In augustus 2014 willen wij (2 vrouwen) naar borneo en west-maleisie. Ik heb al wat rondgekeken maar vooral met Borneo komen wij er niet helemaal uit. Wij willen graag ongeveer 10 dagen hier verblijven, maar vinden de prijzen op internet vrij duur. is het mogelijk om naar de steden te vliegen en van daaruit excursies te boeken, of maakt dat qua prijs niet uit? en is het makkelijk om zelf door Borneo te reizen of is georganiseerd beter? Verdere tips zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
Het is heel eenvoudig om zelf door Borneo te reizen. Ook hoef je vooraf niet zoveel te boeken, maar het hangt er een beetje vanaf wat je wilt gaan doen. In 10 dagen kan je maar een paar plaatsen bezoeken, dus laat eerst even weten waar je naartoe wilt gaan.
bedankt voor je reactie!
Ondertussen hebben wij besloten om vrijwel alleen Borneo te gaan bezoeken.
Wij hebben 3 weken de tijd en ons reisschema ziet er nu zo uit:
18-8 vlucht Amsterdam Kuala lumpur
19-8 aankomst Kuala lumpur
20-8 kuala lumpur
21-8 vlucht Kuala lumpur – kuchin
22-8 bako np
23-8 bako np (slapen in kuchin)
24-8 semonggoh wildlife rehabilitation park. Vlucht kuchin – mulu np
25-8 mulu np
26-8 vlucht mulu np –sandakan. Sepilok orang oetan opvang
27-8 kinabatangan River
28-8 kinabatangan River
29-8 kinabatangan River (slapen in sandakan)
30-8 turtle island
31- 8 turtle island – sepilok – vlucht lahad datu
1-9 lahad datu – danum valley
2-9 danum valley
3-9 danum valley –vlucht lahad datu – langkawi
4-9 langkawi
5-9 langkawi
6-9 langkawi
7-9 langkawi
8-9 langkawi
9-9 vlucht langkawi – Kuala lumpur - amsterdam
Nu ben ik benieuwd of dit een beetje een leuke route is, of missen we veel. Wij slaan kota kinabalu over omdat wij toch de berg niet willen beklimmen en ik denk dat wij er verder niet veel zullen missen. Klopt dit? hebben jullie eventuele aanvullingen op het schema of zouden jullie juist dingen schrappen? ik hoor het graag!
Op zich een hele leuke route, maar toch een paar dingetjes die ik anders zou doen.
Ik vind 1 dag voor Mulu NP wel heel kort, ik weet niet of jullie van actieve dingen houden, maar ik zou er op zijn minst 2 volle dagen van maken. Als je nog iets van hiken of adventuer caving wil gaan doen dan kan je er nog meer dagen voor uittrekken.
Danum Valley ben ik nog nooit geweest, maar 1 dag lijkt me daar ook te weinig. 2 lijkt me daar beter.
In KK mis je misschien niet heel veel aan, maar ik vond het toch een heel leuk stadje om een dag of 2 te relaxen als je de tijd hebt. En je hebt daar de eilandjes vlak voor de kust waar je lekker kan snorkelen. 3 dagen voor Langkawi is op zich genoeg, ik weet niet of 5 dagen wat aan de lange kant is, maar ik zou persoonlijk ervoor kiezen om dan lekker KK mee te pakken en daar lekker te relaxen voor een paar daagjes en dan Langkawi laten zitten, het ligt nl wel erg ver uit de route. En als je dan ipv vliegt met de bus Sabah afreist, dan kun je ook nog is ergens een dagje langer blijven als het je bevalt, dan heb je toch nog een beetje speling.
Let erop dat je met de vlucht van Mulu al via KK naar Sandakan moet vliegen en zover ik weet zijn er geen vluchten van Sandakan naar Lahad Datu, alleen via KK. Van Lahad Datu naar Langkawi zal met een stopover in KK en KL zijn.
oke, bedankt voor de tips! Wij gaan nog even puzzelen met ons reisschema!
Het klopt dat Langkawi uit de route ligt, wij hebben hier voor gekozen omdat wij terug vliegen vanaf Kuala Lumpur. Wij willen namelijk 1 of 2 dagen Kuala Lumpur bekijken. Volgens mij is het uiteindelijk goedkoper om een retour KL dan 2x een one way te kopen.
heb je ook nog tips hoe je tussen de plekken het beste kan reizen? Is bijvoorbeeld het openbaar vervoer goed te doen, of taxi’s?
Tussen de plaatsen die je gaat bezoeken in Sabah kan je prima met de bus reizen. Tussen West-Maleisie en Borneo, naar/van Mulu zal je moeten vliegen en naar Langkawi is het waarschijnlijk het makkelijkst om te vliegen.
In de steden en naar de nationale parken rondom de steden kan je met het openbaar vervoer reizen. Vond ik erg goed te doen. Als je een tour boekt naar de Kinabatangan Rivier dan zal je in Sandakan opgepikt worden en weer teruggebracht worden. Als je een guesthouse of B&B boekt zal je er waarschijnlijk zelf naartoe moeten reizen met de bus of taxi.
Retour vluchten zijn vrijwel altijd vele malen goedkoper dan 2 enkeltjes als je met full-service maatschappijen vliegt.