Vrijwilligerswerk in Ghana

Ben je op zoek naar vrijwilligerswerk in Ghana? Kijk dan eens op http://www.norghavo.org Het is geen flitsende site, maar hier vind je informatie van de organisatie waarmee ik vorig jaar weg ben geweest. Het is een leuke jonge organisatie die in Nederland volledig op vrijwilligers draait. Ze hebben veel verschillende projecten. Van gezondheidszorg tot ITC en van weeshuis tot school.
De reden dat ik voor hen heb gekozen was de enthousiasme en vooral hun eerlijkheid. Het is echt niet altijd makkelijk, maar door de goede begeleiding ter plaatste heb ik een super tijd gehad!!!

Veel succes, Renate

Hoi!

Ik ben activity international geweest en met hen heb ik ook zeer goede ervaringen. De begeleiding werd gedaan door een Ghanese zusterorganisatie, super werk wat die mensen doen.
Als je vrijwilligers werk kunt gaan doen in Ghana is dat zeker aan te raden!!

Groetjes Carla

Hoi dames,

Ik ben ook in Ghana geweest een tijdje terug. Was niet zo te spreken over Activity, maar jij gelukkig wel. Ik ken NorGhaVo ook. Die staan echt heel goed aangeschreven in Tamale. Goeie mensen, mooie projectenm. Aanrader.

Greetz, MP

Jemig! Ik las net op het prikbord van de Ghana-pagina dat CID Ghana (kent iemand die club?) vrijwilligers “oplicht”! Moet je dit verhaaltje van de oprichter van een ander vrijwilligersproject maar eens lezen!

*Vrijwilligers, een nieuwe business?

14 Juli 2006

Stel je besluit eens een tijdje ‘iets anders’ te gaan doen en je laat je voorlichten over vrijwilligerswerk. Je ‘google’t naar vrijwilligers pagina’s op het inernet en je vindt daar nogal wat! Vrijwilligers pagina Nederland. Volunteersoverseas. Aid Ghana. Kidsworld. Honderden organisaties die om vrijwilligers vragen, duizenden mischien wel. Je ziet dat Ghana een leuk land is en dat daar ook andere Nederlandse vrijwilligers verblijven; ahaa, dan wordt het Ghana, belangrijk om soms met andere vrijwilligers ervaringen te kunnen uitwisselen. Veilig land ook.
Je hakt de knoop door en klikt op een organisatie die vrijwilligers in Ghana begeleidt, CID, daar klik je op. Het had ook een ander kunnen zijn, of honderd anderen, maar je klikt CID aan en vult een formulier in. Je bloed gaat sneller stromen, het proces is op gang, nu wordt het echt. Je krijgt een leuke mail terug van die organisatie, ja hoor er is plek en her en der kunnen vrijwilligers geplaatst worden in de periode die je beschikbaar hebt. Zo ongeveer ging de verdere mailwisseling tussen de vrijwillister en de vertegenwoordiger van CID:
-Zeg het maar, lesgeven aan straatkinderen, guinea-worm project, computers?
-Nou, intussen heb je besloten om met verstandelijk gehandicapte kinderen te gaan werken want dat ligt je. Je hebt een website gezien van een groep in Ghana waar verstandelijk gehandicapte kinderen samen met Ghanezen en een paar expatriates een woongemeenschap vormen. Beschutte werkplaats erbij, leuke dingen worden daar gemaakt, ziet er goed uit.
Je mailt terug naar die aardige Nederlandse dame van CID.
-Ik wil met verstandelijk gehandicapten werken, de Hand in Hand Gemmeenschap in Nkoranza
-Oh, het blijkt dat Cid ook die groep vertegenwoordigt! Dat is geluk hebben.
-Maar… we hebben nu echt vrijwilligers nodig die gaan lesgeven in Tamale, en…dus dat zou ik doen want daar ligt nu de behoefte-’
-Hmmm ja maar ik geloof dat ik echt beter werk lever met de gehandicapte kinderen in Nkoranza, dat zie ik echt zitten, daar pas ik beter bi-j.
-Oh. Maar die plek is vol. Is erg vol. Is voor de komende twee jaar al vol. Denk nog eens na-.
-Okay, dan kom ik naar Tamale-.

