Vrijwilligerswerk in Israel

Hoi allemaal,

Het vrijwilligerswerk in het buitenland trekt me heel erg. Voornamelijk in Israel. Ik heb rondgezocht, maar kon vrijwel weinig vinden op het net, en wat er is, is niet erg duidelijk. Wil iets doen met kinderen, dat staat al vast(alle leeftijden)

Wie heeft er ervaring in het vrijwilligerswerk in Israel? Zou daar graag je ervaringen over willen horen.
Wie heeft er informatie, websites etc? Alle tips, adviezen, ervaringen zijn zeer welkom!

Hoop iets te horen!

Niemand?

Ik heb ook verschillende keren naar vrijwilligersmogelijkheden in Israël gekeken, maar de mogelijkheden zijn niet zo heel uitgebreid als in veel andere landen (hangt ook wel af van wat je wilt en of je Joods bent of niet).

Oranim (destinationisrael.com) is een vrij grote organisatie. Ze hebben heel veel mogelijkheden (verschillende soorten vrijwilligerswerk, stages, Hebreeuwse les, tours, enz.), maar als je niet Joods bent, zijn de mogelijkheden beperkt. Ik heb zelf geïnformeerd (wilde in Ramla in een soort naschoolse opvang werken), en heb zelfs ook al een geschiktheidsinterview gehad, maar wil uiteindelijk gewoon weer naar Israël teruggaan voor vakantie tzt, en niet voor vrijwilligerswerk (sowieso denk ik nu voor mijn eerstvolgende reis aan Japan/Nieuw-Zeeland, maar Israël staat nog steeds in mijn favorietenlijstje). Ik vond de vragen over godsdienst ook best ergerlijk. Als je wel Joods bent zijn alle programma’s van Oranim toegankelijk, en een deel ervan is dan ook gratis.

Op een kibbutz kun je redelijk makkelijk terecht (zie o.a. kibbutzvolunteer.com), al wil men vaak wel dat je minimaal 2 maanden blijft. Ook voor sommige kibbutzprogramma’s moet je Joods zijn (of hoef je niet per se Joods te zijn, maar kun je wel subsidie krijgen als je wel Joods bent).

Sar El, vrijwilligerswerk voor het Israëlische leger is ook een optie, maar dat wilde ik zelf absoluut niet.

Ik heb zelf deze sites uitgeplozen toen ik ermee bezig was:

Veel succes!

Heb je al iets gevonden Jufke?
Ik ben namelijk van plan om deze zomer vrijwilligerswerk in Israel te gaan doen.

Same here! Ik wil deze zomer ook vrijwilligerswerk doen in Israel, maar dat is erg moeilijk… Hoor graag van jullie!

@Geertje: Wat voor vrijwilligerswerk zou je willen doen en wanneer?
(en wat is je leeftijd als ik vragen mag?)

Liefst iets sociaals, of met dieren vind ik ook leuk. Iets in een weeshuis bijvoorbeeld? Ik ben 23 nu, net 24 bij vertrek. Wil in juli gaan, drie tot vier weken.
Het land trekt me vooral heel erg, maar alleen op vakantie lijkt me niet fijn. Ik heb altijd al vrijwilligerswerk willen doen, dus deze combi lijkt me mooi.

Wil jij ook nog steeds deze zomer?

Hoi,

Het lijkt mij ook leuk om vrijwilligerswerk te doen in Israël. Het is een interessante land om te bezoeken, maar of ik - gezien mijn islamitische achtergrond - de mogelijkheid krijg, weet ik niet.
Ben bijna 24 en heb onder andere al vrijwilligerswerk gedaan in Marokko, India en Nepal. Ik hou er van om mensen van verschillende culturen te ontmoeten/leren kennen.

Groetjes,

Amz

Hoi allemaal. Ik heb nu een paar dingen open staan, namelijk volunteeringsolutions.com en wat dingen in Oost-Europa. Ik denk eraan om volunteeringsolutions.com te doen, maar wil wel graag wat van het land zien. Zou dat alleen kunnen? (Vrouw, blond, of ben ik nu heel erg paranoide?)
Ik hoor graag als jullie nog wat hebben of als jullie definitief gaan!

Hoi Geertje,

Ziet er goed uit, ik heb nog niets definitiefs gekozen. Maar die site van volunteeringsolutions.com ziet er goed uit. Ik ga er over 2 weken ff goed voor zitten & besluiten wat ik ga doen.

Wat zijn de kosten eigenlijk voor zo’n summervolunteering in Israel? Weet je dat zo?

Groetjes

Hoi Amz, 400 dollar, dus rond de 300 euro. Ik denk dat dit hem wordt voor mij. En vanuit daaruit wellicht verder reizen, maar dat ga ik nog onderzoeken.
Misschien als ik iets kan vinden dat meer in de stad ligt of zo… Maar het klinkt erg goed allemaal! Heb je al contact met ze?

