Vrouw alleen naar Egypte - DRINGENDE VRAAG!

Hallo,

Ik sta op het punt een vakantie nar Egypte, Hurghada, te boeken. Als vrouw alleen. ik wil mijn duikbrevet gaan halen en verder all inclusive lekker genieten.ik heb een resort gekozen dat vlak bij het centrum van Hurghada ligt.

Een kennis van mij is vorig jaar ook alleen naar Egypte geweest, ook Hurghada, en zij heeft naar eigen zeggen een vreselijke vakantie gehad omdat ze constant door personeel en lokale bevolking werd lastig gevallen. Ze heeft meer tijd op haar kamer doorgebracht dan daarbuiten, omdat ze zich onveilig voelde.

Is dit ee uitzondering of is het als vrouw alleen echt niet aan te raden om naar Egypte te gaan?

Dank voor jullie reacties.

Hartelijke groet,
Saskia.

Het ligt er ook maar net zelf aan hoe je je gedraagt. Ik ben net terug uit Quseir, en je moet je wel realiseren, dat ze het altijd proberen, dus daag het niet uit door je heel bloot te kleden, en wees duidelijk met je houding en eventueel kap je ze gewoon af. In Hurghada is het nog wel wat erger, dus het is een beetje wat je wilt. Als je alleen rond het resort gaat, is het wel te doen, als je ook echt wat rond wil gaan kijken, dan is het gewoon verstandig je netjes aan te kleden, en duidelijk aan te geven waar je wel en niet van gediend bent. Uiteindelijk ben je zelf degene die je grenzen aangeeft.

Hallo Sassieja,

Grappig hoe we allebei onze echte voornaam op een andere manier verbasteren…

Dank voor je reactie.

Grenzen worden dus wel gerespecteerd?

Groetjes,
Slasprika.

Haha, ja zo zie je maar, ieder zijn ding.

Ik heb gewoon erg gemerkt dat de meeste mannen érg kijken (dus als je je daar al snel aan ergert, moet je zeker niet gaan!), maar als jij laat zien dat je dingen van hun respecteert (dus netjes gekleed, niet met blote bovenarmen, en benen bedekt) en gewoon goed laat merken waar je grenzen liggen, en vooral als je niet uren onderweg wilt zijn, er niet op ingaan als ze je aanspreken, denk ik dat je een super vakantie kunt hebben.

Wanneer was je van plan te gaan?

een zilveren ring rond je linker ringvinger schouders bedekt en niet te bloot…scheelt al enorm veel!

la khalas (kh=g) betekend vrij vertaald nee dank je/nee stop is vaak al genoeg…

have fun:zon02:

Hallo,

ik zou het ten zeerste afraden als vrouw alleen te reizen.
verleden zaterdag zijn wij naar de begrafenis geweest van onze buurvrouw/vriendin. zij was alleen naar Mexico-stad gereisd voor 5 weken, ze is daar beroofd en vermoord op straat gevonden…
en de moordenaar(s) lopen vrij rond…

Met alle respect, maar je kunt Mexico City, een stad met een enorm slechte reputatie op het gebied van veiligheid, niet vergelijken met een toeristische bestemming in Egypte.

mexico stad staat bekend vanwege de hoge criminaliteit ik vind het niet eerlijk om dit te vergelijken, al vind ik het heel erg dat u dit moet doorstaan…

hey hey,
ik weet niet of je dit nog op tijd leest, maar ik heb geen probleem om alleen naar egypte te gaan ben een jonge dame van 20 jaar. Ik heb daar wel een vriend zitten dus savonds loop ik niet alleen over straat, maar als hij op zijn werk zit overdag ga ik lekker alleen de straat op.
handige eventuele tips voor hurghada:

1. als mannen/mensen je aanspreken, heel beleefd La shoekran (nee dankje) zeggen. doet echt wonderen
  2. zoals al gezegd, geen uitdagende kleding. schouders bedekt en lange broek (geen inkijk voor de borsten of doorzichtige broek, want dat is alsnog te uitdagend)
  3. de ring is ook zeker een goede tip
  4. voor als je blond haar hebt, verf het naar donkerdere haarkleur (geloof mij, het scheelt ontzettend veel!)
  5. niet aggressief reageren, want dat vinden ze grappig en gaan ze alleen maar erger door.
  6. zorg dat je een beetje weet waar alles is, of zorg anders dat je het hotel uitgaat met een andere Nederlandsae gast of stel
  7. zorg dat het armbandje van het hotel niet zichtbaar is of dat je hem af kan doen. dan denken ze namelijk dat je er woont en zullen ze je een stuk minder de winkels in proberen te krijgen.
  8. ana aisa henna, kan je ook gebruiken. je zegt dan: ik woon hier. dan houden ze ook redelijk snel op met praten.
  9. probeer in het hotel en overal een paar woordjes arabisch te spreken, dan krijg je een stuk meer respect.
  10. neem een nederlandstalige duikschool (oxygen is erg goed), waarbij je dan ook begeleiding krijgt van een Nederland/Belgisch persoon. Ik heb ooit met een egyptenaar een oefenduik in het zwembad gedaan, en daarbij voelde ik me niet op mijn gemak/niet veilig en had het idee dat hij alleen maar een lolletje wilde maken. Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo, want ik heb er ook met een hele goede gedoken. maar toch vond ik het persoonlijk prettiger om met een europees/nederlands iemand te duiken.
  11. muziek in de oren doen als je over straat loopt, heel handig voorl als je niet echt winkeltjes in wilt.
    \in ieder geval heel veel plezier en succes. en laat je niet te veel gek maken, zolang jij hun respecteerd en niet bot doet, zal jij ook respect krijgen en is het een stuk prettiger om er te verblijven.