Echt gebeurd! Deze mevrouw ging naar Tamale en kwam na afloop van haar vrijwilligerswerk, op weg terug naar Nederland, toch nog even langs bij ons, de Hand in Hand Community. Jammer zeg, dat jullie volzaten. Ik had het zo leuk gevonden hier te kunnen werken. Volzaten, vraagt Ellen, hoezo?
De dame vertelde haar verhaal en hoe Cid dus ook ons ‘vertegenwoordigt’ en hoe haar gezegd werd dat we vol zitten, zelfs voor de komende twee jaar op geen plaats kunnen rekenen. Ellen komt naar mij, weet jij daar wat van? Nee, wat idioot! Wie is dat, wie zijn dat? Ellen schreef naar Abena Joan, Joke Wittekoek, die in Nederland onze vrijwilligers orienteert. Weet jij daar wat van? Nee, jasses! Ik geloof het gewoon niet! Toch geen vrijwilligers van elkaar afpikken! Is dit ook al, hier en daar, een business aan het worden?! Joke heeft een maand geleden deze mevrouw van de CID aangeschreven over deze kwestie. Geen reaktie!

Nou, blijkbaar wel dus.
We willen daarom iedereen die zin heeft korter of langer bij ons te komen helpen er op wijzen dat geen enkele andere organisatie ons vertegenwoordigt, en dat ze contact moeten opnemen met de coordinator van ons vrijwilligers-project: ellenseldenthuis@yahoo.co.uk.*

.

Lekker zeg zo’n organisatie die andere zwart maakt. Je hebt toch als doel de mensen in het land te helpen? Vind ik nou niet echt reclame voor jezelf, cidghana…

Ik ben op diverse bijeenkomsten geweest van organisaties, zoals activity international, norghavo, keniakids. Ik kan niet kiezen, het lijkt me allemaal vreselijk leuk en professioneel! Heeft iemand tips?

Esther.

He Esther,

Wat voor mij de doorslag heeft gegeven bij het kiezen van een organisatie, was transparantie en instelling. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen ben ik met NorGhaVo weg geweest. Ik heb toendertijd voor hen gekozen omdat al hun werkzaamheden en financien inzichtelijk waren (jaarplan en verslag) en hun instelling het beste bij mij paste. Het zijn jonge enthousiaste mensen en de begeleiding in Ghana zelf vond ik ook super en dat is misschien nog wel het belangrijkste, want dan komt het er pas echt op aan.
Natuurlijk de keuze is aan jou, maar ik vind dat je aan NorGhaVo een goede en betrouwbare hebt.

Veel succes en als je nog vragen hebt, dan lees ik het wel!

Renate

Hey Esther,
Ik ben het echt helemaal met je eens, dat was precies wat ik ook dacht toen ik dit las! Vrijwilligersorganisaties moeten als doel hebben om het land en de mensen te helpen, niet omzichzelf op een oneerlijke manier aan de top te zetten. Dan laat je je als organisatie toch wel kennen… Maar goed, om jou te helpen; ik ben nu zelf een dik jaar terug uit Ghana. Mijn keuze voor Ghana was toendertijd als vrij snel gemaakt: ik wou naar Afrika, een engelstalig land en een land waar ik als meisje veilig over straat kan lopen. Dat werd dus Ghana. En toen kwam het orienteren
op een organisatie. Ik ben eerst naar open dagen van Activity International en Travel Active geweest. Wat mijn indruk van hen is, is dat hun hulp prima is, alleen had ik het er niet voor over om zoveel geld neer te leggen voor het doen van vrijwilligerswerk. Oftewel, dat vond ik zonde van mijn geld. Ik ben toen verder gaan zoeken naar non-profit organisaties. Echt, er gaat heel wat orientatietijd aan vooraf! Uiteindelijk heb ik ook voor NorGhaVo gekozen. Wat voor mij de doorslag gaf is dat ik bij de informatiedag door kreeg dat de nederlandse staf de organisatie zijn opgestart nadat ze zelf in Ghana zijn geweest omdat zij ook vonden dat een organisatie non-profit moet zijn. En dan ook nog eens in hun eigen tijd de boel runnen, zonder daar zelf voor betaald te worden. Dat is toch geweldig dat mensen dat doen? Door hun ben ik helemaal super enthousiast geworden (nog meer als ik al was:-) en… ik heb er nooit spijt van gehad! Het leven in een ontwikkelingsland gaat niet altijd over rozen (bijna iedereen krijgt rare kwaaltjes, ghanezen hebben soms andere denkwijzen en er zijn soms periodes dat het wat stroefjes gaat met je gastgezin en je Nederland heel hard mist!) Maar gelukkig kun je dan altijd terecht bij mede-vrijwilligers en de Ghaneze staf. En dat neemt je overall indruk niet weg dat het helemaal geweldig is om in zo’n andere cultuur te leven en te werken!! De kindjes uit het weeshuis, mijn gastmoeder die eten klaar zit te maken, zingende vrouwen in de bus, allemaal herinneringen die nog dagelijks door mijn hoofd gaan! Dus pasop, als je eenmaal gaat, kom je er niet meer vanaf;-) Nou goed, ik kan zo wel uren doorgaan maar ik zal er toch maar een eind aan maken. Maar mijn advies is om, welke organisatie je ook kiest, niet alles voor waarheid aan te nemen, maar grondig te bekijken of een organisatie het waar maakt wat ze zeggen. Vooral in Ghana zelf hoorde je namelijk nogwel eens verhalen van andere vrijwilligers van andere organisaties waar niet alles zo verloopt als gezegd was. Omdat ik zelf met NorGhaVo ben geweest kan ik van hun in ieder geval met zekerheid zeggen dat ze doen wat ze zeggen, ze zijn eerlijk, en dat je dus niet voor verassingen komt te staan. Nou, dit was dan mijn ei die ik kwijt wilde. Heel veel succes!
Groetjes Erika

Hoi,

Ook ik ben het met jullie eens. Ik ben een maand in ghana geweest en heb daar positieve verhalen gehoord over NorGhaVo, i.t.t. tot sommige andere verhalen over kleinere non-profitorganisaties. Er zijn er ook bij die je aan je lot overlaten eenmaal in afrika, of gewoon nog te weinig ervaring hebben. Wat ik wel moet zeggen, dat het nadeel van de kleinere organisaties in Ghana is dat iedereen op dezelfde plekken zit. NorGhaVo zit voornamelijk in Kumasi en Tamale als ik me niet vergis, en zeker in Tamale struikel je over de (meestal nederlandse) vrijwilligsters die op hun fiets rondrijden. Niets ten nadele van die mensen, was erg gezellig daar :slight_smile: maar je doet dan wel iets wat al heel veel anderen hebben gedaan…

Ik ben dus met Travel Active naar Benin geweest, dat is een land die bijna geen1 organisatie aanbied en dat is wel het fijne van deze organisaties, die hebben heel veel keus, waardoor niet iedereen op 1 hoop beland! En ze hebben genoeg ervaring om je een goede begeleiding te geven. Je betaalt een hoop, dat is waar, maar het is zeker niet dat ze een slaatje uit je proberen te slaan ofzo. Je betaalt ook voor de goede begeleiding en de goede en bijzondere projecten waar je kan komen te werken. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je daar vaak best wat meer voor wil betalen, want dat maakt toch ook jouw reis zo bijzonder!

kortom: het is denk ik net wat je wil!

groetjes marije

Uit nieuwsgerigheid ging ik meteen ff kijken op de NorGhaVo site, ziet er goed uit. Maar het viel me wel op dat je daar dus 21 voor moet zijn en min. 3 maanden beschikbaar?
En de kosten vond ik toch ook nog behoorlijk duur (zoals alles hoor!) maar startbedrag van €425 + nog eens €80 per maand. Dat scheelt geeneens veel met andere organisaties, zoals bijv. Travel Active.
Ik zou voor dat geld meer toch fijner vinden om zelf te kiezen hoe lang, waar en ik was 18 toen ik ging, dus voor de mensen onder de 21 is het wel zielig…

Weer een conclusie: het verschilt per persoon! Leukste is denk ik wel dat uiteindelijk iedereen met elkaar gaat rondreizen in Ghana haha :slywink: !

Hoi allemaal,

Thanks voor de vele tips. Ik ben er nog niet helemaal uit - hoef ook nog niet te kiezen, wil volgende zomer pas voor een half jaar weg - maar dit geeft wel mooi houvast.

Wat ik trouwens ook nog wel belangrijk vind om te weten is wat voor mensen er met die organisaties weggaan (travel active, activity, norghavo, etc, etc). Zijn dat vooral jonge mensen (studenten enzo) of ook meer ‘volwassen’ mensen. Dat bepaalt namelijk wel het soort werk, de sfeer, de aard van een organisatie. Ik wil echt wat kunnen doen en niet tussen de veredelde vakantiegangers zitten. Op sommige andere fora lees ik dat dat bij sommige organisaties (vooral in ghana) wel het geval is. Is dat ook jullie ervaring?

Alvast dank.
Esther.

Hoi Esther,

Volgens mij gaan er via de meeste organisaties (vooral organisaties als travel active en activity international) vooral veel jongeren weg. De meeste vrijwilligers in Ghana zijn dan ook relatief jong. Zoals ik al eerder schreef, ben ik ook via NorGhaVo gegaan. Zij stellen de eis dat je minimaal 21 bent en er gaan ook regelmatig “ouderen” via hun weg. Ook voeren ze met iedereen die vrijwilligerswerk wil doen een gesprek. Zo probeerden ze - in ieder geval toen ik ging - er de “vakantiegangers” uit te filteren. Ik vond dat ze goede en gemotiveerde vrijwilligers hadden, maar ik ben natuurlijk niet objectief haha.

Succes met je selectie!
Marielle

Hoihoi, en om aan bovenstaande nog wat toe te voegen. Het krijgen van serieuze mensen is ook waarom je bij NorGhaVo minimaal 3 maanden moet gaan. Je hebt eerst tijd nodig om aan het land te wennen. Voordat je weer helemaal up to date bent, ben je zo gemiddeld 1,5 maand verder. Wil je echt wat bereiken in een ontwikkelingsland dan heb je wel minimaal 3 maanden nodig! Ikzelf had na 4 maanden pas het idee dat ik echt wat voor de mensen betekende: toen kreeg ik door waar je dingen moest halen, hoe je dingen moest regelen en wat het (in mijn geval) weeshuis vooral nodig had. Als heel veel vrijwilligers maar 1 of 2 maanden zouden blijven, dan gebeurt er weinig terwijl de lokale staf van het project wel weer steeds aan nieuwe mensen moeten gaan wennen en uitleggen etc. Wil je met kinderen werken dan moet je dat helemaal in je achterhoofd hebben. Je kunt het ze niet aandoen dat ze iedere maand weer aan nieuwe vrijwilligers moeten wennen. Ik heb zelf 4,5 maand in het weeshuis gewerkt, zelfs dat vind ik achteraf gezien nog te kort.
En vergeet niet dat het in warme landen altijd veeeell langzamer gaat. Je regelt niet zomaar wat!

Dus wat betreft de kwaliteit van het werk vind ik het helemaal niet vreemd dat organisaties een minimum van 3 maanden hebben. Vergeet niet dat je het voor de mensen daar doet, en niet voor jezelf!

Liefs Erika

P.s. Eerder is gezegd dat er veel organisaties, en dus vrijwilligers in tamale zitten. Dat klopt! Ook ik vond dat niet altijd leuk (vooral in de zomervakantie waren er veel omdat er dan ook mensen zijn die voor 6 weken komen), alhoewel het ook wel weer prettig en gezellig was. Het is net wat je doel is. Maar NorGhaVo zit inmiddels ook in Navrongo (3 uur rijden van Tamale). In dit noordelijke deel van Ghana zitten zo goed als geen vrijwilligers…

En ik heb net even bij Travel Active gekeken op de site omdat ik het vreemd vond klinken dat het niet zoveel in kosten meer scheelt. Maaruh, ik vind het toch nog best veel schelen! Bij Travel active vragen ze 745 euro voor de organistiekosten, 175 euro per maand extra voor de organisatie en dan ook nog eens 125 euro per maand die je moet betalen aan je gastgezin als je in Ghana zit. Tel uit je winst…

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan met CID Ghana en daarmee kom je blijkbaar een stuk goedkoper uit. Ik was er ook heel tevreden van: goede voorbereiding, lieve mensen, goede opvang in Ghana en een derde van het geld dat de vrijwilligers hen betalen gaat naar hun projecten. Die heb ik zelf gezien in de dorpen, ze deden daar echt goed werk. Ik had ook eerst bij Travel Active geïnformeerd maar dat was me toch ook wat te duur. Waarschijnlijk komt dat omdat ze hier veel werknemers hebben en mooi drukwerk. Maar ik ben blij dat ik met CID Ghana ben gegaan, ze hebben me enorm geholpen toen ik problemen had op mijn werkplek. Ook heb ik het gevoel dat ik de lokale bevolking in de dorpen heb gesteund omdat een groot deel van mijn geld werd gebruikt voor de projecten. Er zitten inderdaad soms veel vrijwilligers in Tamale, maar ik denk dat je zelf kiest hoeveel contact je met ze hebt. Het is leuk om weten dat er altijd wel iemand is om wat mee te gaan doen als je wil, maar het hoeft ook niet. Dan blijf je gewoon bij je gastgezin en ga je met hen wat doen. Ik heb ook gezien dat CID Ghana vrijwilligers hadden in meer afgelegen dorpen, en nu ook in Bolgatanga, op twee uur van Tamale. Ik heb contact met een meisje dat daar nu zit en ze heeft het er erg naar haar zin. Daar zijn ook bijna geen vrijwilligers, wat een voordeel of een nadeel kan zijn, wat je zelf wil.
Ik denk niet dat kleinere organisaties enkel projecten hebben waar veel vrijwilligers zitten, ik heb een paar bijzondere projecten gezien waar de vrijwilliger veel verantwoordelijkheden kreeg en verder niemand anders zat. Ik zag negatieve dingen op dit forum maar dat lijkt me wat uit de hand gelopen roddel. Jammer dat dat meisje een stuk heeft gekopieerd dat ze op een ander forum had gevonden, want op dat ander forum is dat stuk verwijderd door diegene die het had geplaatst omdat het was opgelost. Ik vind, iedereen van CID Ghana doet zo z’n best en dan krijgen ze dit. Veel succes iedereen met jullie keuze, ik wou dat ik ook terugkon naar Ghana!
Jan

Hoi Ghana liefhebbers!

Ik wil graag ook nog even reageren op deze discussie rond alle organisaties die vrijwilligerswerk aanbieden in Ghana. Ik ben het ermee eens dat er goedkopere alternatieven zijn zoals NorGhaVo die misschien goed functioneren. Maar uit mijn eigen ervaringen in Ghana kan ik ook zeggen dat er kleinere organisaties zijn die minder ervaring en contacten hebben en daar waren vrijwilligers bij die echt ontevreden waren.
ik ben zelf met Travel Active geweest en ik denk dat het net is wat je wil. Ik heb voor meer zekerheid gekozen en daar ook meer voor betaald. Daarbij kan je natuurlijk ook uit veel extra dingen kiezen, zoals bijvoorbeeld een drum en dance cursus die bij andere organisaties niet mogelijk was. En zoals ik al eerder schreef, je hebt bij deze organisatie ook veel meer keus qua landen. Ik ben zelf ook in Benin geweest en daar gaat verder maar 1 andere organisatie heen. Ook bij Travel active is er een minimum van 8 weken om te zorgen dat je goed kan wennen aan het land. Ik denk dat deze periode voor Ghana prima is, want Ghana is in vergelijkking met andere west-afrikaanse landen nog vrij westers georienteerd. Bovendien is het ook een mogelijkheid voor mensen die (omdat het niet anders kan ivm gezondheid, werk e.d.) om vrijwilligerswerk te doen. Er wordt ook gekeken naar je motivatie en op basis daarvan geven ze je ook een eerlijk advies. En: via elke organisatie zijn het merendeel van de deelnemers naar Ghana jong d.w.z. tot ong. 25 jaar. Dat is typerend voor een land als Ghana. Maar in Benin zitten bijv. meer oudere mensen, en die gaan ook met TA weg hoor!

Het is dus net wat je wil, wat je kan betalen en waar je waarde aan hecht. Maar ook bij Travel Active gaat een deel van je kosten naar je project, ook daar kan je nuttig werk doen en ook daar gaan niet alleen ‘toeristen’ heen. Je krijgt ook een interview waarin gevraagd wordt naar je motivatie. En daarbij vind ik het toch een voordeel dat je meer gespreid door het hele land geplaatst kan worden. Je moet gewoon zelf kiezen wat jij fijn vindt en jij je prettig bij voelt. Voor iedereen is iets anders belangrijk. Maar laten we wel vooropstellen dat iedereen vrijwilligerswerk doet met als doel een steentje bij te dragen, ongeacht met welke organisatie je naar Afrika gaat.

Groetjes marije

Hoi allemaal,

Wij zitten momenteel via Norghavo in Ghana. Graag willen we even reageren op eventuele roddels die via verschillende forums verteld worden.

Wij zijn reuze tevreden over Norghavo. Onlangs waren er problemen met een gastgezin (bij 1 van ons, dus dit is first hand information). Dit is prima opgelost door Norghavo. Waar de roddel, denken wij, vandaan kwam was dat er even wat frictie was tussen de vrijwilliger en de staff, maar dat duurde zeer kort en is prima opgelost. Dit betekent dus dat Norghavo een groeiende organisatie is die open staat voor feedback en dat ook oppakt! Dit spreekt wat ons betreft alleen maar voor ze!

De mensen van Norghavo in Ghana zijn integer en oprecht (die in Nederland ook hoor:slywink:). Ze helpen ons altijd, ook met financiele zaken (als wij iets willen doneren aan een project). Het geld dat iemand aan Norghavo of aan een van de projecten van Norghavo betaalt of doneert komt dus goed terecht. Ook ons bereiken de roddels dat dat niet bij alle organisaties zo is.
Wij gaan zelf een mailtje sturen naar de betreffende organisatie dat deze roddel gaat. Zij kunnen het dan oppakken en het hoeft dus niet via een forum uitgevochten te worden.

Kortom, wij willen even pleiten voor de beste organisatie (haha, hoezo bevooroordeeld). Go Norghavo!!

Groetjes uit een stoffig Tamale, Sandrijn en Marjolijn!!