tips gevraagd voor rondreis

Met onze zoons van 8 en 9 gaan we een rondreis maken in juli/augustus, 22 dagen.
We vliegen retour Amsterdam-Johannesburg

De eerste 11 dagen heb ik al een planning, de accomodaties zijn geboekt:
Johannesburg Afrique Boutique hotel
Hazyview Casa do Sol
Hazyview Casa do Sol
Hoedspruit Honeyguide tented Camp
Graskop Forever Resort Blyde Canyon
Graskop Forever Resort Blyde Canyon
Marloth Park Mvuradona Safari Lodge

Voor de overige 11 dagen willen we naar Kaapstad. Ik heb voor ticketprijzen gekeken en kom op EUR500 retour Jburg-Kaapstad. Voor enkele reizen heb ik ook gekeken (Nelspruit-Kaapstad en dan terug Kaapstad-Jburg), maar die bedragen lopen aardig op.

Wat zou de maximale afstand zijn vanaf Kaapstad om te rijden? Welke plaats? Dit natuurlijk omdat we ook weer terug moeten naar Kaapstad voor onze terugvlucht naar Jburg en we de route dan ‘dubbel’ rijden. Weet niet wat wijsheid is in deze. Iemand advies/ervaring?

Je zou van Joburg naar Kaapstad kunnen vliegen. Dan kan je een paar dagen Kaapstad zelf en nabije omgeving bezoeken, zoals de Cape Peninsula, Stellenbosch, Franschoek. Nadien een paar dagen voor de Tuinroute tot in Port Elizabeth en vanaf daar kan je dan ook terugvliegen naar Joburg. Zo kan je meer afstand afleggen en moet je niet helemaal terug naar Kaapstad.

Moonrise, dank je wel.
Ik vraag mij af of het leuk is om de rest van de vakantie in Kaapstad te verblijven en vandaar trips te doen nu en dan? Heb het idee dat we zoveel onderweg zijn met de auto continu…

Zuid Afrika is een heel groot land en er zijn lange afstanden te rijden als je wat van het land wil zien. Maar het ligt er natuurlijk aan wat voor vakantie jullie willen. Als je meer een rustige vakantie wil kan je gerust 11 dagen in Kaapstad verblijven en daguitstappen van daaruit doen. Wil je meer van het land zien, dan ga je wat langer in de auto zitten.
Alhoewel de afstand van Kaapstad naar Port Elizabeth niet zo ver is om in een aantal dagen te overbruggen zonder het gevoel te hebben om continu in de auto te zitten. Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk en die beslissing moeten jullie nemen :slight_smile:

Graag ook wat feedback over onze rondreis (20 dagen in augustus):

1. Vlucht Brussel -> Johannesburg
  2. Johannesburg -> Kruger Park
  3. Sabie Sand
  4. Sabie Sand
  5. Pretoriuskop
  6. Skukuza
  7. Kruger -> Panorama Route (Sabie)
  8. Panorama Route -> Piet Retief
  9. Piet Retief -> St. Lucia
  10. St. Lucia / Hluluwe
  11. St. Lucia -> Durban
  12. Vlucht Durban -> Port Elizabeth
  13. Garden Route
  14. Garden Route
  15. Walvissen Hermanus
    16 t.e.m. 19: 4 dagen Kaapstad en omstreken
  16. Vlucht Kaapstad -> Johannesburg -> Brussel

Ik vraag me vooral af het de moeite om St-Lucia & Hluluwe te bezoeken. Of zouden we na Kruger beter terug naar Johannesburg om naar Port Elizabeth te vliegen, om dan wat meer tijd te hebben in Kaapstad? We zouden zelf een wagen huren om ons te verplaatsen, m.u.v. de vlucht naar Port Elizabeth.

