Ik heb plannen om binnenkort naar Ghana te gaan voor vrijwilligerswerk voor 3 weken tot 2 maanden. Maar ik zie het niet zitten om met een organisatie te gaan, waar de dagbesteding al helemaal is voor gekauwd of binnen een lopend project de werkzaamheden voort te zetten. Ik ga graag zelf op onderzoek uit. Ik doe momenteel de opleiding tot leraar basisonderwijs en zou graag op een school vrijwilligerswerk willen verrichten, met betrekking tot lesgeven en klassenmanagment.
Nu vraag ik me af of iemand mij kan helpen om in contact te komen of contacten voor mij te kunnen leggen met de locale scholen in Accra of in de buurt van Accra. En of ook iemand mij tips kan geven met betrekking tot verblijf in Ghana als ik zonder (hulp)organisatie naar Ghana reis?
Als je met een organisatie gaat is het niet bij voorbaat allemaal ‘voorgekauwd’ zoals jij het noemt. Wel heb je gelijk dat je vaak in een lopend project komt. Als ik naar onze organisatie kijk hebben de vrijwilligers alle vrijheid in het geven van welke lessen en hoe die in te vullen. In Juni wordt er zelfs een schooltje opgeknapt op initiatief van een vrijwilligster. Wij zitten niet in Accra dus ik kan je niet helpen met onderdak helaas, dit is nog een voordeel van werken met een organisatie dat onderdak bij een gastgezin geregeld is. Om dit helemaal zelf uit te zoeken is lastiger. Ik ken wel mensen in Accra (Belgisch, Ghanees koppel) die kamers verhuren maar dat is budgetair waarschijnlijk niet interessant voor jou. Mocht je toch meer info willen laat het me maar weten.
Bedankt voor uw reactie.
Ik had ook al gezien dat u een guesthouse heeft en ook plaatsing kan regelen bij locale scholen. Heb de site bekekenen zal het zeker in gedachte houden!
Ik bedoelde echter met “voorgekauwd” niks negatiefs, ik zou alleen graag zelf mijn eigen plan trekken.
Ik ben zelf afgelopen jaar via een kleinschalige organisatie vrijwilligerswerk wezen doen in een dorp nabij Kumasi. Erg goed bevallen, kreeg volledig vrijheid met eigen ideeën te komen en deze ook uit te voeren in een prachtige omgeving met prachtige, warme mensen. De organisatie heeft zeer nauwe banden met de lokale basisschool en ‘voortgezet onderwijs’ school, en in overleg is er zeer veel mogelijk. Waarom wil je trouwens naar Accra? Ben hier ook geweest, en vond het maar een drukke, krioelende stinkende bende daar. De omgeving Kumasi is zoveel mooier, en bovendien heeft Kumasi zelf op cultureel gebied meer te bieden als Accra als voormalig hoofdstad van het Ashanti rijk.
Ik heb een kleine vrijwilligers organisatie, echter wel 120 km van Accra. Wij zijn met ons eerste educatie project begonnen in het dorp naast ons. Dit loopt zo goed dat we van plan zijn hetzelfde te gaan doen in de dorpen om ons heen. We kunnen je hulp dus goed gebruiken. Ik kan je “linken” met 1 van deze scholen. Je kan dan geheel zelf je gang gaan. Via onze website kan je meer over ons lezen. www.one-love-foundation.com. In ieder geval succes met je keuze. Ghana is echt een geweldig land!!