Ik wil rond november gaan reizen in Thailand. Het lijkt me leuk om daar dan vrijwilligerswerk te gaan doen voor ongeveer een maand. Nu heb ik al wat zitten zoeken op de site van JoHo, maar ik krijg de indruk dat men dan ook vervoer en een soort van vakantie voor je wil regelen.
Ten tweede vind ik het lastig om in te schatten of ik wel geschikt ben voor de werkzaamheden, gezien het feit dat ik een beperking heb.
Nu vraag ik me dus af of er in Thailand zelf niet veel meer mogelijkheden zijn om daar ad hoc ergens aan te haken. En hoe makkelijk/moeilijk dat is. En ook wat je kunt verwachten wat ze vragen aan kosten.
Als je nog nooit vrijwilligerswerk hebt gedaan dan kan een organisatie heel nuttig zijn. Kijk wel uit welke organisatie je kiest, want sommige zijn heel duur. Je betaalt dan ook overhead kosten en voor personeel in NL. Andere organisaties hebben geen winstoogmerk.
Joho had in het verleden ook projecten zonder reis.
Ik heb via een organisatie (via SIW) in Thailand, Bangladesh en Mongolië vrijwilligerswerk gedaan. Dit was tijdens m’n eerste reis naar Thailand, ik kende het klappen van de zweep niet. In Bangladesh en Mongolië zou het zonder SIW niet gelukt zijn. Tijdens de voorbereiding heb ik een aantal nuttige digen geleerd, en tijdens het werk was er een groep en begeleiding om op terug te vallen. Later heb ik zonder organisatie in Indonesië en nogmaals in Thailand gewerkt.
Ik was blij met de kennis die ik had. Ik wist het een en ander over cultuurverschillen. In Indonesië sprak ik de taal. Er waren geen mensen om op terug te vallen, ik moest zelf de kar trekken. Inventief zijn. Mensen motiveren. Er was geen draaiboek.
Je kan altijd proberen zo te gaan, zonder ervaring dus. Ik denk echter dat je meer voor iemand kan betekenen als je weet waaraan je begint.
Hoi Liz,
JoHo kan je vast helpen bij het vinden van een passend project. Als je JoHo donateur bent kan je met behulp van de JoHo organisatie profielen en keuzewijzers een project vinden dat bij jou past. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden in de wereld, dus je vind vast iets wat bij jouw past. Eventueel kun je langskomen voor persoonlijk advies.
TIP: Maak een een Wereldsupporter CV aan en laat zien wat jij bijdraagt aan de wereld om je heen! Je inspireert er anderen mee om ook actief te worden, kan je favoriete projecten en goede doelen steunen en je maakt bovendien kans op een van de vrijwilligersbeurzen en Word Supporter Awards! www.wereldsupporter.nl