Vrouw alleen backpacken in Filipijnen

Hi,
Ik lees heel veel topics over stelletjes of samenreizende vrienden die gaan reizen in de Filipijnen. Ik ga alleen een jaar reizen door Azie en vraag mij af of de Filipijnen veilig zijn voor een vrouw alleen. Mijn plan was om in juni te gaan. Is het regenseizoen dan echt begonnen of kan het waarschijnlijk nog wel?
Ik kan eventueel in mei gaan.
Ik heb backpackervaring in Nepal, Thailand en Cambodja.

Filippijnen zijn niet veiliger of onveiliger dan andere aziatische landen. Als je gewoon normale voorzorgs maatregelen neemt zoals : draag geen dure sieraden en juwelen. Draag geen dure camera op het zicht aan je schouder,maar berg deze op in een tas, ga in het donker geen steegjes in, en neem geen drankjes aan van onbekenden,deze kunnen gedrogeerd zijn. Dan is er niks aan de hand. Handig is ook om je kleingeld van het grote gescheiden te houden. Ik draag meestal een plat tasje onder mijn kleren, met daarin de grote coupures van 500 en 1000 peso. En dat tasje open ik op straat dus nooit. Daarnaast heb ik nog een gewone portemonne met kleiner geld, biljetten van 10 ,20 ,50 en 100 peso, waar ik eten mee betaal, busritten en dergelijke. Zorg altijd voor voldoende kleingeld, bijvoorbeeld in een bus of jeepney betalen met 500 peso is vragen om moeilijkheden. Men gaat er dan vanuit dat je als westerling geld teveel hebt, en doet moeilijk om wisselgeld terug te geven. In restaurants en hotels is betalen met grote coupures geen probleem. Of het verstandiger is om in mei te gaan i.p.v juni is een moeilijke vraag. Regentijd begint niet ieder jaar op dezelfde tijd. Ik zou me niet laten afschrikken door de regentijd,het is niet zo dat het dan dagen achter elkaar regent, maar er valt iedere dag wel een fikse bui, en daarna is het gewoon weer droog. Ik ben in het verleden wel eens in mei in de Filippijnen geweest,bijzonder eentonig weer, iedere dag loeiheet meer dan 35 graden, en iedere dag een strakblauwe lucht,hele maand geen regen. Dan kies ik toch liever voor juni, minder warm, maar wel iedere dag een regenbui.

Ik ben van plan om in april ook de filipijnen aan te doen. Dit in combinatie met maleisie/ borneo. Ik ga alleen, 27 jaar en vrouw. Heb al veel reiservaring in midden en zuid amerika, Ik ben heel benieuwd, lijkt me een fantastisch land. Met name ook omdat het niet zo druk bezocht lijkt door touristen. Wordt wel een klein beetje bang gemaakt door de negatieve verhalen die je ook over de filipijnen hoort… maar goed, ik ga toch! Ik zal wel laten weten hoe het was. zijn er nog meer vrouwen die alleen gereisd hebben in de filipijnen?

groetjes martine

Hoi Martine,
Best een leuk land. Manilla is niet veilig maar de rest van Luzon wel.
In het zuiden van Filippijnen is ook niet altijd safe.
Maar toch als ik jouw was ging niet alleen.
Zelf ga ik weer in mei of juni.
Groetjes Jan

Hoi,
Ik ben in 2008 alleen naar de filippijnen gereisd als onderdeel van een langere reis.
Ik heb manilla vermeden, verder heb ik me nergens onveilig gevoeld. Wel reisde ik alleen overdag, niet 's avonds. Er waren genoeg reizigers om bij aan te sluiten dus echt alleen was ik meestal niet.
De plaatsen waar ik ben geweest, Donsol, Cebu, Bohol, Palawan. Palawan en Donsol zijn mijn favoriet.
Een verschil met de rest van azie vond ik dat het nog niet zo heel toeristisch is, daardoor was het wat lastiger om een tour te boeken. Meestal moest je dan meteen een hele auto afhuren, of als je geluk hebt, kun je je bij andere groepen aansluiten.

martinenu, volgens mij is april nog het seizoen voor het zwemmen met walvishaaien, echt absoluut een onvergetelijke ervaring!

Op mijn website staat nog meer informatie. www.elizabeth-ontheroad.nl

veel plezier!

Ik ben Herman gehuwd met filepino Mercy…ik zoek een huis tekopen of tehuren mijn vrouw is van de streek Davao…dus rond die buurd wil ik gaan wonen…wat is zo al de prijs voor tehuren en of tekopen huis ? ik zelf ben er al 3 maal geweest en mijn bijkomende vraag is dan ook is het veiling als westerling ook iets tekopen buiten het centrum alleen staande woning ? VER BUITEN DE STAD ,

Je ziet er steeds meer (ook jonge) vrouwen met een knappe Filipino. Ook op Borocay bijv. Aanrader dus.

Om kritiek voor te zijn: zie je niet zo sterk in Thailand bijv. En zegt dus wel degelijk iets.

Hoi Martine!
Hoe was het? Ik ga over een maand voor 3 maanden alleen reizen en wil daarvan 1 maand naar de Filipijnen. Ik vroeg me af of je wat tips voor me hebt en wat voor dingen ik absoluut niet mag missen. Hopelijk kan je me helpen :slight_smile: Groetjes Lotte

Heeft iemand tips voor mij? Als alleen reizende vrouw? Hoe vonden jullie het?

Groetjes, Inge

Hoi allemaal,

Ik reis niet alleen maar het is wel heel veel keer gebeurd dat ik alleen op pad ga.
Naar het strand, naar locale marktjes, met de locale bus of jeepney,…
Nog nooit heb ik mij onveilig gevoeld.
Nooit!
Ik ben heel flink van postuur dus ik word wel aangestaard en ja, dan beginnen ze te lachen maar dan lach ik terug en daar blijf het bij.

Ik ben al verscheidene vrouwen tegengekomen die alleen reizen en ook zij zijn nog nooit lastig gevallen.

Alleen moet je wel bepaalde regels in acht nemen, zoals Korikong al aangegeven heeft.
Maar dit zijn algemene reis-regels.

      • Updated - - -

Hoi allemaal,

Ik reis niet alleen maar het is wel heel veel keer gebeurd dat ik alleen op pad ga.
Naar het strand, naar locale marktjes, met de locale bus of jeepney,…
Nog nooit heb ik mij onveilig gevoeld.
Nooit!
Ik ben heel flink van postuur dus ik word wel aangestaard en ja, dan beginnen ze te lachen maar dan lach ik terug en daar blijf het bij.

Ik ben al verscheidene vrouwen tegengekomen die alleen reizen en ook zij zijn nog nooit lastig gevallen.

Alleen moet je wel bepaalde regels in acht nemen, zoals Korikong al aangegeven heeft.
Maar dit zijn algemene reis-regels.