Over een jaartje als ik klaar ben met mijn studie wil ik ongeveer een half jaar richting zuid-amerika om vrijwilligers werk te doen. Zelf zat ik te denken aan Peru. Weet iemand of dat een beetje een veilig land is (in vergelijking met andere landen in zuid-amerika dan)?
En zijn er verder mensen die al iets dergelijks hebben gedaan en dus weten waar ik het best kan beginnen met zoeken of die mischien iets kunnen aanraden.
Alle info is welkom, ben me namelijk nog helemaal aan het orienteren.
Hi Paulo,
Peru is een goed idee en ook veilig als je je vooraf goed laat informeren over wat wel en niet te doen (zoals in elk ander ontwikkelingsland dus). Een goede manier om te beginnen is om vrijwilligerswerk te doen, zodat je de bevolking en cultuur goed leert kennen en mogelijk ook reisgenoten ontmoet voor de rest van je trip. Bovendien heb je dan wat lokale begeleiding voor die eerste onzekere weken, wat altijd fijn is.
Peru is een goede keuze omdat je van daar uit makkelijk buurlanden als Ecuador, Chile en Bolivia kan bezoeken en het is er goedkoop. Je kan voor een paar dollar eten en als je vrijwilligerswerk doet heb je kost en inwoning (je betaalt wel een bedrag vooraf, maar dat is altijd zo). Een betrouwbare kleinschalige organisatie is www.stichtingweeskind.nl. Zij bieden een programma aan waarbij je eerst Spaans leert en na een paar weken in eetlokalen gaat helpen. Je kan zo goed oefenen met de kids daar en activiteiten organiseren.
Hola Paulo,
Zelf zit ik al twee jaar in Peru. Hoofdzakelijk in Iquitos, een junglestad, beetje geisoleerd omdat je er alleen kunt komen via het water of door de lucht. Ik heb een klein beetje door Peru gereisd.Mijn ervaringen met Peru zijn goed. Het is er veilig, alhoewel je, zoals in bijna de hele wereld wel op je spullen moet letten, niet nonchalant moet zijn (of naief zoals ik sommige toeristen soms zie). Zoek je vrijwilligerswerk waar je niet voor hoeft te betalen. Kijk dan op www.kinderhuisarcoiris.nl Hierboven staat de reactie: “het kost wat maar dan heb je ook wat.” Dat is deels waar maar de prijzen om vrijwilligerswerk te doen is bij sommige organisaties exorbitant hoog en dus wordt het weer alleen maar bereikbaar voor de Nederlandse jongere met rijke ouders, die het toch al makkelijker hebben dan onze kinderen uit de achterstandswijken…over de hele wereld is er dus hetzelfde probleem. Daarom ben ik zo blij dat de Nederlandse oprichters van kinderhuis ArcoIris onbetaald vrijwilligerswerk aanbieden en het is net zo goed. Er wordt alleen wel van je verwacht dat je Spaans spreekt en dus, als je dat niet in Nederland leert, zul je zelf naar een taalschool in Cusco of zo moeten gaan, wat uiteraard wel geld kost. Mijn email is: [EMAIL=“seol2004@hotmail.com”]seol2004@hotmail.com
Saludos,
Loes
TIP: probeer of je van tevoren al een beetje Spaans in Nederland kunt leren!