en als je toch gek word en je hebt toevalig donker haar bedenk dan dit: wees blij dat je geen blond haar hebt, want dan zou je 2 keer zo gek geworden zijn van alle mannen!!!;):smiley: haha

groetjes suus

hoihoi,

ook nog even een reactie. Ik ben in 2005 alleen op vakantie geweest in Hurghada. Droeg lekker wat ik wilde dragen en ging daar naar de markt in super zomerse outfit :slight_smile: viel me wel op dat ik daar opviel zeg maar haha, maar ik had er schijt aan. Ik was tenslotte met vakantie en zo kleed ik me op vakantie (niet ordinair overigens, maar wel bloter dan dat ze daar gewend zijn; korte short en topje bijv.). In de avond soort van gedressed beetje gewandeld, maar niet vaak. Bovendien vond ik er niet veel te zien en idd veel last van die mannen (met overigens superlelijke gebitten viel me destijds op). moest er niet aan denken iets van hen te hebben, bovendien zou ik daar met mijn vriend heengaan, maar dat ging op het laatste moment uit dus was ik alleen gegaan. Maar ik droeg dus gewoon wat ik wilde en verder geen last van gehad. Ook al en je goed bedekt zullen ze je nog steeds aanspreken en lastig vallen volgens mij. Om iets te verkopen of misschien omdat je europees bent. Ik was misschien soms heel bot, maar winpelde ze allemaal af (was natuurlijk ook nog erg bezig met mijn net verbroken relatie). Overigens wel met een duikinstructeur seisha gaan roken, maar die heeft verder ook niets geprobeerd ofzo. Nog wel sjans gehad van een blanke toerist, maar die werd door het hotelpersoneel vriendelijk doch dringen de deur gewezen hahaha. Ze lette wel goed op me ja dat wel, maar ze hebben me verder van het personeel ook helemaal niet lastig gevallen. Waren best leuke knullen die daar werkte, maar nogmaals ik had geen interesse en dan laten ze je ook gewoon met rust. anders riskeren ze misschien ook wel hun baan he. Al met al heb ik daar destijds heerlijk genoten van het superhete weer toen in het hoogseizoen (geen aanrader om daar met hoogseizoen heen te gaan) en wat uitstapjes gemaakt en alleen eten (wat overigens wel superongezellig is). Als je nog niet weg bent, geniet er lekker van en doe je ding zou ik zeggen. Als je gewoon aangeeft waar je wel of niet van gediend bent, is het geen probleem volgens mij (alhoewel ik daar in 2005 was natuurlijk en er in de jaren schijnbaar wel wat veranderd is daar; geen Hurgada maar Whoregada of nl. Hoergada). Dus als je wel ergens behoefte aan hebt, is dat dus schijnbaar erg makkelijk :slight_smile:

Na dit alle gelezen te hebben, trekt een vakantie in Egypte me niet meer aan.

Ik reis regelmatig alleen en ben blond. EN IK ZAL ME DAAR GEK ZIJN OM MIJN HAAR DONKER TE VERVEN VOOR EEN VAKANTIE!!!

Bedekt gekleed gaan, kan ik snappen, maar wil wel graag bruin terugkomen en niet stikken van de hitte.

Adieu Egypte:dag:

Hallo Mirene,

Inmiddels heb ik besloten naar El Gouna te gaan. ook Egypte, maar het reisbureau zei dat het daar voor vrouwen beter te doen is. Ik zit in een resort dat gerund wordt door belgen, dus dat is natuurlijk ook best vertrouwd en makkelijk communiceren.

El Gouna, Rihanna Inn

Groetjes,
Slasprika.

