Spaanse les & vrijwilligersproject in Guatemala?

Ik ben op zoek naar een geschikte plek in Guatemala om gedurende enkele weken spaanse les te volgen afgewisseld met vrijwilligerswerk. Heeft iemand een goede tip?
Antigua spreekt mij in eerste instantie niet heel erg aan aangezien hiervan vaak gezegd wordt dat 't zo westers is. Bovendien heb ik al enige ervaring met vrijwilligerswerk en spreek ik al wat spaans en ik vind het zodoende heerlijk om echt tussen de ‘locals’ te verblijven.

Bovendien wil ik vragen of iemand nog een tip heeft voor een hotel in of rondom Guatemala City zodat ik bij aankomst al een reservering heb staan en misschien zelfs opgehaald kan worden van het vliegveld. Heeft iemand hiervoor nog een goede tip?

Hoihoi,

ik heb een taalschool geboekt via http://www.s-l-t.com/, vrijwilligerswerk kun je daar ook regelen, dit was erg prettig want ik kon met de eigenaresse ideeën uitwisselen over wat ik wilde en uiteindelijk ben ik zo tot een bepaalde keuze gekomen. Ik ben nog niet geweest, dus hoe het echt is weet ik niet. Ik ga wel naar Antigua, maar er zijn verschillende mogelijkheden en je kunt in gastgezinnen verblijven. De prijzen zijn zeer redelijk, bijna hetzelfde als wat de scholen zelf vragen. Maar nu wel met een soort extra garantie.
Overigens kom ik aan en ga ik gelijk naar mijn gastgezin. Ik wordt op het vliegveld opgehaald en naar mijn gastgezin toegebracht. Ik hoef dus niet om 22 uur 's avonds nog op zoek te gaan naar vervoer, een hotel etc.
Ik vind dat dit op een prettige manier geregeld is.
Overigens spreek ik ook al Spaans, ik wil meer leren en heb daarom ook besloten om alleen in een gastgezin te gaan (mijn reisgenootje gaat in een ander gastgezin). Ik wil gewoon liever zo min mogelijk engels praten. Ik wist overigens niet dat er behalve in Antigua nog veel meer mogelijkheden waren voor Spaanse les. Hoewel het me een mooi stadje lijkt hoop ik echt dat het niet te toeristisch is. Maar ach, ik ga gewoon me lekker mengen onder de lokale bevolking, dat vind ik het leukst.

Misschien spreekt het volgende je wel aan, dit staat op de site van slt:
NUEVO SAN JOSE (Escuela de la montaña)

Je krijgt hier vier uur privé-les per dag en de lessen worden 's ochtends of 's middags buiten onder palmblad daken in de tuin gegeven. Je slaapt in de school op een gedeelde kamer. De sfeer is rustig en gezellig op school; er worden in de middag en avond regelmatig activiteiten verzorgd voor de kinderen uit het dorp waaraan je kunt deelnemen of die je zelf kunt organiseren. Zo maakte een student, tijdens mijn aanwezigheid, papier-machépoppen met de kinders uit het dorp. De elektriciteit valt hier wel eens uit dus neem een zaklantaarn mee.

Het gastgezin
Je eet drie keer per dag bij een familie in het dorp. Deze families zijn getraind in hygiëne en het maken van verantwoorde, gezonde maaltijden. Met het geld dat zij daarvoor ontvangen kan het hele gezin een week goed eten en zo is het verzorgen van de maaltijden voor de studenten een belangrijke inkomstenbron. Er wordt op een vrij primitieve manier gekookt en vers gebakken tortilla’s krijg je bij iedere maaltijd. De vrouwen werken niet meer op de koffieplantages maar verdienen door het koken en hebben daardoor meer tijd en aandacht voor hun kinderen. Nuevo San José heeft een basisschool. De reis
Met de bus duurt de rit van Quetzaltenango naar Nuevo San José amper anderhalf uur.

Heey!

De organisatie Code International organiseert waarschijnlijk (of het doorgaat hangt af van subsidies) een reis naar Guatamala van begin juli tot half augustus 2007. Je krijgt dan eerst twee weken Spaanse les en gaat dan vier weken vrijwilligerswerk doen in een school. Als het doorgaat, ga ik hopelijk mee! Zie http://www.code-international.nl/Default.aspx?tabid=796

Groetjes Leonie

hoi!
Leuke plannen!
Ik zou zeggen neem eens een kijkje op www.siw.nl. Via Siw kun je op meerdere plaatsen in Guatemala vrijwilligers werk doen. Vaak zijn er ook directe contacten met een taalschool in de buurt.
SIW is trouwens een non profit organisatie.

groetjes Inge

SIW is een profit organisatie die je leuke projecten aanbied en zelf de helft van het geld in de zak steken. Je krijgt meer begeleiding, maar zelf ben ik er niet zo’n fan van. Wil je gewoon een bijdrage leveren aan Guatamala door je werk en er zelf voor kiezen waar je geld terecht komt? Neem dan liever even contact op met de organisatie Entre Mundos. Zij kunnen je gratis in contact brengen met mooie projecten. Veel plezier!

Hoi!
Supergave plannen! Guatemala is fantastisch, en Antigua helemaal!! Echt waar, ondanks dat er meer toeristen rondlopen dan in een aantal andere (maar minder leuke) stadjes, is Antigua echt gigantisch de moeite waard,…! Ik heb er ruim 2 maanden gewoond, en het is echt mijn tweede thuis geworden! Ik mis mijn leven daar nu behoorlijk, en mijn familie (het gastgezin waar ik heb gewoond, echt geweldige mensen) ook. Ik heb daarom besloten om volgend voorjaar terug te gaan, en wéér naar Antigua! De toeristen díe daar vooral rondlopen, zijn studenten die daar Spaans komen leren en vrijwilligerswerk komen doen. Ze hebben meestal dus hetzelfde doel als jij, en het voelt absoluut niet aan alsof je gewoon in Spanje in een stad rondloopt. Antigua is geweldig!!!
Zo, tot hier mijn promopraatje haha. Wat je ook gaat kiezen, volg gewoon je gevoel. Dat heb ik ook gedaan, en het is nog 100 x mooier geworden dan ik vantevoren had gedacht:).
Succes en geniet!!!
Groetjes, Sabine