Deze zomer ga ik naar Guatemala om spaans te leren, vrijwilligerswerk te doen en nog een beetje te reizen. Een ticket heb ik al geboekt en het vrijwilligerswerk wil ik daar gaan regelen.
Ik vind de keuze voor een talenschool wel erg lastig. Ik ben nu in contact met Utatlan in Xela. Het lijkt me een hele leuke school. Heeft iemand er ervaring mee? Of weet iemand een betere school? En wat is leuker Antigua of Xela?
Ik heb zelf in januari 2002 twee weken heel snel spaans geleerd in een klein schooltje, ooit begonnen door een Amerikaanse vrouw met een groot hart, kosten 115 $ incl. kost en inwoning bij een lokale familie met vier beeldschone dochters. Op genoemde pagina worden geloof ik nu drie scholen genoemd, Nuevo Amanecer was er toen ook al.
Het dorp ligt op 2500 m hoogte en leek mij mooier en rustiger dan bijv. Antigua of andere grote steden.
Wie weet ooit tot ziens in Bolivia (zie voorlopig www.kunsthuisutrecht.nl > Fotografie > Andoriña).
Wat betreft scholen kun je nogal veel vinden via het internet.
Ik woon zelf in Antigua en met dik 50 scholen in deze stad, is er altijd wel een school die bij je past (hoewel het manier van lesgeven en de prijzen overal wel ongeveer hetzelfde zijn). De kosten van een spaanse cursus liggen zo rond de 60 tot 80 euro per week (1 op 1 lesgeven), een gastgezin kost rond de 50 euro per week, waarbij je dan 3x per dag eten krijgt, een eigen kamer en 9 op de 10 gevallen warm water.
Op het moment is het heel druk in Antigua wegens de Semana Santa, maar normaal genomen is Antigua een heel toffe stad om te verblijven en Spaanse te leren. De mensen zijn supervriendelijk, het uitgaansleven is er redelijk westers met de nodige cafetaria’s, restaurants, cinema’s en salsafeestjes (want ook salsa kun je hier uitermate goed oefenen en leren).
Indien je vrijwilligerswerk wilt doen, Antigua biedt volop mogelijkheden. Zelf heb ik hier betaald werk, maar je kunt in alle omgevingen vrijwilligerswerk doen.
1 tip: alles wat je wilt doen in Guatemala, doe dat vanuit hier en niet via een organisatie in Nederland. Ik heb zelf alles hier ter plekke uitgezocht en geregeld en dat is stukken goedkoper want je hoeft de organisatie in Nederland niet te betalen.
Ik zit hier nog wel even, als je meer wilt weten, vraag gerust.
Ohja… Guatemala is (heel eerlijk gezegd) geen veilig land, als ik moet kiezen zou ik eerder voor Antigua kiezen dan voor Xela. Wegens de toestroom van toeristen in Antigua is er heel veel toezicht in Antigua en is deze stad 1 van de veiligste van heel Guatemala. Ik hoop niet dat dit je afschrikt, want Guatemala is buiten dat nog steeds een fantastich land om te ontdekken.
Hola!
Ik zit inmiddels 2,5 maand in Antigua en heb echt de tijd van mijn leven hier. Het is een toeristische stad maar om te beginnen vond ik dat ook heel prettig omdat je zo een beetje kunt acclamatiseren.
Ik heb een maand Spaans gevolgd in Jocotenango (10 min. met de bus vanaf Antigua) wat ik erg kan aanraden. Het is een klein dorpje met een klein schooltje. Je komt daar wat meer in het Guatemalteekse leven terwijl Antigua om de hoek is om bv lekker te stappen of film te kijken.
Om Spaans sneller onder de knie te krijgen raad ik je aan om in een gastgezin te wonen. Deze kan je bij alle Spaanse scholen eenvoudig regelen. In Antigua (daar zit ik nu in een gezin) is het veel masaler en zit je vaak met meerdere studenten en is je band met het gezin oppervlakkig. In Jocotenango zit je vaak als enige student en veel mensen die ik ken hebben een hele goede band met het gezin.
Je kunt alles in Guatemala regelen, maar ik heb het via NIW4U gedaan en die prijzen zijn gelijk aan hier. Alles was perfect in orde en ze kunnen je ook nog wat informatie geven en je kan kiezen in wat voor een gezin je wilt. Ben er erg tevreden over!
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik ga dit weekend een keuze maken…en ja…ik ben nog steeds aan het twijfelen, maar waarschijnlijk wordt het toch Antigua.
Ik wilde voor Xela kiezen, omdat je daar meer onder de bevolking schijnt te zijn, en Antigua te toeristisch is.
Maar ik heb ook begrepen dat het uitgaansleven veel leuker is in Antigua. Ik ben echt salsaverslaafd en hoop dat daar wel te kunnen doen! En eventueel zelfs nog wat bij te leren!
Dus…Antigue of Xela…volgende week zal ik het echt weten!