Dunne bedekkende (katoenen of linnen) kleding is vele malen koeler dan je blote huid in de brandende zon :zon02:

Sorry, maar ik snap dus echt niet dat mensen klagen omdat het aangeraden wordt een shirtje aan te doen, nadat ze reeds uren op het strand of aan het zwembad hebben zitten bakken. In Nederland ga je toch ook niet met je bikini naar de Albert Heijn fietsen of naar je werk?

wie heeft het over in bikini boodschappen halen doen daar dan? en over werken ging het al helemaal niet daar…we gingen daar heen voor vakantie en ja als je je daar niet in kan vinden zoals Mirene dan gaan we gewoon ergens anders heen waar je niet aan allerlei voorwaarden moet voldoen om van de zon te kunnen genieten…want eerlijk is eerlijk als moslim zijnde moet je gekleed en al genieten van strand of zwembad! Zag daar een moslimvrouw volledig gekleed in een zwembad…nou sorry daar kan ik met mijn nederlands gezonde verstand toch echt niet het nut van inzien…dan zou ik aan de kant blijven zitten ipv me volledig aangekleed in het zwembad begeven, maar ja ik ben dan ook geen moslim uit egypte :slight_smile:

ik ben inmiddels 4 keer in Egypte geweest, en heb daar aardig wat rondgereisd. de eerste plek waar je als westerse vrouw niet in je bikini aan het strand of zwembad mag zitten, ben ik nog niet tegengekomen.

tja, ik vind het een kwestie van respect voor een andere cultuur om je een beetje aan te passen wanneer je je in het openbaar begeeft, bv op een markt of in een winkel. daarmee bedoel ik niet te zeggen dat ik me helemaal bedek, maar ik heb meestal geen topjes met spaghettibandjes aan of hele korte rokjes wanneer ik door de stad loop.

en om eerlijk te zijn: ik heb wel eens met een hoofddoek gelopen uit respect voor het land waar ik wat (o.a. syrie en bangladesh) en ik heb ook wel eens met kleren aan gezwommen (indonesie). JIJ bent op vakantie, dus JIJ mag je (tot op zekere hoogte) aanpassen… en idd, wegblijven is ook een optie :vak01:geef toe: jij verwacht toch ook van mensen die hierheen komen dat ze zich een beetje aanpassen?

JIJ bent op vakantie, dus JIJ mag je (tot op zekere hoogte) aanpassen… en idd, wegblijven is ook een optie :vak01:geef toe: jij verwacht toch ook van mensen die hierheen komen dat ze zich een beetje aanpassen?

@Jenny, ik reageerde op tip 4 van Suusieme (hierboven), het gaat mij dus echt te ver om mijn haar in een andere kleur te verven.
Dat verwacht ik ook niet van mensen die hier vakantie vieren. Zelfs niet als ze hier komen wonen :slight_smile:
Ik zal altijd rekening houden met de normen en waarden (ik ben regelmatig in Turkije te vinden), maar blijf het vervelend vinden dat ik niet rustig over straat zou kunnen, zonder mij in allerlei bochten te wringen.