Hai Geertje,

Ik heb nog geen contact gehad met de organisatie, ik was zelf nog ff aan het rondneuzen of ik iets dichterbij Jerusalem of Tel Aviv kan vinden.
Ik vind dat dorp toch iets te ver en ik las dit op de site: " An application fee of $200 is charged over and above the program fee as an application payment."

Bovenop die 400 dollar komt nog eens 200 dollar erbij op. Dat is € 463,- voor twee weken. Ik vind dat net iets te duur. Ik zoek nog even verder.

Hoi Geertje en AMZ,

Op deze site bieden ze dit project ook aan

Hier heb ik niets kunnen vinden over extra geld dat je moet betalen, maar misschien kijk ik niet goed… Het zou ook wel logisch zijn als het hetzelfde is…

Ik vind het een erg leuk project, maar denk niet dat ik er geschikt voor ben. Namelijk geen ervaring in het omgaan met kinderen en mijn engels is denk ik niet goed genoeg, dus ik ga nog even verder zoeken.

Fijn weekend!

Hoi DeboraN,

Ik denk niet dat zij eisen dat je ervaring met kinderen moet hebben. Ikzelf heb alleen ervaring met kinderen, omdat ik eerder vrijwilligerswerk heb gedaan. Verder heb ik geen diploma’s of certificaten in die richting etc.

Bedankt voor de link! Ik zie hier inderdaad geen application fee. Ik ga nog eens even goed kijken op de site.

Thanks!

Groetjes,

Amz

Hoi DeboraN en Amz, als ik het goed zie, is dat precies hetzelfde kamp als bij Volunteering solutions, die ik eerder aangaf.
Ik heb nog één ding lopen naast die VS (jemima.nl), maar anders wordt het dit, denk ik.

Ik heb in principe ook geen ervaring met kinderen, maar ik heb van niemand begrepen dat dat een vereiste is. Dus ik ga ervoor :slight_smile:

Hai Geertje,

Wat een leuke site van jemima.nl en leuk dat het een Nederlandse organisatie is, maar ik lees dat op de site dat ze een vrijwilligerstop hebben vanaf januari? Is dat januari 2012 of is dat een oud berichtje?

Hoe is het contact met VS? Reageren zij snel op mailtjes met vragen? Weet je of je verder nog gaat reizen in Israel nadat je klaar met bent vrijwilligerswerk? Volgens mij is Israel een land dat niet gevaarlijk is voor vrouwen die alleen willen reizen.

Groejtes,
Amz

Ha Amz,
Via mail inderdaad! Bij Jemima heb ik ook gemaild en daar heb ik moeten ‘solliciteren’. Maar daar heb ik nog niets van gehoord. Gisteren vond ik iets dat misschien nog beter is GoEco. Omdat ik liever in de stad wil en zij hebben wat dat betreft meer mogelijkheden.
Heb jij al iets concreet of ergens je oog op?
Ik wil graag reizen!! Maar heb maar drie weken helaas… heel misschien vier, maar dat weet ik pas later. Dus dat is lastig, maar vooruit.
Het wordt allemaal steeds concreter, ik heb er enorm veel zin in :slight_smile:
Ik ben ook enorm op zoek naar mensen die daar al zitten, wonen. Couchsurfing heb ik weer opgestart en ik via VS heb ik gevraagd of ze me met iemand in contact willen brengen (al schiet dat laatste nog niet echt op).
Keep me posted!

Hoi Geertje,

Ik heb nog niets concreets. Ben nog steeds zoekende naar een leuk project dat ook niet bakken met geld gaat kosten. Ook ik heb ongeveer 4 weken. GoEco heeft projecten in Tel Aviv en Jerusalem. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Ik zag een leuk project in een Women Shelter in Tel Aviv, maar voor twee weken is dat al 670 dollar. Ik moet nog bedenken of ik het er voor over heb om dat geld neer te leggen. Leuk om te horen dat je er al zin in hebt, vooral als je al het één en ander hebt uitgestippeld en concrete plannen hebt, is het leuk om er al naar uit te kijken. Couchsurfing is inderdaad een goed idee en over het algemeen ook veilig heb ik gehoord.

Let er even op dat op zaterdag 10 maart er weer een grote informatiedag over vrijwilligerswerk in het buitenland is. Je vindt er vele projecten over de hele wereld. Zie www.wereldwijzer.nl/vrijwilligersdag

Ha Amz, ik zag die in het Women’s Shelter inderdaad, maar het werk lijkt me niet leuk, vandaar dat ik die liever niet wil. En je werkt samen met weinig vrijwilligers (ik wil je niet demotiveren ;-)), maar in de stad lijkt me ook helemaal te gek!!
Die vrijwilligersdag lijkt me leuk… Misschien daar maar even kijken :slight_smile: Als je ook gaat; let me know!