Informatie: )

Hallo allemaal,

Ik ben zwaar aan het researchen want ik wil graag in onze zomervakantie naar Zuid-Afika. Ik heb van 13 Augustus tot 7 september vakantie dus iets meer dan 3 weken. Ben erg gebonden aan de data dus flexibel kan ik niet zijn. Alleen is het dan in Zuid-Afrika winter. Ik heb allerlei websites bekeken met single tours etc maar dat vond ik niks. Dus nu probeer ik veel tips te krijgen zodat ik iets kan regelen. Ik heb verder geen rijbewijs dus kan geen auto huren. Ben dus afhankelijk van het openbaar vervoer. Er zijn wat opties qua vervoer maar wat het beste is, weet ik niet. Wel dacht ik aan de route Kaapstad-Johannesburg in 2 weken. Ik weet niet of dat haalbaar is eigenlijk gestoord is want de afstanden zijn huge natuurlijk. Ik zag ook dat je in plaatsen alleen met de auto kunt komen, maar dat lukt dus niet. Weet iemand wat tips? En zijn er mensen geweest in de winter, Zo ja? Hoe was dat? Graag reacties want ik wil er zo graag naar toe. Groetjes, Samir

2 weken voor Johannesburg - Kaapstad is echt niet te doen. Ja met het vliegtuig, maar niet met de bazbuss ofzo. En dat je alleen met de auto bij veel plaatsen kan komen klopt. Zo is het Krugerpark bijvoorbeeld slecht bereikbaar zonder auto en veel wordt duurder zonder auto. Het openbaar vervoer is wel te gebruiken, maar dan heb je zeker toch wel vier weken ofzo nodig. Met de auto doen veel mensen er al vier weken over.

Je zit met best wel wat restricties en dat maakt het heel erg moeilijk om goed iets plannen denk ik.

Ik ben er zelf overigens in de winter geweest, maar ben niet verder naar het zuiden gegaan de KwaZulu Natal, dus kan weinig vertellen voor de rest, maar in het noorden was het gewoon elke dag warm, op de laatste dag tot twee dagen na, toen er een ontzettend koude wind uit Lesotho woei.

Misschien dat je een reisgenoot kan zoeken die een rijbewijs heeft? Dan gewoon samen de kosten van de huurauto en benzine delen, maar dan kan je een prima rondje maken Johannesburg - Johannesburg of zelfs van Johannesburg - Kaapstad. Zonder auto en slechts drie weken tijd is erg krap. Verder raad ik je wel aan om naar dit prachtige land af te reizen! Het is alleen zo ontzettend lastig zonder huurauto en met zo weinig tijd.

Hey Mattie,

Dank je voor je antwoord. Ik dacht al dat het niet te doen is maar nu is het echt duidelijk. Ja, het is ook lastig. En allerlei reizen heb je wel Maar niet wat ik zelf wil.

Wat een twijfel allemaal.

En wat is de bazbus eigenlijk? Is een korte route niet mogelijk? Van Kaapstad naar Durban niet mogelijk ofzo?

Zeker, maar ik zou dan liever Kaapstad - PE (port elizabeth) doen. Alleen is augustus - september niet de fijnste tijd denk ik, maar dat is zeker wel mogelijk ja! Misschien is een route door een ander Afrikaans land de moeite waard? Wat wil je voor vakantie? Gewoon om mee te denken, want een safari / reis door een Afrikaans land zal wel mogelijk zijn, maar mij lijkt Zuid-Afrika niet echt relaxed zonder auto. Dus zou je dan een auto met chauffeur of een reispartner moeten hebben.

De bazbus is gewoon een bus die door het land rijdt en verschillende plekken aandoet. Ben je eigenlijk wel op aangewezen zonder auto denk ik. Of je moet met de greyhound of een andere bus.

Wintertijd wil niet zeggen dat het koud is!
Als je in het noorden blijft of rond Durban kan het warm zijn,
Rond Kaapstad zal het kouder zijn.
Als je geen auto hebt is het wel moeilijker om overal te geraken,
maar bij vele accommodaties organiseren ze excursies waar je met mee kunt,
of ga mee met een overlandtour!
Bij deze kan je al veel info vinden ;

http://www.drifters.be/nl/content/homepage.aspx
http://www.coasttocoast.co.za/
http://www.bazbus.com/