vervoer op Sulawesi regelen

Hoi allen,

Ik ben benieuwd hoe je het beste je vervoer kunt regelen op Sulawesi. We gaan van noord naar zuid (Manado naar Makassar), dus komen niet terug op de plek van vertrek.

Kan dit meestal via het hotel waar je zit of zijn er bepaalde aanbieders (namen?) die je kunt opzoeken?

Wat is een goede prijs voor een halve dag en/of een hele dag met chauffeur? Ik heb begrepen dat je niet zelf mag rijden daar?

Is het makkelijk aanhaken met andere reizigers die dezelfde kant op gaan in de praktijk? Ik las iets over een Kijang = auto voor een groep?

Ik hoop op mooie tips!

Hartelijke groet en bedankt!
Mariëlle

Hallo Marielle,
Ik heb hetzelfde plan. Ga eerst naar Bunaken (va 11 t/m 15 okt). De rest staat allemaal nog open. Heb wel een globaal plan maar moet nog uitzoeken wat het “slimste/handigste” is om vanuit bv Tomoho dat water over te steken. Gelezen dat je va Gorontalo met (nacht)boot zou kunnen maar misschien is het “slimmer” om eerst va Manado naar Makassar terug te vliegen en dan weer “terug” naar Poso… Omdat ik al naar Bunaken ga, hoef ik perse ook nog naar Togiean eilanden.
Ben wel benieuwd naar jullie reistijden/plannen. Wat je al gevonden hebt.

Beste Marielle,

Ik heb dezelfde reis vorige maand gemaakt. Het is erg makkelijk om vervoer ter plaatse te regelen. Je kunt er ook voor kiezen om bussen te gebruiken maar de wegen op Sulawesi zijn niet goed en met de bus ben je nog langer onderweg dan met de auto. Iedere homestay waar je aankomt kun je vragen naar een auto en meestal weten die ook of andere mensen ook gaan. Anders hang je een briefje op en grote kans dat mensen contact met je opnemen om te delen.

Bunaken is heel makkelijk te bereiken met de boot maar wel echt veel minder dan de afgelegen Togian eilanden. Om daar te komen kun je Op donderdag avond de nachtboot nemen en die komt de volgende ochtend aan. Ik raad aan om hiervoor een kaartje ‘tetapi’ te boeken want de duurdere airconditioned klasse is veel minder comfortabel.

Hou er qua prijs rekening mee dat de reistijden zo lang zijn dat de chauffeur die jullie afzet vaak de dag erna pas terug kan. Ik ben van Manado naar batu Put met de motor gegaan, 100.000 rp. Van Batu Putih met de auto naar Tomohon, 400.000, bus van Tomohon naar Gorontalo, Gorontalo ke Togian met de boot, van de Togian eilanden met de publieke ferry naar Ampana, van Ampana naar Tentena was denk ik 600.000, Tentena Rantapao 800.000, en van Rantepao naar Makassar met de nachtbus.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Fijne reis