Ik wil in de lente van 2006 voor 3 maanden naar Guatemala. Spaans leren, vrijwilligerswerk doen en rondreizen.
Nu heb ik de folder van Activity International zitten bekijken, en dat lijkt me een goede organisatie. Ik heb echter van iemand gehoord dat ze veel geld vragen en weinig service bieden. Van iemand anders hoorde ik weer dat 't een goede organisatie is.
Wie heeft met hen gereisd en kan mij hier wat meer over vertellen?
Graag zou ik ook tips willen over hoe dit alles het beste aan te pakken, en evt. namen van andere organisaties krijgen,…
Ik heb geen ervaring met Activity International, maar waarom zou je veel geld betalen om vrijwilligerswerk te gaan doen?
Zelf vertrek ik begin januari 2006 voor 3,5 maand naar Guatemala. Ik ga eerst een maand spaans leren (www.launion.edu.gt) en daarna 2,5 maand werken voor Camino Seguro (www.safepassage.org) ; een organisatie die werkt met kinderen die in Guatemala City op en van de vuilnisbelten leven. Ik heb zelf contact met ze gezocht via internet. Die hele periode woon ik bij een familie in Antigua, waar ik ook naar school ga. Trouwens alle scholen hebben genoeg adressen voor je om vrijwilligerswerk te doen. Kijk ook eens op guatemala.pagina.nl daar staan genoeg adressen op voor zowel scholen als vrijwilligerswerk.
Enkele andere organisaties; stichting Los Ninos (Antigua), Candela (bij Lago Atitlan), Casa Guatemala (Rio Dulce) en op de site van Loes Sparwer staan er nog een hele hoop.
Succes met je planning!
Ik ben nog niet weggeweest met Activity, maar sta op het punt dat te doen. ik ben begonnen via joho.nl en zij hebben me doorgestuurd naar Activity. Bij Activity krijg je een eigen contactpersoon die je met alle vragen kunt bellen en je zult (haar in jouw geval) ook nog een keer zelf ontmoeten tijdens een reisgenotenbijeenkomst. ze belt nog een keer vlak voordat je weggaat om nog wat moed in te praten. Als je in Guatemala aankomt neemt de talenschool het over en kan je daar altijd terecht, voor vragen over je gastgezin, je leraar of je vrijwilligerswerk. Als het ter plekke niet bevalt kan je makkelijk een ander vrijwilligersproject of een ander gastgezin krijgen. Ik heb gehoord dat ze daar niet moeilijk over doen.
Het feit dat je er veel geld voor betaald wil zeggen dat je de vrijwilligersprojecten in stand houd. in geen gevaal gebruik je dus geld dat eigenlijk is bedoeld voor de projecten. daarnaast betaal je ermee kost en inwoning bij het gastgezin. Jij bent vaak hun nummer 1 inkomen. zonder het inkomen van de gasten zijn het vaak ontzettend arme gezinnen. Als je alle sevice bij elkaar optelt, ben je dus helemaal niet zo duur uit!
ik hoop dat ik je een beetje geholpen hebt, als je nog vragen hebt, stuur dan een mailtje: [EMAIL=“jetpeters@gmail.com”]jetpeters@gmail.com
Het geld wat je betaald aan de organisatie of de school komt niet helemaal ten goede aan het project of het gastgezin. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat de organisatie in Nederland het desbetreffende project financieel steunt. Het project wordt draaiende gehouden door giften van buitenaf, door vrijwilligers die zelf het project financieel steunen of dat de vrijwilligers zelf geld zoeken in hun eigen land om het project te helpen. Ook het gastgezin wordt niet beter van de organisatie in een ander land of via de scholen. Bijvoorbeeld: Je betaalt $70 voor je spaanse studie per week en $60 voor het gastgezin (eigen kamertje, warm water, 3x per dag eten) maar van die $60 geeft de school maar $35 of $40 aan het gastgezin, het overige steken ze alsnog in eigen portefeuille. De gezinnen weten dat, maar kunnen er toch niets aan doen, ze zijn afhankelijk van de school die hun studenten stuurt, dus laten ze het er bij. Echt eerlijk is het niet, want in de brochures van de school staat $60 en jij denkt dat deze $60 naar het gezin gaat. Natuurlijk help je het gezin er wel bij door ze te betalen voor hun diensten, maar naar mijn eigen ervaringen zou ik zeggen dat het eerlijker is om de school te betalen voor hun diensten en dat je de familie apart betaald voor het eten en onderdak. Ohja, de gezinnen die buitenlanders onderbrengen zijn over het algemeen niet overdreven arm. Juist omdat ze dit al langere tijd doen kun je zien dat ze altijd al meer te besteden en te bieden hebben dan gezinnen die geen buitenlanders onderdak verlenen.
Ik heb zelf ooit (in 2001) in een bergdorp Todos Santos de Cuchumatanes (circa 2500 m) op een kleine spaanse school Spaans geleerd, en dat is me erg goed bevallen. Niet zoveel Engels praten omdat er minder toeristen zijn dan in bijv. Antigua, en de lerares praatte nauwelijks engels. Daardoor word je zeg maar gedwongen Spaans sneller op te pikken. In dat dorp waren toen al drie talenscholen en de omgeving is erg mooi.
