Vrijwilligerswerk en Rondreizen in juli en augustus?

Hoi,

Op dit moment ben ik bezig met dingen plannen kwa vrijwilligerswerk en een rondreis juli en augustus 2009. Zuid Afrika spreekt me al erg lang heel erg aan, dus staat zeker op mijn optie lijstje.

Nu wil ik 4 weken vrijwilligerswerk gaan doen en daarna nog 2 weken rondreizen kan ook 3 weken werken en 3 weken reizen…nog beetje aan het kijken
Het vrijwilligerswerk zal hoogstwaarschijnlijk in Kaapstad en omgeving zijn, dus vanuit daar zal de reis ook beginnen.

Nu mijn vragen!
De rondreis zal dan rond augustus beginnen in Kaapstad, het is dan winter…is er dan wel een lekkere temp. om rond te reizen? Eventueel kans op ook eens een dagje strand? Of is dat wel erg hoog gegrepen?

Als ik vanuit Kaapstad 2 weken zou rondreizen, welke route is dan het beste? En wat moet ik dan echt zien?

Is het handig om bijv. te zeggen van ik vlieg terug vanuit een andere stad johannesburg bijv. ?

Ik las over de BazBus iets wat mij wel erg aantrok en voor 14dagen-ticket kost dat ongeveer 200euro. Is dit aan te raden? Of is zelf met openbaar vervoer beter?

Hoe duur is het leven in ZuidAfrika, als je uitgaat van slapen in hostels etc?

Nou, al een heleboel vragen! Hoop dat er mensen zijn die me verder op weg kunnen helpen.

Groetjes,
Jitske.

Niemand???

Ben nog steeds op zoek naar leuke tips!

In de winter is het droog en overdag een graad of 20, prima vol te houden dus. 's Nachts kan het wel erg koud worden…
Heb weinig ervaring met OV en route tja… kijk eens rond op het forum, iedereen vindt iets anders leuk.

Het leven is (spot)goedkoop :slight_smile: Reken op ca. 10 euro/nacht overnachtingskosten in ho(s)tels en als je eenzelfde bedrag uitgeeft aan eten, heb je heel lekker en meer dan genoeg voedsel :slight_smile:

Jitske,

In tegenstelling tot wat de persoon hierboven aangeeft, is het niet overal in Zuid-Afrika in de winter droog. Dat geldt voor het noordoostelijke deel wel (Johannesburg, Pretoria, Kruger Park e.d) maar zeker niet voor Kaapstad en de Westkaap. Het kan daar namelijk behoorlijk spoken in die tijd en zeker ook regenen. De westkaap is namelijk een winterregengebied terwijl de provincies Limpopo en Mpumalanga zomerregengebied zijn. Hou dus zeker rekening met regen, kou en allerhande weerstypen als je dan naar de Kaap gaat! Dagje strand zou je veel geluk voor moeeten hebben. Op zich is het niet verkeerd hoor, maar verwacht zeker niet elke dag blauwe lucht en zonneschijn! En inderdaad gaat het ´s nachts vaak richting het vriespunt. Dus zowel zomerkleding als ook fleecetrui e.d. mee.

De BazBus schijnt een veel gebruikte bus te zijn voor toeristen en het grote voordeel is dat ze je bij de hostels afzetten en eventueel zelf helpen met even bellen om te horen of er nog plek is en zo. Dat is tevens het grote voordeel van de BazBus ten opzichte van het gewone openbare vervoer. Ook ontmoet je vaak allerlei leuke reizigers in de hostels waarmee je weer een eind samen kunt reizen of die goede tips voor je weten. Da´s ook wel zo lekker.

Of je in je eentje gaat of met meerdere kan ik niet uit je verhaal halen. Ga je alleen, dan zou ik sowieso nooit het openbaar vervoer in Zuid-Afrika aanraden!

Mocht je denken aan een reis vanuit Kaapstad met de BazBus dan zou ik inderdaad eindigen in Johanneburg en van daaruit terug vliegen richting Europa. Da´s wel net zo handig en zo verspil je geen dagen om weer terug te komen richting Kaapstad…

O ja, een indicatie van 10 euro per nacht voor accommodatie vind ik redelijk aan de lage kant. Vraag me af waar je dan terecht komt. Ik zou het eerder houden op 15-20 euro per nacht.
Eten is inderdaad niet al te duur en je hebt mazzal met een zwakke rand op dit moment (12 rand tegen 1 euro).

Heel veel plezier met je vrijwilligerswerk én de rondreis door Zuid-Afrika!
Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Kijk eens op www.khayavrijwilliger.nl voor betaalbare projecten en alle hulp die je maar nodig hebt om met 5 % korting de bazbus te boeken of verder jouw reis te helpen uitstippelen!

Succes