Recente ervaringen in Centraal Sulawesi??

Hai,

Ik vertrek begin februari vanuit Gent naar Indonesie en wil eigenlijk vooral in Sulawesi rondtrekken. Alles wat ik erover lees klinkt fantastisch.
Het enige wat ik me nog afvraag is of iemand recent door centraal Sulawesi gereist heeft. Vanuit de overheid in Belgie is er helemaal geen negatief reisadvies, maar Buza in Nederland geeft nog steeds een negatief reisadvies. Op de meeste plekken lees ik dat de spanning sinds 2008-2009 erorm is afgenomen.
Is er iemand die me kan vertellen uit eigen ervaring hoe de situatie ter plaatse is?

Alvast bedankt!
Stijn

Niet recent maar eind 2008 hebben mijn man en ik Sulawesi bezocht. Een schone ervaring. Begonnen in Makassar. Doen: een becak/cyclo huren en je een uur vóór zonsondergang naar de oude haven laten rijden. Je betaalt een kleine entree en dan zie je de oude Buginese schoeners en de bedrijvigheid van de haven. Authentieker dan de Sunda Kelapa haven in Jakarta.Vanuit je becak kun je de meest fantastische foto’s maken van de bevolking omdat er geregeld een kleine file staat. We reisden verder naar de zuidkust. In het plaatsje Bira, waar de schoeners, in opdracht van veelal rijke Europeanen, worden gebouwd, logeerden we in de Anda Bungalows. Op loopafstand is een wit strand met relaxte sfeer.In het plaatsje Sengkang aten we pisang goreng, vers gebakken banaan. Geserveerd door de bewoonster van een drijvend huis midden in het Tempe Meer tijdens een gigantisch onweer. Het hotel in Sengkang was te doen nadat we de giga kakkerlak hadden verwijderd. De nabije moskee was een nadeel maar ik heb nog nooit een man zó mooi, zó sereen horen zingen om vijf uur 's morgens! De diverse districten hebben allemaal hun eigen toegangspoort, prachtig om de reeks te fotograferen. Kom je onderweg een politiepost(meestal een soort bushokje met een rotan divan) tegen en is die bemand, schroom dan niet om even een praatje te maken. De meesten weten wel een paar woordjes Engels en zo kom je tevens aan de actuele info betr. de veiligheid e.d. op je route.
Verder naar Torajaland. Even buiten Ratepajo zagen we de voorbereiding van een begrafenis. Van een afstandje bekeken we de rituelen totdat we werden aangesproken door familieleden van de overledene. We kregen een officiele uitnodiging voor het bijwonen van de begrafenis. Hiervoor bleven we graag een paar dagen langer in Rantepajo. Schaf hiervoor wel een donkere sarong aan(dus ook de man), draag hem die dag en je zult vele voordelen hiervan ontdekken. Wij mochten echt alles fotograferen en bijwonen. Koop wél een klein cadeautje zoals kretèk sigaretten. Geniet verder van de Tonkonans, de rotsgraven met de weinig overgeleven antieke Tau Tau poppen en luister naar de vele legendes. Zoals de legende van de Broodvruchtboom, de babyboom, de “Bulu Iju” die vertelt over de reis van de onbevlekte ziel van een pasgeboren, helaas overleden, baby. Door naar het Posomeer. Even buiten het plaatsje Tentena logeerden wij in de Tando Bone bungalows van Annelies van Hagen, een Nederlandse uit Overijssel. Je waant je in een paradijs. Zij of haar echtgenoot, varen met de prauw naar het vasteland om je af te halen. Bij ons was dat in het pikkedonker, begeleid door het licht van de sterren. Heb je je boeken/tijdschriften uit, laat ze dan hier achter. Op weg naar Donggala kun je de Toekan, een prachtige prehistorisch aandoende vogel, spotten. In de Prince John Bungalows, Duitse eigenaren, heeft mijn man voor het eerst gedoken. De instructeur heeft om te beginnen uitvoerig met hem gesnorkeld en hem daarna goed bevonden voor een 10 meter duik. Wij maakten deze reis in een huurbusje met airco, chauffeur en een gids. Wij trokken voor dit onderdeel 14 dagen uit. Reis niet tijdens de ramadan, dan is er weinig open. Buiten wat extra controle-activiteiten/posten, is leuk want weer een extra praatje, hebben wij niets gemerkt van politiek onveilige situaties.

Wij vervolgden onze reis via Makassar naar Papua.

Hopelijk heb hier iets aan voor je reis naar Sulawesi.

Dank je wel voor de tips Carla! Ik ga zeker op zoek naar de Tando Bone-bungalows.

Groeten
Stijn

ik ben net terug van 7 weken door indo backpacken.

ben zo een 3,5 week op sulawesi geweest.

alles super en top!!!
ik kan je hele verhalen vertellen maar wat wil je weten??

mischien kan ik je dan iets specifieks vertellen.

eventueel kan je ook op me site

http://joycevandijk.waarbenjij.nu

mn email is:

joyce_dijkie@hotmail.com

groetjes joyce:chin: