Vrijwilligerswerk in Guatemala: wie helpt mij?

¡hola!

Begin januari vertrek ik met een vriend voor 3 maanden naar Midden-Amerika. Eind janauri zullen we ongeveer in Guatemala zijn, en ik zou dolgraag vrijwlligerswerk doen in Guate. Het zou zijn voor een periode van één tot 2 weekjes en de meeste projecten vragen min. één maand, en dat is te lang.
Heeft er iemand adressen waarvan het wél mogelijk is om voor één weekje mee te helpen?

vele travelgroetjes Martita

Ga naar Xela en informeer bij het kantoor van Entremundo. Hier hebben ze een mooie database met veel verschillende projecten. Vaak kostenloos en heel leuk. Projecten kunnen plaatsvinden in heel Guatemala.

Geen enkel probleem in Antigua! Ik kan je zo op een schooltje plaatsen bij een vriendin van me die les geeft aan kinderen tussen de 4 en 12 jaar, gaat daar eventueel je interesse naar uit?

Hoi Igor,

Ja tuurlijk zou ik dat graag doen, héél graag zelfs!!! Het was ook mijn bedoeling om in een schooltje of opvang te gaan werken als vrijwilligster…
Wat moet ik er voor doen om me aan te melden?
Groetjes

Ps: mijn email adres [EMAIL=“moliendocafee@hotmail.com”]moliendocafee@hotmail.com

Hoop snel van je te horen!! Ben benieuwd!!

Heb het even nagevraagd bij de ´juffrouw´ en het is geen probleem. Laat even enkele dagen of een week vantevoren weten dat je in aantocht bent naar Antigua en je kunt direct aan de slag.

Ook als juliie willen, die vriendin die die kinderen lesgeeft, heeft in haar huis regelmatig studenten of vrijwilligers en indien gewenst is het mogelijk dat jullie zelfs bij haar thuis verblijven tijdens jullie verblijf in Antigua.

Ik hoor het wel als je interesse hebt!

Succes en veel plezier op jullie reis!

Igor

Hoi!!!

Wahw heel hartelijk bedankt voor de moeite!! Lijkt me te gek om dan ook bij haar thuis te verblijven!!!
Ik ga het nog even overleggen met mijn reiskameraad, en dan kunnen we eens kijken rond welke periode we ongeveer in Antigua zullen zijn.
Op 04 januari komen we aan in Cancun en van daaruit zullen we Guatemala aandoen, dus ik vermoed dat we eind januari in Antigua zullen zijn…
Kan ik haar ergens verwittigen dan als ik een meer preciezere datum weet?
Misschien via internet?
Dan heb ik nog enkele vraagjes:

  • Heeft ze ook een website van haar project?
  • moeten we nog bepaalde dingen in orde brengen specifiek voor in haar
    schooltje mee te helpen?

Zeer hartelijk bedankt nogmaals!

Hoop nog iets van je te horen…groetjes

Hoi hoi,
Ik ben deze zomer ook naar Guatemala gegaan.
Er zijn zeker wel plekken waar je voor 2 weken aan de slag kan gaan.
Bijvoorbeeld in Jocotenango dat ligt echt vlak naast Antigua 10 min in de bus, mooi klein dorpje. Ik heb hier zelf een project gedaan met kinderen.
Ook in Antigua zelf zijn er veel mogelijkheden. Bij Flores vlakbij Tikal kun je het ook proberen, gewoon langsgaan en zeggen dat je graag zou willen werken, ze hebben daar een dierenopvang (jaguars, apen enz) de naam van de opvang/centrum is Arcas, fantische mensen daar die altijd wel wat hulp kunnen gebruiken!
Succes ermee Als je meer info wilt, feel free to email me:
[EMAIL=“lins_mai_cicada@hotmail.com”]lins_mai_cicada@hotmail.com

Groetjes Lindsay

je zou eens op www.chalinga.com kunnen kijken. Ik weet niet of je daar voor 1 week vrijwilligerswerk kunt doen. Maar ze bieden wel vrijwilligerswerk in Guatemala aan. Maar ik ben naar Peru geweest met Chalinga Travel omdaar vrijwilligerswerk te doen en spaans te leren en dat was fantastisch!

Hallo Martita,

Ik heb via Commundo voor Constru Casa gewerkt voor 2 weken in de omgeving van Antigua. Bouwvakkers helpen met bouwen van eenvoudige huisjes voor de arme bevolking. Is zeker niet zwaar. Je kan om meer inlichten vragen bij www.construcasa.nl
Succes! Groeten, Piet

Voor de geinteresseerde:

www.stichtingesperanza.nl

en wat betreft het project zelf

www.bendiciondedios.org

groetjes,
Marieke

hola martita,

Ik ben de coordinator van een schooltje genaamd Hispanomaya in het dorpje Todos Santos in Guatemala. Google maar even erover want het schooltje heeft geen geld voor een website, maar er zijn hier velen geweest (inclusief nl ers) dus je kan rustig hun reisverslagen lezen overal op internet (zo kwam ik ook aan dit baantje trouwens). Maar goed wat wij hier doen is het volgende; toeristen komen bij ons spaans of een maya indiaanse taal leren (meestal voor een week, hoewel sommigen langer blijven). en met dat geld betalen we het schoolgeld van de kinderen van de arme gezinnen. dus het is een win win situatie; jij leert een taal en hebt een superleuke vakantie en zij kunnen daardoor naar school gaan. naast je taal cursus, doen we ook aan hiking (prachtige omgeving daarvoor hier) en kennismaking met de locale cultuur.

Hoi,
Ik heb zelf ook als vrijwilliger gewerkt in Guatemala en op mijn website adressen van hulporganisaties en tips voor vrijwilligers verzameld. Wie weet zit er iets voor je bij!
Groetjes,
Alice
http://www.ellaoverguatemala.nl/adressen-hulporganisaties

ik ga in de periode januari-maart Spaans cursussen volgen en vrijwilligerswerk doen (computerles en engelse les op een school) voor de stichting die ik ken via een vriend:

www.tessunlimited.nl