vrijwilligerswerk via NorGhaVo

Hey allemaal,

Ik ben nu een tijdje terug uit noord-Ghana. Ik heb daar vrijwilligerswerk gedaan via NorGhaVo en kan het iedereen aanraden! Ghana is super, en NorGhaVo is echt een goed organisatie, zeker vergeleken bij een aantal andere. Dus als je twijfeld: gaan!

Groetjes,
Marielle

Heej!
Wanneer ben je in Ghana geweest?? Ben zelf ook net terug uit Ghana (ben eind maart terug gekomen). Misschien ben ik je tegengekomen. Viel me inderdaad op dat NarghaVo een goede organisatie is! Ben zelf met Childaid geweest, en viel me op dat de mensen van jouw organisatie veel beter opgevangen werden, en beter ingelicht werden, over, vooral geldzaken! Ben het zeker met je eens dus!
x

Hallo allebei,

Ik het HELEMAAL met jullie eens. Ook ik ken Child Aid als een echt beroerde organisatie. Toen ik er was hoorde ik niets anders dan klachten. Geen gastgezinnen, met zijn vijven op een project, nauwelijks begeleiding, etc. Volgens mij is het ze alleen maar om geld te doen. Over NorGhaVo hoor ik niets dan goede verhalen. Ik ben bij ze op kantoor geweest in Tamale en dat kwam inderdaad profi over. Goede lui. Ik kan ze best aanraden.

Bye bye, Michiel

Heej!

Ja, het spijt me heel erg, maar hoezeer ik ook genoten heb van mijn tijd in Ghana, ik zou niemand Childaid aanbevelen! Het lijkt een heel goedkope organisatie. Het is dan ook zeker goedkoper dan bijvoorbeeld travel active, of activity international, maar er zijn nog zo veel meer goedkope organisaties! Bijvoorbeeld Norghavo dus, of vrijwillig afrika, en nog veel meer. Childaid heeft op de site een goedkope prijs staan. Maar toen ik in Ghana arriveerde kwamen daar nog heel veel kosten bij! Bijvoorbeeld 100 euro voor een verplichte trip, en 100 euro voor vervoerskosten!! 200 euro is heel veel geld als je een berekening gemaakt hebt, en dit er zomaar bovenop komt. Het was inderdaad ook zo dat het gastgezin nogal wat problemen gaf. In mijn gastgezin voelde ik me heel fijn, het was een heel lieve moeder. Maar het geld van mijn laatste maand + het geld van een meisje vóór mij (ook via Childaid) heeft ze nu nog steeds niet!!! Die mensen rekenen op dat geld, en het niet eerlijk zo! Vooral qua geld zou ik Childaid niet aanraden. Wel moet ik zeggen dat ze ook veel goede dingen doen hoor. Toen ik het niet naar mijn zin had in mijn eerste gezin, hebben ze me binnen 2 dagen overgeplaatst naar een ander gezin. Ook organiseren ze veel feestjes en trips, het zij dat je er voor moet betalen, maar toch. Ik heb wel Mole gezien, Paga, en de cape coast. En het vervelende met het vrijwilligerswerk, zoals Michiel ook al zegt is inderdaad dat je met te veel mensen op 1 project zit. Maar ik vrees dat dat niet de fout is van Childaid. Het is de fout van alle organisaties samen. Er is zo weinig contact onderling, dat iedereen gewoon overal zijn vrijwiligers “dropt”! Ik zat zelf ook met 12 vrijwilligers in het Tamale Childrens Home, met 11 kinderen! Dat is echt te veel. Terwijl ik tijdens mijn laatste periode (toen ik zelf ging reizen) meiden uit Kumasi tegen ben gekomen, waar ze echt handen tekort hadden. Dat is frustrerend.
Maar goed, als ik weer zou gaan, zou ik zeker niet meer met Childaid gaan. Weet uberhaubt niet of ik wel weer met een organisatie zou gaan. Ik ken het reilen en zeilen in Ghana nu, en denk dat je 100 keer goedkoper uit bent als je op eigen houtje gaat. Wel gaf Childaid een goede tip over een ticket trouwens… misschien een ideetje als je zelf nog wilt gaan! Royal Africa, heeft ongetwijfeld de goedkoopste tickets. De mijne kostte 790 euro (de rest ongeveer 900).
Groetjes Patricia
Ps. hebben jullie plannen nog eens te gaan??

Hoi hoi,

Bah wat een vervelende verhalen. Ik begreep dat Child Aid ook steeds van staf wisselt, omdat de mensen geen zin meer hebben, genoeg geld hebben verdiend, voortdurend ruzie hebben met agstgezinnen en projecten, de communicatie slecht is met Nederland, etc. Het ergste vind ik nog wel dat de gastgezinnen zo slecht worden behandeld. Ik heb mensen gesproken die zélf maar de gastgezinnen zijn gaan betalen, omdat ChildAid dat niet deed… Zodoende dus dubbel op kosten gejaagd. Wat een drama die club!

