Mijn plan heeft nog totaal geen vorm of vastigheid, maar ik overweeg om half of eind maart voor een kleine 3 weken naar Maleisië en Borneo te gaan. Voor ik begin met serieuze plannen maken zou ik graag willen weten of Maleisië (en Borneo, want dit trekt me eigenlijk het meest) een goed land is om alleen door te reizen en of je snel en makkelijk in aanraking komt met andere alleen reizigers. Wie heeft er ervaring met (alleen) backpacken door Maleisië en Borneo?
Daarnaast zijn tips altijd welkom. Natuur, wildlife en duiken zijn mijn hoofdreden van reizen.
Zowel oost als west malaise zijn prachtig. West ivm Kl en de eilanden Penang en langkawi. Alleen die drie heb je al aan drie weken te kort. Verder is het oost Maleisië erg gaaf. Kota kinebalu , mount kinabalu en het sepilok orang oetang reservaat zijn echt geweldige ervaringen. Onbetaalbaar. Voor het duiken moet je echt naar sipadan. Voorheen was er op dat eiland een resort maar dat is er niet meer. Nu verblijf je op mabul en zijn er dagtrips naar sipadan. Ga vooral voor een dag of 4 hier naar toe. Tegenwoordig wordt er geloot om te duiken op sipadan dus een dag of twee respijt moet je kunnen hebben. Mabul is ook mooi om te duiken, sipadan is de mooiste spot. Wij deden het samen maar kwamen ook veel alleenstaande tegen die makkelijk aansluiting kregen, als je er maar voor open staat… Succes en veel plezier.
Hoi, ik denk dat het wel alleen bereisbaar is. De mensen zijn over het algemeen erg gastvrij en vriendelijk zoals wij het ervaren hebben. Wij zijn 3 weken gereisd van zuidwest Borneo naar noorden van Borneo. Paar hoogtepunten voor ons waren toch wel Danum Valley met zijn oorspronkelijk primairy forest (oorspronkelijk oerwoud) waar je de Oran Utangs in het wild gewoon kon zien. We waanden ons in Jurassic parc, zeker door het oorspronkelijk oorwoud wat er prachtig uit zag. Sepilok was voor ons echt te toeristisch, we zien de dieren liever in het oorspronkelijk oerwoud. Deer Cave met zijn miljoenen vleermuizen die eruit komen vliegen vonden we ook indrukwekkend (Mulu park). Ons laatste hoogtepunt was Lankayan Island, met bootje 1,5 gevaren vanuit Sandakan. Een niet zo’n prettige vaart maar het eiland was prachtig. Je kunt er duiken en snorkelen. Aangezien wij niet kunnen duiken hebben we uuuuuuuuuurenlang gesnorkeld en genoten van prachtig koraal met de vele bewoners (vissen, schildpadden). Eiland waar je in 15 minuten omheen wandelt en dus volop van de rust kunt genieten (niet toeristisch dus) Danum Valley en Lankayan waren wel duur. We hebben de oorspronkelijke Iban bewoners bezocht op Borneo maar dat vonden wij te toeristisch dus achteraf gezien minder leuk. Veel succes met je reisvoorbereiding!
Enorm bedankt voor jullie reacties en tips, hier kan ik zeker wat mee! En Lankayan Island, wow, wat ziet dat er geweldig uit! Kan me voorstellen dat de onderwaterwereld fantastisch mooi moet zijn daar!!