Ik ben van plan om van de zomer (begin juli tot begin september) naar Guatemala te gaan, om daar 4 weken Spaans te gaan leren, gevolgd door vrijwilligerswerk en wellicht wat rondreizen.
Ik heb in eerste instantie gekeken naar de programma’s van de grote organisaties op dit gebied (Activity International, Travel Active), maar ben niet zo van hun diensten gecharmeerd. (Weinig tot geen invloed op plaatsing in vrijwilligersproject, extreem hoge prijzen waarvan slechts een klein deel terecht komt bij de mensen waar het om gaat)
Nu ben ik dus van plan om het maar zelf te gaan regelen, aangezien ik heb gelezen dat dat heel makkelijk is. Ik ben me dus aan het oriënteren op de taalscholen in Antigua, en mijn vraag is: wie heeft wat voor ervaring met welke school? En weet iemand misschien welke school door genoemde organisaties wordt gebruikt?
Ik zou heel graag wat meer hierover te weten komen! Je kunt me eventueel ook mailen: [EMAIL=“celinemaasniel@gmail.com”]celinemaasniel@gmail.com
Heey, ik ben in eerste instantie wel met Activity International gegaan, maar die doen niet veel meer dan je inschrijven bij www.appeschool.com en dan Lilian, de directrice de rest laten regelen. Je vrijwilligersproject kan je zelf uitkiezen, het kan alleen voorkomen dat het project vol zit. Ik ken wel een aantal projecten die echt hard hulp nodig hebben, dus als je geintresseerd bent, stuur me maar een mailtje.
Groetjes jet
Ik ga deze zomer ook naar Guatemala met Code International. Zij regelen vrijwilligersprojecten in samenwerking met X-plore, een subsidieprogramma van het ministerie van buitenlandse zaken. Dit betekent dat je kunt gaan werken in Guatemala, waarbij je 75% van de kosten die je maakt vergoed krijgt. Ook je vliegticket bijvoorbeeld. Het is een soort stage. Als je je wilt aanmelden moet je voor 1 april mailen naar code-international@code-international.nl. Dan zou je vanaf juni kunnen gaan. Ze hebben bijvoorbeeld een EBS project, waarbij je een aantal weken talencursus krijgt. En daarna kun je voor een aantal weken aan de slag.
Ik ben al op de hoogte van de mogelijkheden van Xplore, maar heb besloten dit niet te doen. Ik ben namelijk bang dat het voor- en natraject van een dergelijk programma te intensief en tijdrovend zijn voor mij om het met mijn opleiding te kunnen combineren.
Er zijn organisaties die je, zoals Medusa zegt, plaatsen bij een school, maar wat als de school jou niet aanstaat ? Er zijn ook scholen die je plaatsen bij families waar jij het na een tijdje misschien niet meer mee kan vinden of je wordt in eerste instantie gezet bij een familie zonder kinderen, terwijl je graag met kinderen omgaat… of een familie in een afgelegen wijk van Antigua waar je iedere keer als je wilt uitgaan jezelf afvraagt of je er goed aan doet te lopen of beter een taxi kunt nemen. Hou een beetje rekening met welke organisatie en welke school je je reis boekt.
Voor meer informatie zie ook in het eerste ´sticky´ onderwerp van het Zuid-Amerika reisforum
ik ga ook naar Guatemala in juli, ik ga twee weken spaanse les volgen en dan rondreizen.
Ik heb een hele kleine organisatie gevonden waarvan de eigenaresse (een Nederlandse) ontzettend veel ervaring heeft en goede tips over scholen en ook over vrijwilligerswerk. Ze heeft mij heel goed geholpen en het is helemaal niet duur… kijk eens op deze website: http://www.s-l-t.com/
ik had daarna nog een hoop vragen, daarover heb ik toen gelijk gemaild, ik kreeg bijna onmiddelijk een reactie terug met vrijwel overal antwoorden op en ze heeft me heel erg geadviseerd etc.
Ik ben nog niet geweest, dus of het
echt goed uitpakt weet ik niet. Maar ik heb er de volste vetrouwen in!
Die organisatie waar jij mee gaat was ik nog niet tegen gekomen; ik moet zeggen dat hun prijzen al een stuk redelijker zijn dan die van Activity e.d.
Ik heb echter inmiddels al besloten om het helemaal niet via een organisatie te regelen, maar direct via een taalschool. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat ik zo flexibel mogelijk wil zijn, en ter plaatse mijn plannen wil kunnen aanpassen aan mijn wensen. Daarnaast wil ik zelf zoveel mogelijk invloed hebben op de school en het gastgezin e.d., om de redenen die Kolbike al noemde.
In ieder geval: iedereen bedankt voor de reacties!
Ik heb voor mezelf nu wel echt duidelijk wat ik wel en niet wil, en heb er het volste vertrouwen in dat ik een supertijd tegemoet ga!