Hoi , ben erweer met een paar nieuwe vragen…
We zijn van plan om vanaf Surabaya naar Sulawesi te trekken en vraag me af hoe we dit het beste organiseren…
blijven we beter een paar dagen in Makkassar en reizen we dan door naar Toraja- gebied?
kunnen we enkel over land naar Rantepao of zijn er nog andere mogelijkheden…het lijkt een 300 km. te zijn van Makkassar tot Rantepao…
kunnnen we dit regelen (hotel, gids, vervoer) in Yogyakarta?
tips en goede raad van Indonesië-kenners is meer dan welkom!
Ikzelf ben overland van Makassar naar Rantapao gereisd. Hoeveel km het is weet ik niet, maar reken maar op een volle dag reizen. Je reist echter wel door een mooi gebied!
Hoelang je in Makassar wilt blijven, hangt van je interesse af. Persoonlijk vind ik Makassar niet echt geweldig, al zijn de haven en fort Rotterdam wel een bezoekje waard.
Ik was voor mijn trip in Sulawesi ongeveer 40 euro kwijt, INCLUSIEF hotels (3*), auto, cauffeur, gids, benzine enz. Backpacken is goedkoper, maar voor hetgeen wat ik aangeboden kreeg was dit beslist niet te duur.
Houd rekening mee dat als je ter plekke in Toraja rond wilt reizen en dorpen wilt bezoeken, je alsnog afhankelijk bent van een chauffeur. Bemo’s gaan niet/nauwelijks naar de verschillende dorpen, dus je zult vervoer moeten charteren. Ook is een gids wel handig om je in verschillende dorpen te introduceren, bv wanneer je een begrafenisceremonie bij wilt wonen. Backpackers die pas in Toraja pas alles geregeld hadden waren ongeveer net zoveel geld kwijt als dat ik kwijt was - terwijl ik er meer voor terug kreeg.
Eigenlijk zijn we geen backpackers maar we trekken wel graag rond op ons eigen ritme. We proberen zoveel mogenlijk te genieten en leuke dingen te bezoeken. We zijn wel van plan om Sulawesi te bezoeken met een privé-chauffeur die met ons een weekje kan rondtoeren, geld speelt eigenlijk weinig rol, en die ons kan introduceren in de dorpen.We hebben dit ook in Cambodja gedaan( Siem Riep) en dat beviel ons super.
Omdat we op dit moment niet weten hoelang we in Java zullen blijven( naargelang onze zin) weten we dus niet wanneer we in Sulawesi zullen aankomen. Kunnen we dit vanuit Yogya regelen, alsook een hotel boeken of gaan we onmiddellijk naar één van onze favoriete hotels die we thuis opzochten? Ik weet niet of het daar druk zal zijn…(juli- augustus)
Neem gewoon even contact op met het adres wat ik hierboven gaf, mogelijk kun je gewoon een paar dagen vantevoren boeken. Zeker wanneer je niet perse een Nederlandstalige gids wilt, dan moet dat echt geen probleem zijn.
Mensen in Yogya kennen Sulawesi niet, en zijn er wss nooit geweest. Ze zullen je in contact brengen met een bureau daar, en zelf natuurlijk daar de nodige winst op maken. Logisch.
Uiteraard kan je natuurlijk ook in Makassar zelf iets regelen.
Is een tour in Torajaland een beetje makkelijk te organiseren? Wil natuurlijk graag een paar ceremonies meemaken als we in Torajaland zijn, maar wil zo weinig mogelijk vantevoren vastleggen.
Wij zijn vorig jaar in september in Sulawesie geweest. In Makassar zou ik inderdaad maar 2 dagen blijven, en dan naar toraja. Ik heb alles geboekt bij een reisburo in Makassar, beheerd door een Nederlander wat erg makkelijk is omdat het communiceren in het Engels soms wat moeizaam gaat.
Caraka Travelindo
Jl. Samalona No. 12
Makassar 90174
South Sulawesi - Indonesia
tel. +62 411 - 318 877
fax +62 411 - 318 889
e-mail info@sulawesi-indonesia.com