Vrouw alleen

Hallo,

Vrienden van mij kwamen gisteren enthousiast met verhalen over Borneo. Zij zijn net met z;n viertjes terug uit dit mooie gedeelte van Maleisie. Ik ben erg enthousiast geworden door hun foto’s en verhalen. Wilde dit altijd al, alleen Afrika kreeg bij mij altijd voorrang. Zelf ben ik alleen en reis meestal in een groepsreis. Nu zijn deze naar Borneo helemaal niet te betalen. Vraag me af hoe het is om alleen als vrouw te reizen door Borneo?
Zit te denken aan september 2013.

Is het makkelijk aanspraak te krijgen? Begreep van die vrienden van me, dat ze soms gewoon compleet alleen waren in sommige accommodaties. Dat hoeft nu ook weer niet perse.
Hoor graag jullie ervaringen.
Bedankt!

Het is prima om als vrouw alleen in Borneo te reizen. Je hoeft ook echt niet bang te zijn dat je geen andere toeristen tegenkomt. Ik heb dat maar bij 2 overnachtingen gehad, in Niah NP en in Kapit. Verder zijn er vrijwel overal andere toeristen en vaak zijn dat er behoorlijk veel.

Ik heb zelf in mijn eentje van Kuching tot aan Sandakan gereisd. Ik kan het je zeker aanraden, mijn mooiste trip tot nog toe.

1 like

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Het duurt nog bijna een jaar en zit nog erg te twijfelen. Alleen of niet. Heb jij veel van te voren vastgelegd? Ik zag bijv naar de Kinabangtang rivier je dit meestal met ’ tours’ moet doen. Welke route heb jij gedaan en sliep jij vaak in hostels? Ik hoef niet de meest luxe accommodaties, maar alleen hostels is iets wat mij niet helemaal aantrekt.

Ik had zelf niks vastgelegd voor ik naar Borneo ging. Ik verbleef altijd in guesthouses of hostels, dit is ook waar je het makkelijkste andere reizigers ontmoet. Ik sliep soms in een dorm en soms een eigen kamer.

Mijn route:

Kuching voor ongeveer een week. (Vanuit hier bezocht ik Bako, Semenggoh, Kubah en Gunung Gading)
Met boot naar Sibu-Kapit en hier in een longhouse overnacht.
Terug naar Sibu en met de bus naar niah.
Niah bezocht en in de middag door naar Miri
Miri - Mulu - Miri (In Mulu de grotten bezocht en een trekking naar de pinnacles gedaan in ongeveer 5 dagen)
Naar Bandar Seri Begawan en zelfde dag door naar Labuan.
Volgende morgen naar KK
Dagje KK en daarna naar mt. KK (hier de rafflesia gezien)
Door naar Sungai Kinabatangan en 4 nachten verbleven bij Kinabatangan Heritage B&B Hierna terug gevlogen naar KL.

Ik had alle tijd en heb alles ter plekke geregeld. Ik heb deze route in ongeveer een maand gedaan, dit was in Augustus 2012.

Björn

Is goed te doen hoor! En je bent zeker niet alleen.
Ik had niks van te voren vast gelegd, alleen wat vluchten. De vlucht van Miri naar Gunung mulu had ik ter plekke geboekt. Ter plekke zocht ik naar een leuke hostel/hotel. Ik bekeek dan de kamer en als deze mij aanstond ook qua prijs dan nam ik hem. Zo kwam ik op sommige plekken ook in dorm kamer, maar dat vind ik niet erg.
Gunung mulu, Bako NP en Kinabatangan rivier waren voor mij de hoogtepunten.

Veel plezier!