail naar Kadidiri. Je hebt het gevoel aan het einde van de wereld te zijn. Vanuit Kadidiri zie je het piepkleine eilandje Taipi liggen met rondom een koraal barriere. Ik prefereer dat .Het is paradijslijk maar weinig zoet water, geen elektra en naast snorkelen / duiken en vissen is er uiteraard niets te doen. Je voelt je Robinson C. De gammele nachtboot naar Gorontalo gaat onregelmatig. Soms een keer per week. Je scheept je weer in in Wakai. De volgende morgen ben je in G. In tijdsnood neem je het vliegtuigje naar Manado anders de bus. Wel een rit!
Sukses.
Koen,
Wij zijn nu in Bali en hebben zojuist jouw trip achter de rug. Wij zijn vanuit Weliswaar zijn wij van Singapore via Jakarta naar Makassar gevlogen en hebben het stuk Java niet gedaan. Ik geloof dat je wel van Surabaya naar Makassar kunt vliegen. Dat zal ik hier uitzoeken, nu ik toch hier ben.
Wij hebben onze trip door een lokaal reisbureau laten regelen. Transport, overnachtingen, excursies. Dit was voor ons de oplossing. Vanuit Makassar is het niet zo moeilijk om in Rantepao te komen. Maar van Rantepao richting Togian is moeilijker. Onderschat de afstand niet. Niet zozeer in kilometers, maar in tijd. De weg is soms abnormaal slecht. Wij zijn vanuit Ampana naar Bomba gevaren en hebben daar een paar nachten doorgebracht. Het is een prachtige omgeving. Je zult je moeten vermaken met wandelen, rusten, snorkelen of duiken. Wij zijn met een busje van Ampana naar Palu gereisd (negen uur rijden) en vandaar uit via Makassar naar Denpasar gevlogen.
1 like
Hallo Koen,
Volgend jaar (aug 2014) gaan wij ongeveer dezelfde route afleggen, we zijn wel minder lang op Java. Ik hoop dat jullie een mooie reis hebben gehad!
Zou je je ervaringen willen delen en heb je misschien nog tips!
Groetjes,
Ada