de eerste keer dat ik naar Egytpe ging in 2005 was er helemaal niets tegen mij gezegd over het cultuurverschil of wat dan ook. Zelf ook niet naar de bieb of op internet gekeken…ik ging gewoon op vakantie naar een warm land met strand hotel met zwembad en de mogelijkheid om excursies te maken e.d. Daar kwam ik erachter dat de mannen het blijkbaar nogal een vrijbriefje gaf mij aan te spreken e.d. als ik me richting strand begaf, maar ik negeerde ze gewoon net zoals ik dat hier ook zou doen als iemand mij ongevraagd van commentaar voorziet (en ik liep echt niet in bikini). Net zoals ik hier in de zomer een korte broek en shirtje droeg deed ik dat daar ook en zo ook naar de markt geweest. Toen werd ik aardig ‘bekeken’ alsof ik een of andere alien was en had ik wel zoiets van raar…ik ben toch op vakantie, het is toch warm, maar ja nu jaren later achteraf begrijp ik die reactie vanuit hun geloof e.d. wel.
Als iemand mij had verteld hoe dat daar aan toegaat voordat ik een reis daarheen boekte dan had ik waarschijnlijk niet voor Egytpe gekozen, maar daar hadden ze niets over gezegd dus ja. Met een uitje was er een tourguide die vertelde dat je in de moskee bedekt moest enzo., maar verder in het dagelijks leven werd daar ook niets over gezegd.
Wanneer je daar vaker heen gaat en daar woont kan ik me voorstellen dat je je aanpast aan de gebruiken daar…, maar dan nog als ik geen moslim ben hoef ik me ook niet zo te kleden. Dat wordt ook niet van me verwacht en als men daar er dan voor kiest je te bestempelen als …vul maar in… dan moeten ze dat zelf weten. Daar kan ik niet wakker van liggen.
Even een vergelijk…toen sommige te dikke Antilliaanse vrouwen hier net waren liepen ze ook allemaal in te korte topjes en strakke leggins waar het vet aan alle kanten uitpuilde. Hoe vaak zie je dat nu nog? Ze hebben zich ook aangepast omdat ze anders ook te veel ‘bekijks’ hadden in negatieve zin. Dus wat mij betreft is de keus helemaal aan jezelf hoe je je daar kleedt als toerist, maar als je daar woont pas je je (tot een bepaalde hoogte!) aan. Ik zou toch altijd mijzelf blijven en niet bedekt gaan lopen ofzo., maar ik zou er dan ook niet voor kiezen om daar te gaan wonen :slight_smile:
Daarbij is een toerist niet meet de toerist die ze jaren geleden waren. Naarmate de jaren verstrijken passen steeds meer toeristen zich aan aan het land, maar dan nogmaals ligt er mijns inziens wel een taak van het reisbureau om de toeristen daarover te informeren. Ik denk echter dat reisbureau’s dat wellicht expres niet zo vertellen omdat ze dan wel weten dat veel vrouwen daar niet heen willen gaan. Want wie wil er nu als zomers gekleed persoon gezien worden als …(vul maar in negatief…)
Bovendien is het allemaal behoorlijk hypocriet want die mannen vinden het maar wat interessant om een relatie aan te gaan en wederom weet de helft van de vrouwen niet dat ze daarvoor moeten uitkijken, omdat veel mannen hen alleen willen gebruiken voor de sex, geld en visum. Ook daar waarschuwt het reisbureau heel begrijpelijk niet voor. Wij komen uit een veel vrijere cultuur, tenzij je hier ook moslima bent en ja hier kan ik nog wel uren over praten/discussiëren, maar dat ga ik niet doen :slight_smile:

ja, je hebt daar zeker heel erg gelijk in. ik heb in egypte een half jaar stage gelopen als reisleidster. Daarbij wil je respect tonen, zodat je dat ook rkijgt. hier had ik op de 10e dag mijn (nogsteeds) huidige vriend ontmoet. In het begin weet je eigenlijk niets van alle risico’s en dingen die daar ‘‘gewoon’’ zijn om te gebeuren.
Mijn ouders en heeeeeeeeel veeeeeeeeeel andere mensen (nederlandse vrouwen die daar wonen en getrouwd zijn) hebben mij toen behoorlijk op de hoogte gebracht van alle ‘‘gevaren’’.
Ik heb daardoor ook de nodige ruzies gehad, terwijl dat eigenlijk op alleen maar verhalen was gebasseerd en niet op dingen die gebeurde.
En uiteindelijk weet je toch nooit hoe iets loopt. Het kan goed, maar ook fout aflopen.

Daarbij had ik me zelf wel wat in de cultuur verdiept voordat ik er heen ging. (ik kreeg minder dan een week om me erin te verdiepen trouwens). Maarja daardoor liep ik ook niet met een topje, wel t-shirt. Korte broek voel ik me sowieso al niet zo prettig in, geef mij maar een lekkere lange broek!
voor het werk hadden we een belachelijkem broek en toen liep ik vooral in het rokje, maar tijdens de ramadam heb ik bewust de gehele tijd een broek gedragen. Hierdoor heb ik gemerkt dat ik erg veel respect heb gekregen van de egyptenaren.
Het haar kleuren voor de vakantie zou ik ook niet snel doen, maarja aangezien ik er (nu al meerdere keren) ‘‘gewoond’’ heb vond ik het persoonlijk erg prettig, want toch is je bekijks gelijk 2x zo weinig!
Ik ben nu ook van plan om er te wonen voor onbepaalde tijd vanaf maart. En ik kijk er toch onwijs naar uit!

Ben 3x naar Luxor geweest, ook in mijn eentje. Ben niet in Hurghada geweest dus weet niet of dat te vergelijken is, maar het is zonde als je Egypte laat schieten omdat je je niet te veel wil aanpassen.
Nederland is gewoon een heel vrij land, waar je je mag kleden zoals je wil. Die vrijheid zijn ze in Egypte niet gewend dus is het logisch dat je daar commentaar op krijgt. Kijk maar eens omgedraaid; in NL is het zo onderhand not done om in een boerka rond te lopen en heeft nog lang niet iedereen de hoofddoekjes geaccepteerd.
Het is een kwestie van geven en nemen. Zodra je je aanpast aan de gewoontes in een land, krijg je er respect en waardering voor terug.
Buitenlander blijf je er altijd en commentaar zul je ook altijd krijgen. Maar het ligt ook aan jezelf om daar goed mee om te kunnen gaan.