Over een jaartje als ik klaar ben met mijn studie wil ik ongeveer een half jaar richting zuid-amerika om vrijwilligers werk te doen. Zelf zat ik te denken aan Peru. Weet iemand of dat een beetje een veilig land is (in vergelijking met andere landen in zuid-amerika dan)?
En zijn er verder mensen die al iets dergelijks hebben gedaan en dus weten waar ik het best kan beginnen met zoeken of die mischien iets kunnen aanraden.
Alle info is welkom, ben me namelijk nog helemaal aan het orienteren.
Ik zit momenteel in Cusco Peru en ik kan je vertellen dat het hier heel veilig is. Er zijn af en toe problemen met de veiligheid op bepaalde plekken in dit enorme land (in de jungle) en in Lima moet je uitkijken voor zakkenrollers en tasjesrovers. Maar bijvoorbeeld in een stad als Cusco, waar toerisme een belangrijke inkomstenbron is, zul je je niet onveilig voelen (althans, ik nog geen moment en ik zit er al ruim 8 maanden!).
Er zijn in en rond Cusco heel veel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Vooral vrijwilligerswerk op het sociale vlak (opvang weeskinderen, hulp op een van de kleuterscholen of buitenschoolse opvang) en er is een tekort aan vrijwilligers die kinderen de basisbeginselen van engels kunnen bijbrengen, maar ook sportonderwijs (als je volleybal of voetbal kunt onderwijzen…, de 2 nationale sporten!) of bijv hulp in medische centra.
Let op dat er veel organisaties zijn die een hoop geld vragen voor het bemiddelen in vrijwilligerswerk. De lokale organisatie Proyecto Peru Centre doet dit gratis en levert heel goed werk af. Ik zou zeggen, als Cusco je aanspreekt, begin dan eens met daar te informeren.