Ik wil graag op vrijwilligerswerk en wil daar het liefst niks voor betalen.
Kosteloos vrijwilligerswerk gaat echter niet heb ik het idee.
Toch wil ik zo goedkoop mogelijk vrijwilligerswerk doen, de locatie maakt me vrij weinig uit.
Ga gewoon naar een land toe wat je interesse heeft, en vraag in het rond en kijk naar vacatures in de krantjes. Zo kwam ik er achter dat een gaarkeuken in La Paz (Bolivia) graag extra hulp kon gebruiken om hun aardappels te pellen (ja met de nagels), en het eten uit te delen.
En toen ik langs een dierenopvangcentrum ging voor wilde dieren in Puerto Maldonado (Peru) kwam ik er achter dat zij ook graag hadden gewild dat ik daar vrijwilligerswerk zou komen doen door de dieren te voeren en hokken schoon te maken.
Dat soort dingen vind je niet op intranet, maar alleen door te reizen, te praten met de mensen, krantjes te lezen.
Ook kan ik me voorstellen dat veel scholen op continenten in het zuidelijk halfrond het leuk zouden vinden als een Europeaan wat komt vertellen over het leven in Europa, of liedjes komt zingen met de kleuters, Engelse les geven of hoe dan ook komt helpen.
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen veel geld betalen om gratis te ‘mogen’ werken. Het bizarste verhaal vond ik nog wel van een Nederlands meisje van 17 jaar in Peru, dat uitgezonden werd de jungle in om daar vrijwillig te helpen een weg aan te leggen met allemaal Peruaanse mannen, hartstikke link dus zo’n jong blond ding tussen die hitsige kerels, en dan moest ze nog veel geld betalen ook! Wat natuurlijk allemaal in de zakken verdween van Tertulia bemiddelingsbureau in Cuzco (gerund door een Nederlandse vrouw). Waarom doen mensen dat??
Maarre, wat is er mis met vrijwilligerswerk in Nederland? De Voedselbank, verzorgingstehuizen, taalscholen, ziekenhuizen, goede doelen, sportclubs, dierenasiels zitten allemaal te springen om vrijwilligers. Voor Amsterdam kijk je bijvoorbeeld hier: Voor vrijwilligers - Vrijwilligers Centrale Amsterdam
Zoals hieronder al gezegd word: Inderdaad, in eigen land kan goed. Ik zelf ga deze zomer naar Ghana, vrijwilligerswerk in een weeshuis doen. De organisatie wordt gefinancieerd door sponsors en giften dus je plaatsing is helemaal gratis. Naast werken in een weeshuis kan je ook in het ziekenhuis gaan werken of een stage lopen. Het enige waar je voor betaalt is je eten: 300$ per maand voor 3 maaltijden per dag en hierbij is je was ook bij inbegrepen (Best oke vind ik zelf:)). Je kan natuurlijk ook bij een gastgezin! www.dreamafricacarefoundation.org O en als je iets anders low budget zoekt, deze organisatie heb ik gevonden op de site van world wide helpers, daar staan meerdere organisaties van over de hele wereld op, de site is gemaakt voor low-budget en gratis vrijwilligerswerk maar je kan je eigen prijsklasse uitkiezen, ik heb getwijfeld tussen ghana, tanzania en peru dus er is vanalles te vinden!! Groetjes en successss