Ga je mee naar Ghana?!?

Hoi,

Iemand in de leeftijd 19-25jaar die ook naar Ghana (en eventueel andere landen) wil, maar net zoals ik dit liever samen met iemand doet?

Het enige wat bij mij vaststaat is dat ik zo snel mogelijk wil vertekken, duur “onbekend” , i.i.g wil ik een tijdje in Ghana geweest zijn om het het land, de cultuur te zien.

Zit eraan te denken om eerst 4weken v’werk in Ghana te doen en dan nog te gaan reizen.

Zoals je waarschijnlijk wel merkt; weinig concreet! Maar als je op zoek bent naar een reisgenote, let me know!
[EMAIL=“pluisje84@gmail.com”]

He!

Gaaf dat je naar Ghana wilt! ik zou je aanraden om er toch gewoonz elf heen te gaan! Ghana is namelijk een hartstikke leuk land en ook nog een sheel veilig. Ik ben er zelf geweest en vind het een beetje het australie van afirka! Er zijn veel vrijwilligers en backpackers en dus ook erg gezellig! Als je al via een organisatie vrijwilligerswerk gaat doen, ontmoet je daar ook snel genoeg mensen! En in je eentje erheen is misschien wel heel eng (dat is het wel ja) maar daar leer je ook weer veel van en je kan goed op je eigen benen staan. Je kotm in een hele andere cultuur terecht en als je emt iemand samen op reis gaat die je miss nog neit zo goed kent (of wel goed) je ervaart het allebei op een andere manier en dat kan tot conflicten leiden… Ik zou je aanraden om alleen te gaan, en ws. kom je in het vliegtuig al anderen tegen en anders heeeel snel in ghana zelf! in je eentje kom je ook veel sneller in contact met mensen!

Groetjes Marije

hey,

ik moet zeggen dat ik al een tijdje plannen heb (met de nadruk op plannen) om te gaan reizen. In eerste instantie zou dat Australië worden of Amerika maar ik moet zeggen dat ik steeds meer ‘zin’ heb in Afrika. Ik zit momenteel ook in de weinig-concreets-fase :p, en ben nu ook een beetje aan het rondkijken naar organisaties, of mensen die een beetje dezelfde richting uitwillen.

Misschien wel een goede tip als je ook nog een beetje ontwikkelingshulp wil doen: een vriend van mij is via de Reis-organisatie Jongeren & Missie naar Kenia geweest. Hij ging 3 weken en was erg enthousiast. De site is http://jongerenenmissie.nl. Wat ik er zo’n beetje gelezen heb lag mij wel moet ik zeggen. Maar zoals ik al zei, vooralsnog heb ook ik niets meer dan plannen, dus geef even een reactie als je wil.

groetjes,

Wouter

@Marije
Thanks voor je enthousiaste reactie:) Durfde ik het maar om alleen die kant op te vertrekken…Ik zou aleen echt niet weten waar te beginnen! Waar moet ik overnachten? Hoe kom ik mijn dagen door? Hoe en waar ontmoet ik mensen? etc…
Wat heb jij zoal in ghana gedaan?

@Wouter
Australie en Amerika zijn een aantal jaar geleden ook dooor mijn hoofd gegaan, maar dat was meer omdat “iedereen” daar toen heen ging/wilde. Ik ben helemaal verkocht aan Afrika! Op zich ben ik ook wel nieuwsgierig naar Azie, maar Afrika is mijn nummer1 waar ik heen wil!
Heb voor het v’werk gekeken. leuke site ja, maar kost best wel veel geld…en moet zeggen dat ik dan toch liever dat geld besteed om meer van het land te kunnen zien. Lijkt me bijv ook heel leuk om met de auto bepaalde landen van Afrika langs te gaan!

Ik pak het liefst vandaag nog het vliegtuig, niet denken maar doen!

@caloe
Thanks voor de tip! had wel al van Joho gehoord, maar was de site weer even vergeten. Heb me er aangemeld. Hoop via daar betaald werk te kunnen krijgen in het buitenland:) dat lijkt me echt super!! Is anders zo duur…

Maar wat gaaf dat je op de fiets naar Afrika wilde! Wel jammer dat je in frankrijk gestrand bent door omstandigheden :frowning: Als je ooit nog van plan bent de fiets die kant op te pakken en je zoekt nog een metgezel:thumbsup:

hoi Pluisje,

Als je echt niet weet waar je moet beginnen en of je wel durft, dan zou ik voor een organisatie kiezen die veel zekerheid biedt, waar je altijd nog op terug kan vallen. Dan heb je er veel meer vertrouwen in als je vertrekt en als je ook echt verblijft in Ghana. Via een organisatie kom je ook weer snel in contact met anderen, dus dan is dat probleem ook opgelost :wink:
Ik ben zelf met Travel Active naar Benin en Ghana geweest en ik ben heel tevreden over hen. Zij werken samen met een partnerorganisatie, die je ook een orientatie geeft in Ghana en je daar verder op weg helpt. En mocht er iets zijn, kan je ook altijd bij hen terecht. Je betaalt bij TA wel wat meer dan bijv. met JoHo, of iets anders, maar daar krijg je wel veel zekerheid voor terug. Als ej betaald werk wilt doen, moet je meestal wel al een relevant diploma hebben o.i.d. Ik weet natuurlijk niet of je dat hebt of niet, maar ik zou ook eens kijken op www.travelactive.nl. Die kosten zijn met een gewoon kassabaantje al snel terug te verdienen!

Succes met zoeken, Ghana is super!

Groetjes Marije

Ghana is super, en als je met een goedkope maar goede organisatie wilt vertrekken: zie www.norghavo.org. Prima club, betrouwbaar én non-profit (voor iedere vrijwilliger die ze uitzenden doneren ze een bedrag aan hun vaste sponsorprojecten). Kortom: een aanrader!

Groeten,
Marielle

Hoi Pluisje,
Ik wil ook graag naar Afrika, maar heb nog niet echt idee hoe en wat. Vind het ook wel een beetje eng, met z’n 2én is altijd beter natuurlijk. Ik zat te denken aan Januari, is dat korte termijn genoeg?

Groetjes Marieke

zoals ik al eerder meldde wil ik nog steeds graag naar Afrika. Een rondreis maken of iets dergelijks. Financieel moet het allemaal wel lukken, maar het plan zelf wil niet zo van de grond komen. Ik weet niet echt waar ik moet beginnen met zoeken en het is natuurlijk een hele onderneming, lijkt me; reis, onderdak, eten, verzekering, inentingen, vervoer, reis terug, etc. Dus mocht er iemand tips hebben over wat je moet doen, welke landen de moeite waard zijn enz. dan houd ik me aanbevolen.
Ook lijkt het me wel beter om met een of meerdere personen te reizen. Het is niet dat ik het eng vindt om alleen te gaan, het lijkt me alleen niet erg verstandig, je bent toch in een vreemd land en mocht er wat gebeuren, is het altijd prettig om iemand in de buurt te hebben die je kent. Bovendien is het gewoon een stuk makkelijker en gezelliger (als het goed is). Maar goed, mocht er iemand ook zin hebben om naar Afrika te gaan of er door te trekken en interesse hebben laat dan hier een berichtje achter of stuur mij even een mailtje op [EMAIL=“woutervdv@hotmail.com”]woutervdv@hotmail.com. Mij komen de maanden januari-februari en mei-augustus het beste uit, aangezien ik toch wel volgend jaar wil gaan studeren en nog een paar open dagen wil bezoeken.

groetjes,
Wouter

Heej heej!!

Ik ben begin dit jaar naar ghana geweest. Ik heb toen drie maanden in Tamale gewoond/gewerkt.
Volgende zomervakantie ga ik weer terug. Dit maal voor 1 maand (helaas kan ik niet langer vrij krijgen op mijn werk).
Ik ga dan weer naar Tamale.
Wellicht kan jij die eerste 4 weken van jouw reis, dan samen met mij in Tamale verblijven, om daarna terug te gaan naar Accra, en je rondreis te beginnen! Ghana is echt fantastisch! Het voordeel is, dat ik inmiddels weet hoe ik dingen aan moet pakken in Ghana, want eerlijk is eerlijk, dat is aan het begin hartstikke lastig, zeker als je alleen bent!

Laat maar wat horen als je het wat vindt (misschien is het wel te laat voor je, maar toch).

