Wij willen in de zomer van 2005 voor 8 weken naar Midden-Amerika. Wij willen dan 4 weken een taalcursus volgen in Guatamala en 4 weken vrijwilligerswerk doen op Costa Rica.
Waarschijnlijk geregeld via een van de volgende organisaties: Activity International/Joho Company/Travel Acitive.
Heeft iemand hier ervaring mee (de landen, de organisaties, de talencursus, het vrijwilligerswerk en de kosten die je ongeveer maakt gedurende je verblijf), een leuk reisverhaal of een goede tip?
Het is bij ons van harte welkom!!!
Originally posted by sas&es@14-10-2004, 16:53:32
** Hallo allemaal,
Wij willen in de zomer van 2005 voor 8 weken naar Midden-Amerika. Wij willen dan 4 weken een taalcursus volgen in Guatamala en 4 weken vrijwilligerswerk doen op Costa Rica.
Waarschijnlijk geregeld via een van de volgende organisaties: Activity International/Joho Company/Travel Acitive.
Heeft iemand hier ervaring mee (de landen, de organisaties, de talencursus, het vrijwilligerswerk en de kosten die je ongeveer maakt gedurende je verblijf), een leuk reisverhaal of een goede tip?
Groetjes
Saskia & Esther **
He Saskia & Esther,
Ik kan jullie niks vertellen over Costa Rica, maar over Guatemala desde meer. Ik ben hier nu al een aantal maanden om spaans te leren en te reizen, heb dit ook gedaan in meerdere plaasten. Kan jullie aanraden om naar Quetzaltenango te gaan, de sfeer hier is perfect en het is heel mooi gelegen en het niveau van de lessen is het hoogst (wat ik heb ondervonden).
Een goede school is Utatlan Spanish School in het centrum van de stad. Kleine en gezellige school met leuke leraren met een zeer goede prijs. Meer info over deze school kan worden gevonden via Xela-pages (http://www.xelapages.com/utatlan).
Dus jij adviseert ons om naar Quetzaltenango te gaan. we horen van de meeste mensen dat ze naar Antigua gaan, maar we lazen net in een ander berichtje van je dat het daar dus bomvol toeristen zit. Dat is ook weer een beetje jammer, want als je dan idd alleen maar engels hoeft te spreken leer je de taal natuurlijk nooit!
Kan je ons ook iets vertellen over de veiligheid. Is het over het algemeen redelijk veilig in Guatamala? We horen namelijk van verschillende kanten minder leuke verhalen… Of denk je dat als je gewoon voorzichtig bent het allemaal wel mee valt.
Voor vrijwilligerswerk kan ik jullie de ‘SIW Internationale Vrijwilligersprojecten’ aanraden! Zie www.siw.nl. Deze stichting is niet commercieel en dus niet winstgericht!! Dit in tegenstelling tot Activity International of Travel Active (wat mij zelf niet goed is bevallen, heel duur en slechte begeleiding). Je betaalt daarom bij de SIW alleen de kosten die nodig zijn voor de bemiddeling met een project. Ze bieden projecten aan over de hele wereld, waaronder tientallen projecten in Latijns-Amerika. Dit zijn sociale, natuur- en constructieprojecten. Sinds kort hebben ze ook projecten in Costa Rica. Wie weet wat voor jullie!
Originally posted by sas&es@14-10-2004, 15:53:32
** Hallo allemaal,
Groetjes
Saskia & Esther **
Hoi,
Zover wij hebben ervaren is JOHO een prima en goedkope organisatie om je zaakjes mee te regelen. Persoonlijk vinden wij vrijwilligerswerk vanuit nederland regelen nog al prijzig. Wij gaan op de bonnefooi, maar hebben wel vliegticket en verzekering via joho geregelt. Hun waren gewoon het goedkoopst en de beste. Als je bij ze langs gaat geven ze je ook alle informatie waar je om vraagt.
Succes!
Willeke.
Ps. Als je een paar maanden wacht hebben we ook reiservaring daar. Je mag ons daar gerust over mailen. We komen in April terug.
Hey, ik ben afgelopen zomer ook 10 weken naar Guatemala geweest, echt super goed bevallen!! Ik heb daar ook een taalcursus gedaan en vrijwilligerswerk.
Ik heb zelf dan in Antigua gezeten, en dat vond ik helemaal geweldig!!! Er waren inderdaad veel toeristen, maar ik heb meer dan genoeg spaans kunnen spreken hoor Veel Guatemalteekse vrienden gemaakt, maar dat ligt ook wel een beetje aan jezelf, je kunt er natuurlijk voor kiezen om alleen maar met de toeristen om te gaan en engels te spreken…
Ik ben zelf 1 dagje in Xela geweest (Quetzaltenango) maar dat vond ik niet zo’n hele leuk stad (maar misschien had ik er daarvoor wat langer moeten zitten)
Ik ben zelf met Activity International geweest (vonden mijn ouders prettiger) maar ik had het echt beter kunnen doen zonder organisatie, alles, ECHT ALLES, werd namelijk geregeld door de taalschool; ophalen van het vliegveld, gastgezin, vrijwilligerswerk etc.
Omdat jij naar Costa Rica gaat, zal je taalschool je vrijwilligerswerk niet kunnen regelen denk ik en ik weet niet hoeveel mogelijkheden er daar zijn, maar in Guatemala waren die er genoeg en had je er geen organisatie voor in hoeven te schakelen…
Qua prijs, dat hangt heel erg van jezelf af (haha, wat heb je daar nou aan he :P) Ik gaf in Guatemala 100 euro per week uit (en dat terwijl ik al bij een gastgezin zat en 3 maaltijden per dag kreeg, behalve zondag :unsure: ) Maar ik heb dan wel erg luxe geleefd.
Costa Rica schijnt een stuk duurder te zijn en vergelijkbaar met Nederland.
Over de veiligheid, ik heb in die 10 weken dat ik daar was nooit wat meegemaakt, maar Guatemala staat niet bekend om haar veiligheid…
Toch zou ik me er niet al te druk om maken, de meeste criminaliteit gericht tegen toeristen zijn berovingen waarbij geen geweld (wel dreiging van geweld) wordt gebruikt, TENMINSTE als je niet tegenwerkt en gewoon direct je geld afgeeft (ik had altijd wat extra geld bij me, dat ik niet mocht uitgeven voor het geval ik beroofd werd).
Voor de rest moet je gewoon een beetje je hoofd er bij houden, slinger niet met al je dure sierraden (laat die gewoon liever thuis) en laat je dure digitale camera niet altijd en overal zien. Probeer Guatemala City zoveel mogelijk te vermijden en ga na het donker liever niet meer alleen over straat.
En het belangrijkste: geniet gewoon van Guatemala (en Costa Rica) want het zijn prachtige landen.
ik ben ook van plan om deze zomer spaanse les te volgen en dan eens goed de handen uit de mouwen te steken en wat vrijwilligerswerk te doen. ik ben zo wat op zoek naar goedkoopste oplossing, maar veel menbsen waarschuwen me voor “rare” gevallen, en dus voor zekerheid te gaan. ik weet dus niet wat ik moet doen. zijn er mensen die goede/ minder goede rvaringen hebben met dit soort vrijwilligerswerk, en die me betrouwbare adressen kunnen geven? indien mogelijk in belgië…
ik zou graag in de zomerperiode naar daar trekken.