Vriendin komt naar NL, gezamelijk terugreis?

Goededag, ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag met betrekking tot een “gecombineerde vliegreis” (bij gebrek aan een betere omschrijving.

Mijn vriendin woont in Brazilië (Porto Alegre), en wil in december deze kant opkomen voor een paar weekjes. Daarna willen we samen terugvliegen naar Brazilië en zal ik daar nog een paar weekjes verblijven, alvorens ik alleen terug naar Nederland vlieg. We willen wel graag gezamelijk (met dezelfde vlucht) die kant op vliegen als dat uberhaupt mogelijk is.

Hoe is dit het beste te doen qua boeken van vliegtickets? Mij leek het een optie dat zij bij een Braziliaanse maatschappij een enkeltje NL boekt, en dat ik bij een Nederlandse maatschappij (ik ben eerder met KLM die kant op geweest) voor haar de terugvlucht en mijn retourtje boek. Echter begreep ik na wat rondlezen op fora dat men hier in europa niet zo happig is op Brazilianen die met een enkeltje deze kant op komen.

Iemand hier ervaring mee?

Ik begreep verder al dat ik haar komst hier aan moet melden, en garant voor haar moet kunnen staan, en dat ze beter niet over Portugal of Spanje kan vliegen.

Alvast bedankt, ook voor de informatie die ik via dit forum al opgedaan heb!

Kijk op de site van de IND ( http://www.ind.nl ) voor de voorwaarden voor kort verblijf. Er schijnt een nieuw formulier te zijn voor de garantstelling.

De toegang tot het Schengen-gebied wordt geregeld door de immigratie op de luchthaven waar je aankomt. Dat kan best Lissabon zijn (met de TAP) of Madrid (met Iberia) maar het IS mogelijk, al doen ze daar soms moeilijk tegen Brazilianen.

Met een enkele reis komt ze waarschijnlijk niet eens het vliegtuig in in POA. Jouw oplossing is beter om jouw heenvlucht (op haar terugreis) tegelijkertijd te boeken, dan weet je of je in hetzelfde toestel terecht kan komen.

Bedankt voor je snelle reactie mtilburg!

Ik heb het formulier gedownload en zal er morgen eens goed naar kijken.

De toegang tot het Schengen-gebied wordt geregeld door de immigratie op de luchthaven waar je aankomt. Dat kan best Lissabon zijn (met de TAP) of Madrid (met Iberia) maar het IS mogelijk, al doen ze daar soms moeilijk tegen Brazilianen.

Aha, ok. Maar ze zou ook over bijvoorbeeld Parijs kunnen vliegen, of mogelijk misschien direct op Amsterdam? Althans, ik heb ergens gelezen dat dat verstandiger is i.v.m. het mogelijke moeilijk doen van de immigratie.

Met een enkele reis komt ze waarschijnlijk niet eens het vliegtuig in in POA. Jouw oplossing is beter om jouw heenvlucht (op haar terugreis) tegelijkertijd te boeken, dan weet je of je in hetzelfde toestel terecht kan komen.

Dat vermoeden had ik ook al. Betekent feitelijk dat ze een retourtje moet boeken, evenals ik. Wat ik me afvraag (ik heb nog niet veel gevlogen die kant op) is: Als zij bij een Braziliaanse maatschappij boekt, en ik bij KLM, hoe komen we dan in hetzelfde vliegtuig terecht? Of charteren die Braziliaanse maatschappijen stoelen op KLM-vluchten?

Misschien hoort die laatste vraag hier trouwens niet helemaal thuis, excuses daarvoor.

Overigens zal ik morgen met KLM bellen wat hier de mogelijkheden zijn.

Mijn vriend is vorig jaar met kerst naar NL gevlogen met KLM. In Parijs werden wat vragen gesteld bij de paspoortcontrole, waar verblijf je, heb je een retourticket, heb je geld meegenomen? Hij liet weten bij mij te verblijven, ticket laten zien, 200 euro cash en creditcards laten zien. Ik heb geen garantstelling formulier oid ingevuld of iets aangemeld. Want bij de IND kun je ergens terugvinden dat Brazilianen recht hebben op 3 maanden verblijf binnen Schengen gebied. (ok vorig jaar december)

Wat bedoel je met Braziliaanse maatschappij? Waarom kan zij niet ook een retourtje bij KLM boeken, zodat jullie dezelfde vlucht richting BR hebben? Kan gewoon via de KLM website, land veranderen naar Brazilie en boeken maar.