Sorry Jannette dat ik mijn vraag hier stel, maar ik wou niet nog een topic openen over hetzelfde thema… :wink:

St Lucia en Hluhluwe vind ik zelf zeker de moeite waard. Jullie hebben er wellicht wat kort de tijd voor, maar de omgeving is er erg mooi. Ik zou zelf er wel voor kiezen denk ik om het Hluhluwe park dan over te slaan en meer tijd door te brengen in St Lucia of meer tijd rond te brengen rondom kaapstad, waarbij mijn voorkeur naar St Lucia uit zou gaan om dat ook een beetje te kunnen zien.

Routetechnisch: is het nog mogelijk om eerst panoramaroute te doen en dan bijvoorbeeld Sabie –> Skukuza –> Pretoriuskop? Rijdt denk ik net iets handiger aan richting St Lucia e.o.

Hluhluwe lijkt vrij veel op het Krugerpark, dus vandaar dat ik die wel eventueel zou laten vallen - St Lucia is dan weer heel anders en zou ik zeer zeker niet overslaan. Cape Vidal in het isimangaliso wetland park, de hippo&croc tour, het strand, etc.

Leuk al die plannen maken, maar ik zou in Kaapstad beginnen, kan daar goed fris en regenachtig zijn, daar is het regentijd in de winter, nu dus. Eindig in net noorden, heerlijk warm nu ook, gemiddeld overdag rond de 25 graden, strakblauwe luchten en zon, zon en geen regen.

ik hoop dat jullie al een accomodatie voor St. Lucia hebben geboekt, want het is zeer druk en veel is al vol nu.

in St. Lucia kan je een walvis tour boeken, je kan dan heel dichtbij de reuzen van de zee komen, is zo spectaculair!!

tip blijf gemiddeld 3 nachten op 1 plek en reis per dag, anders zit je alleen maar in de auto. Dit land is erg groot en de afstanden zijn lang.

wijzelf reizen naar vrienden van ons, aan de rand van Kruger park, zo’ n 6 uur, voor een Lang weekend bezoekje. (Vanuit Joburg).
Of op 1 dag voor zaken even naar Bloemfontein, samen 8 uur. Dat is hier normal.

En dit moet je gewoon niet willen op je vakantie.

Hallo

Als ik de planning zo zie zijn de vluchten al geboekt, dus misschien was
het slimmer geweest om voordien advies te vragen!
Maar zoals Annemieke al schreef zou ik proberen om bij st Lucia
de walvistour te doen, kans op succes is denk ik in dit jaargetijde!
vele malen groter dan bij Hermanus!

Volgens de lokalen daar zou je eigenlijk sept, okt, nov. daar moeten zijn
dan is het ook een stuk minder koud!

Ook wat betreft het reizen kan ik me alleen maar bij haar aansluiten,
Z.A. is een inmens groot land, en straks heb je het gevoel dat je 3
weken alleen maar in de auto hebt gezeten!

Voor de binnenlandse vlucht (en) hebben jullie ook gezocht bij
Kulula air, Mango, Safari, travelstart.za?

Dus, doe minder en geniet meer!

Veel planplezier en fijne vakantie

Onze reisschema is geworden:1 Johannesburg Afrique Boutique hotel
2 Hazyview Casa do Sol
3 Hazyview Casa do Sol
4 Hoedspruit Honeyguide tented Camp
5 Hoedspruit Honeyguide tented Camp
6 Hoedspruit Honeyguide tented Camp
7 Graskop Forever Resort Blyde Canyon
8 Graskop Forever Resort Blyde Canyon
9 Marloth Park Mvuradona Safari Lodge
10 Marloth Park Mvuradona Safari Lodge
11 Marloth Park Mvuradona Safari Lodge
12 Swaziland Wide Horizons retreat
13 Swaziland Wide Horizons retreat
14 Hluhluwe Protea Hotel Hluhluwe & Safaris
15 Hluhluwe Protea Hotel Hluhluwe & Safaris
16 Hluhluwe Protea Hotel Hluhluwe & Safaris
17 Hluhluwe Protea Hotel Hluhluwe & Safaris
18 Kaapstad Somerset Villa Guesthouse
19 kaapstad Somerset Villa Guesthouse
20 kaapstad Somerset Villa Guesthouse
21 kaapstad Somerset Villa Guesthouse
22 terugvlucht terugvlucht

Vanuit Hluhluwe maken we tours naar oa St Lucia, walvissen kijken.
Voor Kaapstad gekozen voor Somerset, van daaruit tours naar Kaapstad, Hermanus enz.

De meeste tours ben ik nu al aan het boeken.

De binnenlandse vluchten zijn van Durban naar Kaapstad en op de laatste dag van Kaapstad naar Johannesburg.
Ik moet zeggen dat de prijzen mij heel erg meevallen voor de binnenlandse vluchten.
Ik heb geboekt via South African Airlines. De vlucht van Durban naar Kaapstad is met Mango, via SAA.

Voor ons is het even wat rustiger om op sommige plekken 3 of 4 nachten te verblijven. Anders blijf je inpakken en verkassen…

Jammer dat je inderdaad niet eerder advies heb gevraagd, er zijn zoveel leuke accomodaties In ZA. En jammer dat je eindigd in Kaapstad, waar je niet kan zwemmen en naar het strand kan gaan. Het is winter en neem zeker warme kleding mee.

inderdaad in September begint de lente en langzaam gaat dan de regen van de Kaap, naar boven. Wij hebben in de winter nooit regen, misschien war spetters, en zon en strakblauwe lichten, van sept, okt, nov . 2 weken lente en dan zomer, met regen om 16.00 uur. Echt je kan de klok er op gelijk zetten. En even later is het weer droog, of gaat net door, maar de volgende dag is het droog en de zon is er weer.

wij wonen zelf in de tropen met 365 dagen per jaar zon en warmte. Zon, zee en strand is voor ons dus niet nodig :slight_smile: Het water zal naar onze begrippen ook te koud zijn…
De regen / kou is een fijne afwisseling met alle warmte.
De tickets naar Johannesburg hebben wij gewonnen bij de KLM :slight_smile: Dus ja, die staan vast.

Mocht je nog tips hebben voor accomodaties, altijd welkom ! Niet alles staat vast geboekt.

WOW gewonnen zeg…lucky, gefeliciteerd,mik hoop ook altijd dar we tickets winnen, om eens goedkoop naar NL re kunnen, nee dus… Ok je woont in de tropen, dan zeker een winterjas meenemen, als je die hebt…

Enkel de eerste 7 dagen liggen reeds vast, dus we zijn nog wat flexibel. Is het in augustus warm genoeg in St Lucia voor het strand? En voor walvissen is St Lucia beter dan Hermanus? Dan zouden we Hermanus laten voor wat het is, en hebben we een dagje extra in St Lucia…

Ja, warm genoeg, maar het water is zeker niet heel erg warm. Ik vond het wel warm genoeg om in te zwemmen.
St Lucia is geen garantie op walvissen vanaf de kust in ieder geval, bij Cape Vidal heb je wel een redelijke kans, maar zekerheid heb je zeer zeker niet. Met een boot (à 60-70 euro) heb je wel garantie. Hermanus heb je dan weer een redelijke grote kans ze vanaf de kust te zien.

Jazeker is het warm genoeg in augustus, rond de 20/26 graden overdag, de zee is daar altijd warm (Indische oceaan) dus je kan heerlijk zwemmen, maar pas op hij trekt erg en er zijn geen strand wachten, in deze tijd kan je zeker Walvissen zien met een boottocht , maar het is in augustus is het nog een beetje vroeg om ze in Hermanus te gaan zien. Het ligt er helemaal hoe warm het zeewater is. Hoe warmer de zee wordt in het Noorden, dan gaan de Walvissen afzakken, naar minder warm water. Zo werkt het namelijk…