Hola todos,
Ik wil volgend jaar naar Guatemala om daar Spaans te leren, ik twijfel nog tussen Antiqua en Xela, iemand tips/ervaringen? Wat zijn de verschillen tussen deze steden?
Hierna wil ik gaan rondreizen in Guatemala en vervolgens naar Mexico. Ik ben een vrouw,26jr en reis alleen. Iemand hier ervaringen mee? Ik ben vorig jaar wel alleen in Nicaragua geweest dat was geen probleem maar Guatemala hoor ik toch andere verhalen over.
En welke route kan ik het beste nemen? Welke manier van transport etc. Ik hoor het graag! Muchas gracias!
Via Wereldwijzer app
Hoi Karlijn,
Wat leuk dat je in Guatemala Spaans wil gaan leren. In 2012 ben ik voor 6 maanden in Quetzaltenango (Xela) geweest om Spaans te leren en voor vrijwilligerswerk. Ik heb toen voor Quetzaltenango gekozen omdat deze stad minder toeristisch is als Antigua en daarnaast ook voordeliger is. Doordat er minder toeristen zijn spreekt de lokale bevolking nauwelijks Engels waardoor je gedwongen wordt om meteen je Spaans in de praktijk de brengen, dit in tegenstelling tot Antigua.
Mijn periode in Quetzaltenango is zo goed bevallen, dat ik weer ben teruggekeerd en inmiddels werk ik bij de taalschool Sol Latino waar ik eerder mijn lessen ook heb gevolgd.
Voor meer informatie over Spaanse lessen, Quetzaltenango of reizen in Guatemala kun je mij een bericht sturen naar sol.latino.coordinador@gmail.com.
Veel succes met de voorbereidingen!
Rachel
Beste Karlijn,
Bedankt voor je berichtje.
Ik ben het Rachel eens dat je beter naar Quetzaltenango dan naar Antigua kan gaan om Spaans te leren.
Antigua is erg toeristisch en buiten de scholen wordt er overal Engels gesproken. Quetzaltenango is een authentieke maya stad waar nog veel mensen in klederdracht lopen. Ook is er na schooltijd of in de weekenden genoeg te doen en te zien. De scholen organiseren ook activiteiten.
Zelf woon ik al bijna drie jaar in Quetzaltenango. Sinds twee jaar ben ik eigenaresse van Casa Renaissance guesthouse. Dus als je accommodatie zoekt ben je van harte welkom. Misschien voelt het ook wel vertrouwd om even Nederlands te kunnen praten.
Er zijn heel veel taalscholen in Xela.
Degene die ik aanbeveel is El Portal. Deze school is namelijk dicht bij mijn guesthouse en tevens gaat 30% van de opbrengst naar studiebeurzen van kinderen. Ook kun je in een gastgezin verblijven als je cultuur van dichtbij mee wil maken. Als je meer informatie wil mag je me altijd een mailtje sturen.
Je kan best alleen door Guatemala reizen. Het is goed om Guatemala stad te mijden want daar is het niet zo veilig. Het is verstandiger om met de toeristen shuttles te reizen dan met het publieke transport (de zogenoemde chickenbussen). Deze shuttles zijn wel wat duurder maar het is het wel waard.
De route hangt heel erg af van wat je allemaal wil zien en hoeveel tijd je hebt.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Veel plezier met de voorpret.
Groetjes,
Marieke
Naast Spaanse taallessen kun je bij Sol Latino ook terecht voor accommodatie in ons guesthouse Casa Latina boven de school met een prachtig uitzicht en gratis internet of kunnen wij accommodatie regelen bij een gastgezin op 5 minuten loopafstand van de school. Het voordeel van een gastgezin is dat je de taal meer zult spreken en je meer leert over de cultuur.
(Maar wellicht had je deze informatie al eerder gelezen in een ander bericht op het forum )
Groetjes,
Rachel Panneman
Website: Home Spanish School Sol Latino