Na veel praten hebben mijn vriend en ik besloten om samen in nederland te gaan wonen. Wie heeft er ervaring mee? Wat moet hij allemaal doen om in Nederland toegelaten te worden? We zijn (nog) niet getrouwd…
Alle reactie zijn welkom!
hi charla, je kan hem een uitnodiging sturen dan mag hij (als het toegestaan is) voor een bepaalde tijd in Nederland blijven. Hij moet wel op zijn bankrekening een bep aantal euro’s per verblijfdag hebben of jij moet volledig garant staan. dit is de beste manier om hem kennis te laten maken met jouw cultuur.
Dit is zeker niet onbelangrijk dat jij ook zijn cultuur leert kennen en voor een bepaalde tijd daar gaat wonen zodat je een realistisch beeld krijgt van zijn cultuur.
Hallo Charla!ne,
Is je vriend Egyptisch? Heb je al lang een relatie met hem, en woon je al samen met hem in Egypte?
Gr. Rob
Hey Gamela, als ik hem een uitnodiging voor bepaalde tijd stuur moet zijn werkgever toch ook tekenen? Dat is namelijk een probleem want die doe een beetje moeilijk en wil dat niet doen. Dus hij wil nu hier komen wonen omdat we echt samen willen zijn. Ik vind het eigenlijk maar niks om een tijdje in egypte te wonen, omdat ik denk dat een vrouw het beter heeft in nl.
Maar ik vraag me inderdaad af hoe hij het zou vinden in Nederland, ik denk dat het een hele verandering voor hem is. Maar heb jij ervaring met die inburgeringscursus? Is dat erg moeilijk? Hij spreekt nu al een beetje Nederlands…
Hey Rob,
Mijn vriend is inderdaad Egyptisch, en we hebben nu ongeveer een half jaartje een relatie. Ik weet dat het vaak fout gaat, maar ik wil er gewoon voor gaan. Zoals ik hier boven al zei lijkt het mij niks om in Egypte te wonen, en mijn vriend denkt ook dat ik het daar niet zo naar mn zin zal hebben omdat ik in Nederland veel vrienden heb en lekker mn eigen dingen doe. Dus wil hij hierheen komen…
Hoi char!ne, jullie kennen elkaar een half jaartje. Ik heb hier een hele reeks vragen voor jou . Wat weet je van zijn achtergrond ? Heeft hij gestudeerd ? Wat weet je van de cultuur ? Is hij de oudste of enige zoon ? Ken jij die verplichtingen daarvan ? Hoeveel broers en zussen heeft hij ? Wat voor werk doet zijn vader ? Werkt zijn moeder ? Wat weet je over zijn geloof ? Hoe denkt hij ? Waar heb je hem leren kennen en van welke stad of dorp is hij afkomstig ? Wat voor werk doet hij nu ? is er een leeftijdsverschil ? Hoe gaat hij met mensen om ? Hoe gaat hij om met zijn moeder en zussen als hij die heeft ? Hoeveel dagen van dat half jaar heb je hem gezien ? Heb je zijn familie ontmoet en was dat van de eerste keer ? Heb je iets betaald voor hem of hem een geschenk meegebracht ? Hoe ziet hij jullie relatie ? Indien hij moslim is wil hij dat jij moslima wordt ?
Je mag hierop antwoorden maar denk vooral goed na over de vragen die ik hier stel.
Met een tijdje hier te komen wonen kan je alleen maar winnen. Je leert hem echt kennen en ook de cultuur. Blijft het goed tussen jullie dan kunnen jullie altijd nog beslissen waar jullie willen wonen. Het leven als vrouw is anders dan in Nederland maar ook een stuk afhankelijk hoe de man de relatie ziet. De plaats waar jullie zouden wonen speelt ook een heel grote rol.
Als je hem nu naar Nederland haalt . Denk je dat hij gemakkelijk werk zal vinden ?
Jij zal ook veel financieel moeten investeren. zou je dat ook doen met iemand uit je eigen land ?
Met uitnodigingen en inburgeringscursus heb ik geen ervaring. Ik woon in Egypte maar dat zal je al weten .
Ken je deze site ? http://http://buitenlandsepartnerbe.yourbb.nl/index.php ga hier eens lezen Char!ne. Ik ken je vriend niet en vel ook geen oordeel maar het is altijd belangrijk om goed voorbereid aan een relatie te beginnen met een buitenlandse partner.
grtjs. gamela
Nou ik weet niet al je vragen te beantwoorden, weet eigenlijk weinig van zijn afkomst of cultuur. Hij is de enige zoon, hij heeft 4 zussen, 3 daarvan zijn al getrouwd en de jongste gaat over een paar maanden trouwen. Wat daar de verplichtingen van zijn weet ik niet echt, ik weet alleen wel dat hij geld heeft gespaard voor als zn jonste zusje gaat trouwen. Wat voor werk zijn vader doet weet ik niet, zn moeder werkt niet. Ik heb hem op vakantie leren kennen, hij snorkelt, in Ras Mohamed. Hij komt uit Tanta, Sanadid. Hij gaat goed met mensen om zowel vrouwen als mannen, hij is heel vriendelijk, maar ook weer niet TE. Hij is gek op zijn zussen, heb zn zussen ook een paar keer aan de telefoon gehad. Hij wilde ook dat ik mee ging naar zn familie om die te leren kennen, maar dat vond ik een beetje eng. In november ga ik weer (voor de vierde keer) met mn vader en met mn zusje en dan gaan we wel naar zijn familie toe. Heb bijna niks voor hem betaald, een ijsje een drankje, maar hij betaalde het meest. Hij weet dat er verschillen zijn tussen onze culturen, en dat ik veel vrijer ben maar dat accepteerd hij wel. Hij vind het bijv. niet leuk als ik het hele weekend in de kroeg zou staan, maar dat doe ik ook niet. Hij verwacht in ieder geval niet dat ik de hele dag thuis blijf zitten, hij vind het goed dat ik werk, en ook mn eigen dingen blijf doen na mijn werk. Hij wil zich aanpassen aan mij, ik ben nu net weer terug was even 3 dagen naar hem toegegaan als verassing. Dat vond hij echt super leuk, en omdat ik niet aan de ramadan doe heeft hij zich er ook niet helemaal aangehouden. Hij vind het ook niet nodig dat ik moslima word, we vinden dat we elkaar moeten respecteren hoe we zijn, en niet helemaal gaan veranderen voor elkaar maar wel rekening met elkaar houden.
Ik weet dat ik financieel moet investeren in deze relatie, dat zou natuurlijk heel anders zijn als ik gewoon een relatie zou hebben met een nederlander dat weet ik, maar ik ga hem ook niet helemaal financieel onderhouden. Weet voor werk hij hier kan doen zijn we nog niet helemaal overuit, dat is wel een beetje lastig. Wat hij nu doet in egypte kan hij niet in nederland gaan doen, hij heeft een technische opleiding, dus misschien dat het zoiets word.
Het is even afwachten hoe het in november gaat, en ik denk er nog even goed over na…
groetjes Charlaine
Hoi charlaine , heel fijn dat je op de vragen wil antwoorden. Vraag hem eens wat de verantwoordelijkheden zijn van de enige zoon.
Tracht zoveel mogelijk te leren van zijn cultuur. Als jullie verder willen is het geven en nemen van 2 kanten. Het zijn 2 totaal verschillende culturen die samen komen. In welke taal communiceren jullie ?
De familie speelt een heel belangrijke rol . Als je in november daar bent zal je meer zien. Ook je vader en je zusje is erbij , je staat dus niet alleen. Wees heel allert hoe alles verloopt in het gezin.
Zijn opleiding heeft hij daar een diploma van en wat is het waard in Nederland ?
Ik ga je verder niet overdonderen met vragen. Je hebt momenteel voldoende om over te denken.
Wees vooral heel allert op alles.
Als je vragen hebt ik ben er .
grtjs. gamela
Hoi,
Mijn partner komt ook uit Tanta daar is het totaal niet toerisch en is een heel ander leven. Het is idd goed om te weten wat hij buiten zijn werk om doet wie zijn vrienden en familie zijn en wat hun er van vinden dat je uit Euopa komt. Een half jaar is nog erg vroeg je moet hem beter leren kennen in zijn woonplaats omgeving. Als hij aan het werk is en je komt langs dan is alles erg leuk, maar zo werkt het niet. Hoe is hij in zijn omgeving wat wordt er van jou verwacht??? Neem hij vakantie als jij er bent.
Ik woon sinds kort in Belgie en mijn partner komt ook zeek binnenkort in Belgie wonen dit omdat het makkelijker ging en ik niet aan de inkomingseis voldoe in Nederland. Ik heb nooit in Egypte gewoond, maar ik ben er erg vaak geweest en altijd ben ik naar zijn familie gegaan ik heb zoveel gezien dat ik nu echt zeker weet dat onze relatie super is. We hebben samen ook gereisd door heel Egypte hij neemt altijd vakantie als ik er ben en zijn familie is helemaal top. Dus ga idd in november naar zijn familie toe en het is nu makkelijk voor je omdat je vader en zus meegaat, maar je moet ook een keer alleen met hem naar zijn familie gaan. En ja als hij moslim is dan moet je ook goed gaan nadenken of je dat ook wilt worden en dat je in Tanta toch wel respect moet hebben voor het geloof en niet met een kort rokje over straat moet lopen wat wel kan in het toeriste gedeelte (Tanta is dat niet). Succes met uitzoeken en neem er de tijd voor.
hi camilla, je zegt hier dat je vriend vakantie nam als jij naar Egypte kwam. Kon hij dat zomaar ? Jullie hebben veel gereisd in Egypte . Wie heeft dat betaald ? Ik weet nu niet wat je vriend doet als beroep maar als je weet dat de doorsnee Egyptenaar iets van 200 Le verdiend per maand . Er zijn velen die zelfs nog minder verdienen.
Je tip voor kledij is heel goed.
grtjs.gamela
Hoi,
Hij werkt in een hotel en hij moet voor zijn vakantie betalen en moet idd toestemming vragen of hij vakantie mag. Het is altijd gelukt en met weinig middelen kom je toch een heel eind. Ik heb tegen hem gezegd dat ik het fijn vind als hij vakantie heeft als ik kom ik wil niet daar in het hotel zitten als hij werkt dat is te duur en saai voor mij. Ik kom naar Egypte voor hem en dus wil ik ook samen met hem zijn (en zijn familie). Hij verdient in het hotel ongeverr 1000 ponden per maand daar kunnen we een hoop dingen mee doen ook krijg hij vaak fooi dus dat komt allemaal goed. Ik betaal niets ik betaal immers de ticket al. Maar goed van sparen komt niets, maar dat geeft niet ik wil ook plezier kunnen hebben en zijn familie doet ook erg veel voor ons dus ik moet echt van geluk spreken.
hoi camilla
Als hij 1000 pond per maand verdiend in dat hotel dan wordt hij echt heel goed betaald en inderdaad met dat geld spring je een heel eind. Zeker aan de Egyptische prijs. Je hebt nog niets geinvesteerd , je ticket, maar ja, anders geraak je niet in Egypte.
Ik kan niet opmaken uit je posting dat je vriend reeds in Nederland/Belgie is geweest. Dit zal voor hem een heel grote aanpassing zijn.
Ook heel fijn voor jou dat het goed klikt met de egyptische familie want die speelt toch een heel belangrijke rol in je vriend zijn leven.
Zo te zien heb je het echt getroffen.
Ik wens je alle geluk van de wereld
grtjs. gamela
Klopt hij verdient een goede boterham hij is in de jaren omhoog geklommen. Hij is idd nog nooit hier geweest visum was toen afgewezen dus het zal erg wennen en raar voor hem zijn, maar hij wilt graag bij mij zijn en het maakt hem niet uit waar. Ik vind zijn familie echt super ik ben echt super blij met hun.
gr
hoi camilla
Hij is een harde werker, iemand die het waar maakt om hogerop te klimmen in een job presteert echt goed. Zeker in Egypte.
Het zal van jouw kant heel veel geduld vragen tot hij aangepast is en ook de heimwee naar zijn familie zal een rol spelen.
Een goede communicatie en begrip zal van de 2 kanten nodig zijn.
grtjs. gamela
Hoi Gamela,
Ja daar heb je helemaal gelijk in met goede communicatie kom je heel ver we praten nu ook erg veel en dat is ook wel nodig zeker met 2 verschillende culturen bij elkaar. Ik heb hem natuurlijk ook veel verteld over Nederland/Belgie, maar het is heel anders als je er bent. Ik ben me er zeker van bewust dat ik veel geduld moet hebben. En het zal erg wennen zijn voor ons beide en het is geven en nemen.
Waar woon jij in Egypte en werk je daar ook??? Ben je van plan om terug te keren naar Nederland of zit je daar wel goed.
gr
hoi camilla,
Je bent je goed bewust van het verschil in cultuur , je bent veel bij de familie geweest en de Egyptische cultuur zal je wel voor een groot stuk begrijpen. Dat speelt in jullie voordeel voor de relatie. Voor hem zal het gemakkelijker aanpassen zijn dan omgekeerd. Hou er wel rekening mee dat daar ook moeilijkheden te overbruggen zijn in Belgie.
Ik heb de rollen omgedraaid , in Egypte/luxor wonen en naar Belgie op verlof.Ik zit hier wel goed en tot nu geen plannen om terug te keren. Echt werken doe ik niet , ik help wel mijn echtgenoot die is advocaat hier.
grtjs
Mooi dat je het daar naar je zin heb dat is fijn. Ik ben mijn zeker bewust van onze verschillen, maar dat maakt het ook weer leuk en leerzaam.
Tegenslagen heb je in alle relatie dus ook in de onze en deze moeten we beide overwinnen hoe moeilijk het soms ook zal zijn.
hi camilla
Een muliticulturele relatie kan leerzaam en leuk zijn als je er met twee aan werkt.
Van tegenslagen blijft niemand gespaard en met een goede communicatie en begrip naar elkaar kan je die overwinnen en wordt de relatie alleen maar sterker
Ik wens je heel veel geluk en liefde in jullie relatie.
grtjs. gamela
Dank je wel ook wens ik jou alle goeds en geluk toe.
gr
Gamela ik weet dit bericht is van een tijd geleden maar wil toch even reageren volgens jou is dat goed betaald 1000 Egyptische ponden als maandsalaris dat is bar weinig dat is omgerekend nog geen 135 euro in de maand dat is ook voor Egyptische begrippen teveel om dood te gaan en te weinig om van te leven.
omar uit egypt woon ik in amsterdam info [EMAIL=“diepoort@hotmail.com”]diepoort@hotmail.com