Dat van dat geld had ik ook gelezen en begon ze zelf ook over. Maar is het niet òf garantstelling, òf geld mee? M.a.w., als ik garant sta hoeft zij geen geld mee te nemen? Uiteindelijk gaat het maar om 2 weken dat ze hier in NL is trouwens. Ik zal dit nog wel even nazoeken, alsmede dat van die 3 maanden zonder garantstelling. Op zich wel logisch, stel dat iemand van daar gewoon een rondreis wil maken hier, en dus niemand heeft die garant kan staan.

Wat bedoel je met Braziliaanse maatschappij? Waarom kan zij niet ook een retourtje bij KLM boeken, zodat jullie dezelfde vlucht richting BR hebben? Kan gewoon via de KLM website, land veranderen naar Brazilie en boeken maar.

Ah ja, ik had wat over het hoofd gezien. Dacht dat ik alleen maar vluchten vanuit Nederland kan boeken bij KLM (vond ik al raar), maar blijkbaar kan ik die site ook op een ander land zetten. Beetje onduidelijk, maar het boekingsprobleem is in ieder geval opgelost: Ik boek gewoon beide tickets en neem die van haar mee als ik die kant op ga en/of stuur die door per e-mail.

Vergelijk prijzen van vliegreizen via vergelijkingssites als Cheaptickets.nl Vliegwinkel.nl. Je kunt daar ook beide richtingen invoeren en bij hen boeken (of na vergelijking direct bij de maatschappij van keuze ticket aanschaffen). KLM is meestal niet zo goedkoop, wel het voordeel dat je geen extra overstap hebt.
Detail: wie de reis in Brazilië begint mag bij de meeste maatschappijen twee koffers meenemen, vanuit Europa meestal maar een.

Bedankt Bert. Ik heb eerder ook al eens op aanbiedingensites gekeken, maar als ik op specifieke data ga zoeken kom ik qua prijs niet of nauwelijks lager uit als bij KLM. Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, maar ik heb tot nu toe goede ervaringen met KLM, en vlieg daar het liefste mee. In dit geval inderdaad ook om extra overstappen te vermijden op een toch al erg lange reis.

Niets mis met KLM en inderdaad, geen extra overstap. Een paar jaar geleden vlogen wij steeds met Swiss, want toen was die goedkoper. Maar sinds vorig jaar is dat anders. Soms maakt het (een beetje) verschil of je op welke dag van de week je vliegt. Rond vakanties is alles duurder (kerst / oud en nieuw, hoewel op oudejaarsdag vertrekken dan net weer even goedkoper is. Dan willen de meeste mensen niet in een vliegtuig zitten). De goedkope tickets van KLM kun je totaal niet wijzigen, bij Swiss indertijd wel (voor Euro 150 per ticket). Dat kan nog een extra overweging zijn.

Ah ja, dat is wel zo. Op zich hoef ik niet echt iets te wijzigen verder. Alhoewel het wel fijn is om een stoelvoorkeur aan te geven. Maar goed, daar kan ik wel mee leven. Of bedoel je vluchtnummers?

Ik bedoelde alleen dat vlucht (reisdatum) wijzigen bij de goedkope tickets van KLM meestal niet kan, zelf niet met bijbetaling. (Kan nodig zijn bij onvoorziene omstandigheden). Maar dat is vaak maar een klein risico. Bij KLM kun je online je stoel reserveren vanaf 90 dagen voor de vlucht.

Ik heb inmiddels alles geregeld qua tickets, en de garantstelling (met uitzondering van de datum) ingevuld. Echter wel een vraagje: Hoe lang is zo’n garantstelling geldig? Met andere woorden, als ik hem nu laat legaliseren bij de gemeente is deze dan over 3 maanden nog wel geldig? Lijkt me wel, maar ik denk ik vraag het toch maar even.

En ik begrijp dat ik binnen drie dagen na aankomst met haar langs de vreemdelingenpolitie (hier lokaal op het politiebureau als het goed is) moet als we hier zijn? Beetje vaag voor maar twee en een half weekje, maar goed.