Groetjes Patricia
patricia_van_die@hotmail.com

Ik las dat je vier weken vrijwilligerswerk wilde doen, dat lijkt me wat kort. Ik ben zelf met CID Ghana in Ghana geweest, leuke lokale organisatie die meeviel van prijs en lokale projecten ondersteunt, en me erg heeft geholpen bij problemen. Alle organisaties vragen wel minsten 2 maanden vrijwilligerswerk, wat ik wel begrijp. ik vind het zelfs nog wat kort. Sommigen blijven echt màànden, en dan kan je echt iets betekenen. Een paar weken lijkt me toch wat toerisme. En dan zijn er mensen die een half jaar of langer in een weeshuis zijn aan het werken, komen er ineens een paar mensen ‘op bezoek’ om even te helpen, zitten ze daar met teveel. Sommige mensen hebben dan wel betaald, via een organisatie wordt er dan een project gesponsord, zij willen dan ook wel kunnen werken zonder dat er teveel mensen in het weeshuis zitten. Ik heb momenteel contact met een meisje dat nu in het weeshuis werkt voor langere tijd. Vrijwilligers liepen maar af en aan wanneer ze zin hadden, zij is alles nu aan het proberen te structureren. Iedereen moet 5 dagen werken en zich houden aan de uren, en ook een weekendshift per maand. Ik vind vrijwilligerswerk is niet iets dat je vrijblijvend gaat doen, je wandelt er niet zomaar even binnen, het is een engagement! Het gaat toch ook om de kinderen. Ik vind het persoonlijk beter wanneer mensen er voor langere tijd werken. Wanneer mensen maar kort blijven, zien de kindjes steeds weer nieuwe gezichten van wie ze weer snel afscheid moeten nemen. Wanneer een blanke op het weeshuis komt, willen de kinderen direct worden opgetild door hem. Dit is niet normaal, dit is het begin van een hechtingsstoornis!
Maar inderdaad, als je maar 4 weken kan, kan je niet via een organisatie en moet je zelf iets regelen. Maar dan schiet het zn doel wel voorbij vind ik. Zou je dan niet gewoon gaan reizen?

Heej,
Even een reactie op je bericht!!
Ik vind dat je te snel oordeelt!
Ik ben, zoals in mijn vorige verhaal ook al staat, al een keer eerder in Ghana geweest. Ik ga terug om ten eerste mijn gastgezin weer te ontmoeten! Ten tweede heb ik nog heel veel contact met het weeshuis waar ik de vorige keer ook gewerkt heb. Ze mailen me veel, en laten weten wat ze nodig hebben.
Ik vind dus dat je, in ieder geval over mij, te snel je conclusies klaar hebt.
Weet je wat ik dom vindt? Vrijwilligers die maanden lang naar een weeshuis gaan, maar vervolgens wel met DOZEN vol knuffels aan komen zetten. Als je nog nooit in een weeshuis in Ghana geweest bent, heb je gewoonweg geen idee van wat er daar nodig is. Ik ga terug naar mijn weeshuis, om ze drie weken fullt-time te helpen, en ze de spullen te brengen die ze nodig hebben. Ik ben van plan een aantal jaren elke zomervakantie terug te gaan, om te kijken wat er dát jaar weer nodig is, en wat ik dát jaar weer voor ze kan doen! En ik ga maar vier weken, omdat ik nog op school zit. Verder werk ik daarnaast ook nog in de vakanties en op zaterdag! Mijn baas ziet me aankomen als ik dan ook nog eens de hele zomervakantie wegblijf!
Ik ben dus van mening dat je in vier weken wel degelijk ontzettend veel kan doen voor de mensen daar! Ik kan nu dus ook zelf mijn tijd in delen. Ik ben toen dus drie maanden in Ghana geweest, maar heb serieus waar geen 3 volle werken gewerkt! En dat is nou juist het nadeel van een organisatie. Ik was daar met Childaid, die mij na 3 uur al weer ophaalde, om vervolgens weer een paar dagen niet te komen, omdat of de bus kapot was, of ze gewoon geen zin hadden! Door zelf naar Ghana te gaan, kies ik zelf wanneer ik kom, en weg ga. Waarom zou je geen dagen kunnen maken van 8 uur tot 5 uur 's avonds? Dat doet namelijk geen enkele organisatie hoor!!!
Groetjes