Al met al is het inschakelen van een organisatie niet echt nodig. Het is veel leerzamer (en het scheelt je een bom duiten, de kosten die ze rekenen zijn schandalig) om zelf de bus te pakken, daar aan te komen en je weg te vinden. Dat is veel eenvoudiger dan je denkt. Pas altijd goed op je spullen, maar dat moet je ook als je met een organisatie in contact treed.
Natuurlijk zijn er naast Guatemala ook nog andere landen, maar Guatemala staat goed bekend om Spaans te gaan leren.
Guatemala is 1 van de vele landen waar je heel goed en snel spaans kunt leren. Je kunt kiezen uit heel veel verschillende scholen en je kunt het aanpassen aan jouw wensen (veel/weinig uren per week). Daarbij heeft het land ongelooflijk veel te bieden. Naast je studie kun je vulkanen beklimmen, wildwaterkayakken, de Maya-cultuur opsnuiven, jungetochten maken, fietstochten, etc. etc.
Guatemala is een land waarbij je na elke vakantie spijt hebt dat je terug moet en dat je dagen te kort komt om alles te doen en te zien.
Overbodig om te vermelden, maar als je je handen uit de mouwen wilt steken, ook dat is Guatemala! Het is een uitermate geschikt land om tijdens je studie Spaans ook nog vrijwilligerswerk te doen.
Ik ben afgelopen zomer met Activity voor 5 weken naar Guatemala (Antigua) geweest. Ik was erg tevreden met Activity, zowel voor als tijdens mijn reis. Maar…ik denk dat je ook erg makkelijk zelf alles kan regelen. Het is alleen eng om er zonder iets te regelen heen te gaan, dat gevoel had ik tenminste. Maar vooral in de grotere steden zijn ze gewend aan mensen die een gastgezin, talenschool en vrijwilligerswerk zoeken en men is meer dan bereid je te helpen. Als je bijvoorbeeld de eerste nacht een hostel zoekt kun je de volgende dag vaak via een talenschool accomodatie en vrijwilligerswerk zoeken. Ik heb meerdere mensen ontmoet die het zo hebben gedaan, en die geen problemen hebben ondervonden. Alleen…als er iets misgaat moet je het zelf oplossen en is er geen organisatie die achter je staat. Mijn ouders vonden het wel zo fijn als ik niet 's avonds als blond meisje alleen op het vliegveld stond enz…
Dus…het is een overweging die je voor jezelf moet maken. Het is trouwens wel makkelijk om al een klein beetje Spaans te kunnen, ik sprak het een beetje en vond het erg fijn dat ik kon communiceren!
Verder…is Guatemala fantastisch!! Ik heb trouwens gewerkt in El Buen Samaritano in Jocotenango, dichtbij Antigua, en ik mis de kinderen waarmee ik werkte nog steeds! En in de weekenden kun je alle hoogtepunten van het land bezoeken, omdat Guatemala niet zo heel groot is. En je ontmoet zo snel allemaal internationala studenten, wat natuurlijk ook erg gezellig is.
Ok, lang verhaal, maar ik ben ook nog steeds erg enthousiast over Guatemala Als je nog vragen hebt, mag je me altijd mailen.
En voor iedereen die vrijwilligerswerk wil doen, Spaans leren of gewoon Guatemala wil leren kennen tijdens een vakantie… kijk op www.inesutravel.com voor een helpende hand of ondersteuning in Guatemala als je geen organisatie wilt inschakelen die alles voor je regelt.
Het is precies zoals Karin verteld, een organisatie die alles voor je regelt is niet persé noodzakelijk. In heel veel landen kun je alles ter plekke regelen, wat wel zo leuk is en je kan voor jezelf kijken welk project of school jou persoonlijk aanstaat
Vorig jaar ben ik 3 maanden naar Peru geweest, waarvan de eerste 2 maanden het onderdak geregeld was door Act. International. Verder hadden zij de tussenvlucht en een plek op de talenschool en vrijwilligerswerk geregeld. Het was toen de eerste keer dat ik zo ver weg ging. Ik vond het zelf wel prettig dat er toen iemand was waar je op terug kunt vallen. Ook voor mijn ouders wel een prettig gevoel.
Nu ben ik van plan weer te gaan (ander land), maar dan wil ik het zelf regelen. Nu weet ik waar ik op moet letten enz.
Maar voor de eerste reis vond ik het erg fijn en het was ook goed geregeld.
Tja, je betaald er wel wat voor, maar dat is overal en zijn maar weinig projecten, waar je geen kosten voor een project hoeft te betalen.
Ik had meer zoiets. Het kost sowieso al geld; om er nou hele berekeningen op los te laten wie de goedkoopste is, nee, dank je. Het gaat om de leuke tijd die je hebt. Veel plezier in Guatamala.