Iedere braziliaan(se) kan op een toeristenvisum het land binnenkomen. Bij eventuele vragen is het verstandig dat de inkomende toerist een uitnodigingsbrief bij zich heeft om daarmee de nederlandse schipholpolitie te laten zien dat zij/hij hier op uitnodiging komt. Een retourticket is inderdaad gewenst.
Koop een retour ticket SP naar Amsterdam ( bel met KLM, wel heb je de gegevens van haar/zijn paspoort nodig. Ook kan je een retour Rio naar Amsterdam kopen met tussenstop in Parijs en haar/hem daar bijvoorbeeld op wachten en samen doorreizen naar Amsterdam.

Bij gezamenlijke terug reis, koop je voor jezelf een retour ticket, immers je moet tzt toch ook weer eens naar NL ( wijzigen van reisdatum is mogelijk bij KLM)
Mij is KLM altijd het best bevallen, TAP is duur en heeft een hele lange transferdatum in Lissabon. Iberia vliegt volgens mij net meer op Brazilie. De brazilaanse mj ( TAM) is duur en reist naar oa. Londen en Parijs ( zie website)

Wil je met alle geweld een enkeltje dan ben je aangewezen op charter, de Condor (=Lufthansa) is een prima mij, vliegt van Frankfurt naar Salvador de Bahia. De nederlandse Arkefly tussen Amsterdam en Fortaleza resp Natal, zie website van flybrasil.nl

veel plezier

Vanaf 1 november vliegt de KLM ook weer rechtstreeks op Rio.

wijzigen van reisdatum is mogelijk bij KLM

Niet bij het goedkoopste tarief. Ik heb daar leergeld mee betaald.

Dank voor jullie reacties Sjoerd en Bert. :slight_smile:

Ik had alles al geregeld w.b.t. de vliegreis, dus dat komt wel goed.

Uitnodigingsbrief lijkt me niet nodig, aangezien ik zelf in haar gezelschap ben op de reis naar Nederland.
Ik heb een garantstelling laten legaliseren op het gemeentehuis. Het enige wat ik nog moet doen is kopietjes van mijn laatste 3 loonstroken, contract en paspoort maken zodat zij/ik die tezamen met het garantstellingsformulier kan laten zien op Schiphol. Verder heeft ze zelf een Mastercard, dus in principe is die garantstelling dan niet eens nodig begreep ik. Maar goed, liever alles op safe spelen. Heb dit nog nooit eerder gedaan, en alhoewel ik er van uit ga dat we geen problemen tegen komen, ben ik toch een beetje panisch voor wat ze zometeen op Schiphol willen. Ik ga haar daar in ieder geval niet alleen laten met die enge KMAR-figuren. :frowning:

En over krap 5 weken vanaf nu ga ik die kant alweer op. :smiley:

Geen dank Vargen, veel plezier !!!

Ik heb trouwens in al die 4 jaren van samen heen en weer reizen alleen maar plezierige ervaringen met de KMAR op Schiphol, uiterst voorkomend. Bij de paspoortcontrole lopen we ook altijd samen naar de balie met beide paspoorten tegelijk.
Ook toen zij, voor ons huwelijk, alleen reisde, immer voorkomende behandeling. Het spontaan tonen van de uitnodigng samen met paspoort was royaal voldoende voor een inkomend stempel.

Het vervelendst vond en vind ik de drugshonden bij de uitgang van het vliegtuig 's ochtends vroeg na een uiterst goede nachtrust !

sjoerd

In Parijs stelden ze wat moelijke vragen, echter op Schiphol waren ze heel aardig. Eigenlijk te veel drank bij zich, werd niks van gezegd. En de douanebeambte werd zelfs enthousiast toen hij vertelde dat hij naar mij z´n vriendin ging. Doe je dan mee aan dat programma? All you need is love!

Dus geen zorgen!

Bedankt voor de geruststellende reacties Sjoerd en Saywhat!

Ok, dan maak ik me er verder niet druk om, vooral niet zo rond de Kerst zometeen. :slight_smile:

En voor diegenen die zich vragen (blijven) stellen over het toerisme-visum en de limieten ervan (90 dagen + een eventuele verlenging van 90 dagen) kan je voortaan alle twijfels weghalen door te kijken op de officiële site Portal Consular of het (met regelmaat geactualiseerde, engelstalige) document** hier**downloaden.

Dus Vargen, je kan met een gerust hart naar je reis uit zien :wink:

Veel plezier nog in Porto Alegre :cheer: