Openbaar vervoer en twijfel reisorganisatie

Hallo,

Ik ben alvast aan het oriënteren voor mijn volgende vakantie. Ik ga volgend jaar alleen als vrouw op reis (ik heb dit al vaker gedaan) en het lijkt me super mooi om naar Borneo te gaan. Ik had een reis gezien op G-adventures wat me een mooie reis lijkt Highlights of Sabah & Mt Kinabalu in Borneo, Asia - G Adventures
De punten die ik graag wil zien/doen bij deze reis: mount Kinabalu beklimmen, Kinabatangan river, Sepilok(orangutan center) en turtle Island. Ik vroeg me af of dit ook alleen te doen is en vooral hoe het is met het openbaar vervoer?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Ik hoor het graag!

Groetjes

Wauw Borneo is prachtig! Doen! Ik ben ruim 2 jaar geleden in mijn eentje (vrouw) geweest. Ik vloog op Kuching en ben met ov (via Brunei: AANRADER!) naar Kinabalu geweest. Vond het fantastisch. Ov is prima te doen. Ik ben daarna teruggevlogen vanaf Sandakan geloof ik. Heb expres het stuk waar jouw reis heen gaat overgeslagen, wegens een deels negatief reisadvies. Dat geldt trouwens nog steeds voor bepaalde gebieden. Maar om als vrouw alleen te gaan en met ov zou ik het zeker aanraden!

Bedankt Ilse84 voor je bericht. Ik heb eigenlijk nog een vraagje: heb je toen alles van te voren geboekt? (overnachtingen, excursies) Heb je hiervoor nog aanraders?

Geen dank :slight_smile:
Ik zorg eigenlijk altijd dat als ik op een plek ben dat ik het vervoer naar de volgende plek weer regel en dan vaak online al even een hostel oid boek. Kan ook prima op de bonnefooi op sommige plekken, maar ik heb weleens met 16kg bagage in 30 graden een tijd moeten zoeken en dat ben ik inmiddels een beetje zat om te doen :wink: Daarnaast heb ik ook regelmatig lange (nacht)busritten gehad en dan is het fijn om meteen gericht ergens heen te kunnen gaan. Maar dat is natuurlijk maar net wat je zelf prettig vindt.
Wat Borneo betreft: de Kinabaluklim heb ik wel van te voren geregeld, even terugdenken: volgens mij hebben ze daar een x aantal klimmers per dag die naar boven mag. Ik heb alleen niet in Kota Kinabalu zelf gekeken wat nog last minute mogelijk was.

Bedankt voor de verdere informatie! :slight_smile:

Geen tips voor Borneo, maarcwel voor G Adventures. Heb nu 3 reizen met hen gemaakt, voornamelijk naar gebieden waar ik als vrouw alleen niet zo snel naartoe zou gaan. Alles is super goed georganiseerd en de gidsen zijn echt goed. Ook iedere keer een leuke groep gehad. Dus kan hen zeker aanraden!

Sent from my SM-G950F using Wereldwijzer mobile app

Bedankt linda voor je reactie! :slight_smile:

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Ik zou zeggen ga ook naar Kuching en van daaruit met de bus naar Bako NP. Dat is echt schitterend. Mooiste is met overnachting.
Je hebt het over Sepilok bij Sandakan, maar Semmenggoh bij Kuching is veel indrukwekkender. Wij zijn bij beide geweest.
Bij Semmenggoh bij Kuching (kan ook met openbaar vervoer erheen) zie je de orang utans echt in het wild. Ze worden 2x per dag gevoerd en het kan ook zijn dat je er geen ziet. Het is daar echt in het oerwoud er staat geen hek omheen, ze kunnen ook naar indonesie als ze willen. Wij waren er in augustus en dan is er minder eten in de natuur en heb je kans dat je er ziet. Wij hebben er 6 gezien van dichtbij. Echt geweldig. Spilok daar in tegen doet meer aan als een dierentuin en was wel leuk om gezien te hebben maar kon zeker niet tippen aan onze ervaring bij Semmengoh.
Wij zijn vorig jaar geweest en eerst naar kuching gegaan en daarna naar Kota Kinabalu en daarna naar Sandakan. Een echte aanrader daar is The last frontier resort aan de kinabatangan rivier. Een 3 dagen/2 nachten trip gedaan daar echt geweldig , ze hebben 4 kamers en daar speelden de orang utans in het wild gewoon vlakbij onze kamer. Het ligt op een berg en je moet bijna 600 trappen omhoog om er te komen maar dat is het zeker waard. Wij wilden toen ook naar het schildpaddeneiland daar , we hadden rechtstreeks gebeld zonder tussenpersoon dan is het nog betaalbaar (kwam je op 110 euro als ik me goed herinner) maar dat zat al vol. Zomermaanden moet je al een jaar van te voren reserveren, en wij konden het wel ergens anders boeken maar dan was het 500 euro pp en daar hadden wij geen zin in. Wij gaan dit jaar naar Costa Rica en hopen ze daar te zien. Wij hebben alles zelf geregeld. Binnenlandse vluchten hadden we thuis al geregeld en eerste overnachting en Bako en Last Frontier(Gert 1 van de eigenaren is een Belg)verder doen we alles daar , meestal regelen we een dag van te voren een overnachting op booking als we doorreizen.
We zijn er ook veel tegengekomen die alleen reisden , veel tussen de 20 en 25 jaar oud. Meestal kom je wel iemand tegen om dingen samen te doen hoor ik veel.
Veel plezier met de voorbereiding!

Daarna zijn we nog 2 weken naar west Maleisië gegaan maar daar kregen we niet echt een klik mee. We waren liever wat langer op Borneo gebleven.