Helemaal zelf gaan, lijkt me niet de juiste optie. Zeker omdat ik wel hoog op geef van de culturele introductie - van een goede organisatie als NorGhaVo of Vrijwilligerafrika - die je krijgt en die echt nodig is, maar ook de begeleiding ter plekke. Zomaar naar een ontwikkelingsland gaan, zonder dat je er ervaring hebt zou ik niemand aanraden. Je weet hoeveel culturele verschillen er zijn en hoveel ‘fout’ je kunt doen en hoveel je kapot kunt maken.

Ik ga zeker nog eens terug om de mensen die ik er heb leren kennen nog eens te zien en op mijn werk langs te gaan. En om Child Aid af te raden :wink: Jij?

Groetjes, Michiel

Heej Michiel!!

Ja ik ga zeker nog eens weer naar Ghana. Heb het land volledig in mijn hart gesloten, evenals “mijn” kindjes in het weeshuis (hoewel ik die waarschijnlijk nooit weer zie) en mijn gastgezin! En ik bedoelde ook zeker niet dat mensen de eerste keer alleen zouden moeten gaan. Ik was erg blij dat ik, ondanks de problemen met Chilaid, toch enige opvang en hulp had bij de eerste keer Ghana. Maar ik heb al met mijn gastgezin afgesproken dat ik na mijn opleiding weer naar Ghana kom, en ik kan dan weer bij hun terecht (mocht zelfs mijn hele familie meenemen :P). Ik ga dus de tweede keer waarschijnlijk wel alleen naar Ghana. Ik weet precies hoe het allemaal loopt daar, en ookal ben ik een obrounie, de eerste keer liet ik over me heen lopen de eerste paar dagen, dat zal me geen tweede keer gebeuren. Alle mensen op het vliegveld die je koffer willen dragen… haha, ik schrok me wezenloos. Maar het scheelt zooo veel geld om de tweede keer alleen te gaan!! Ik kan prima zelf een taxi of trotro regelen, vrouw of niet, blank of niet.
Ik ben trouwens nog geen twee en halve maand thuis, maar wil nu al terug. Ik mis het easy going, de trotro’s de mensen en elke dag 35 graden :wink:

Maar goed, eerst opleiding, ik wil wel wat hebben om op terug te vallen. En het is dat ik mijn famillie en vrienden hier niet zou kunnen missen, anders was ik daar altijd!!

Wanneer ga jij weer?? Misschien komen we elkaar tegen :wink: Jij zat ook in Tamale??
Groetjes

Hallo

Zelf ben ik vorige zomer in Ghana geweest met Kids World wide.

Ik heb echt het idee dat er in Tamale ontzettend veel vrijwillgers zitten, terwijl ze inderdaad waar ik zat zitten te springen om vrijwilligers.

Op het project waar ik was komen genoeg vrijwilligers, daar zit ook een limiet op. Er mochten niet meer dan zoveel vrijwilligers zijn. Nou kwamen ze daar toen ik er was lang niet aan. we waren steeds hooguit met z’n vieren. Terwijl er 8 klassen zijn waar geholpen kon worden.

Maar er waren nog zoveel andere schooltjes in de regio die ook graag vrijwillgers zouden ontvangen. In Nkoranza zit ook een project, Hand in Hand voor gehandicapte kinderen. Ook een ontzettend mooi project, waar het naar mijn idee als vrijwilligers ontzettend goed geregeld is.

Over Activity international heb ik trouwens ook niet al te positieve verhalen gehoord. Begeleiding stond absoluut niet in verhouding met wat ze ervoor terug kregen.

Ik zit vanaf eind september in tamale via Norghavo. Wie zit er ook rond die tijd in Tamale???

Voluntary Childaid: WEL DOEN!!

Ik kom net terug van drie maanden vrijwilligerswerk in Ghana via de organisatie Voluntary Childaid en ik heb een super tijd gehad!!!

Alle verhalen die als roddel overal rondgebazuind worden zijn klinkklare onzin!

Er is een man geweest in de organisatie die er met geld vandoor is gegaan, waardoor er veel problemen zijn ontstaan met o.a. het betalen van gastgezinnen etc. Maar ze hebben deze rotte appel er uit gewerkt en de organisatie loopt nu op rolletjes. Men wisselt zeker niet constant van staf, want de mensen die ik ontmoet heb van de organisatie zaten er al vanaf de start bij. Men is erg behulpzaam en staat altijd voor je klaar.

Nogmaals: mijn avontuur in Ghana was SUPER!! En daar heeft Childaid zeker voor een groot deel aan bijgedragen.

Groet,
Elletje

Hallo, Ik heb geen vrijwilligerswerk gedaan, maar heb door Ghana gereids. Het gaat daar niet goed met het vrijwilligersgebeuren en hoor veel slechte verhalen over dat soort “non-profit organisaties”, zoals ChildAid en Vrijwilligers Africa. Onder het mom van goed doen, gaan ze er gewoon met je geld vandoor. Ik sprak enkele ontevreden vrijwilligers. Dat is toch schaamteloos. Ik adviseer iedereen goed rond te kijken op Internet en goed aangeschreven en ervaren organisatie te keizen. Die zijn er volgens mij genoeg, zo lees ik op dit forum.

Veel plezier en succes.
Groetjes, Erna