vrede

En komen de separatisten uit Rusland of uit het oosten van Oekraïne? Ik denk, dat het oosten van Oekraïne zelfbeschikking verdient. Ik vind niet, dat het oosten van Oekraïne toegevoegd moet worden aan Rusland. Wel lijkt het mij het beste, dat oost-Oekraïne een aparte soevereine staat wordt, als de bevolking aldaar dat ook wil.

Een paar dagen geleden hebben ze (Die krijgsheren in het Oosten) dus zelfbeschikking gekregen! Dit was trouwens al de tweede kans (verdrag) die ze kregen. Maar wat doen ze? Trekken zich niets aan van het staakt-het-vuren. En gebruikt het om verder te gaan met bombardementen op steden en land te bezetten.

Wat zit daar achter? Het merendeel zijn Russische militairen. Er zijn zeer weinig Oekraïners die ook daadwerkelijk aan het vechten zijn. Als het alleen Oost Oekraïners waren, was dit allang afgelopen. Want ze hebben gewoon niet genoeg manschappen en materieel.

En dan nog, een eigen land worden doe je door een referendum of andere politieke beweging. Als het merendeel van de mensen die daar woont dat wil, dan zal dat geen probleem zijn. Zeker omdat Oekraïne een minder corrupte weg is ingeslagen.

Ik denk dat ze de kans om onafhankelijk te worden verspilt hebben. ALS dat al aan de hand is. Want in mijn ogen zijn het terroristen. Ze laten hun krijgsgevangenen door de straten marcheren en ze laten ze bespugen en aftuigen. Deze oorlog is in mijn ogen Putin die landje pik aan het spelen is. Of in ieder geval Oekraïne zo onstabiel mogelijk te maken, vanwege zijn eigen onzekere toekomst en de grote gas voorraad die in Oekraïne in de grond zit, die geheel Europa van gas zou kunnen voorzien.

Kan iemand op een kaart aangeven van welk gebied de meerderheid van de bevolking pro-Russisch is? En ook van welk gebied de separatisten heersen?

Het feit dat je het aanduid met pro-Russisch is wat alarmerend. Mensen spreken in een provincie meer de Oekraïense taal meer of de Russische taal. Maar daar is niet aan af te leiden of mensen ook daadwerkelijk graag onder het Russische regime willen leven.

In Kiev spreekt men ook voornamelijk Russisch, maar denk maar niet dat iemand daar zou willen dat Rusland daar de baas gaat spelen. En zo is het in veel van de grote steden.

Dan hier een kaart die aangeeft of mensen wel of niet Oekraïens spreken:

Dit is het bezette gebied, eindigt iets boven Donetsk en voor Marioepol:

Russisch sprekenden worden mogelijk geïndoctrineerd via de Russische televisie. Maar waarom kijken Russisch sprekenden liever naar de Russische televisie? Ik denk, dat de meesten van die mensen er niet op uit zijn om de meningen van de Oekraïense zijde niet te willen horen. Ik denk eerder, dat ze graag programma’s in de Russische taal willen zien. De Oekraïense televisie zou er dus volgens mij goed aan doen om een kwalitatief goede Russisch talige televisiezender in het leven te roepen. Dan horen ze ook nog eens andere meningen, dus opvattingen van de Oekraïense kant. Bestaat er een goede Russisch talige zender in Oekraïne?

Er zijn genoeg media in het Russisch van Oekraïense bodem. Het merendeel van al het taalgebruik gaat in het Russisch in Oekraïne.

En het gaat niet om de meerderheid, het gaat om de terroristische krijgsheren en Russische militairen. Die zijn aan het vechten.

De normale mensen wil zijn leven gewoon in rust leven. Net als jij en ik. Als je in een ander land willen wonen, dan verhuis je echt wel.

Hier een betere en meer up-to-date kaart van het oosten:

https://pbs.twimg.com/media/B-cfCfEIgAAivHy.jpg:large

Hoe leuk om te zien hoe iedereen, “bijna iedereen”, zo goed is gebrainwashed" door de westerse pers en wie er achter zit. En dit allemaal om de controle van de energie, lees macht door een kleine groep mensen. Ga gerust eens googelen en tik de naam Tommy Hansen in. Kijk dan naar zijn interview met dr.Daniele Ganser. Ik heb ook altijd zelf leren nadenken. En ik doe dat nu ook nog. De agressor noemt niet Putin, maar de Nato… En dat is wat mij razend maakt, dat hiervoor duizenden mensen moeten sterven en dat jullie daar nog mee akkoord gaan ook. Einde citaat

Kortom, door de NAVO valt Rusland de Oekraine binnen?!

lol!

Neem lekker nog een wodka zou ik zeggen! :slight_smile:

Ik ben het ook niet eens dat dit om de NAVO draait. Ten eerst liggen er al vele jaren NAVO staten om en rond Rusland. Worden ook niet aangevallen. En bijna alle lidstaten van de NAVO geven minder en minder uit aan defensie qua percentage van het BBP. Als één van de 4 komt de verenigde Staten (4%) aan die 2% die alle landen beloven uit te geven, de meeste komen niet eens aan de 1% http://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/pdf_topics/20140224_140224-PR2014-028-Defence-exp.pdf

En als je kijkt naar de aantallen die NATO legers leveren in Oekraïne, dan is het helemaal een lachertje als je leest dat Rusland al 13000 man in en om het Oosten heeft.

Altijd dat welles-nietes. Ik denk dat hier geen zinnige discussie over te voeren valt, aangezien het toch een discussie tussen twee ‘kampen’ wordt. Ook ik heb een discussie geprobeerd te voeren met iemand die woonachtig is in Oekraïne. Of in ieder geval eens duidelijkheid te krijgen, wat leest en hoort hij daar. Hij verwijt mij dat ik ben getrouwd met een Rus en dus de Russische media maar moet geloven.

Tja. Ik kan niet veel met dit onderwerp. Ik vraag me af in hoeverre dit ook nog zin heeft. Laten we het hier, net als de topictitel, ook vredig houden. Er zijn drie dingen waarover we niet moeten discussiëren in goed gezelschap: religie, geld en politiek. En natuurlijk is Wereldwijzer een goed gezelschap! :wink:

Ik zeg ook bewust niet dat Rusland schuldig is. :slight_smile: Het is voor mij niet te beoordelen wie schuldig is… Maar om te stellen dat de NAVO de schuld van alles heeft vind ik nogal bezopen.

Eens.

Wat fijn dat ons hier even op wijst, Danechka. Het is mij ook opgevallen dat het een heel erg polariserend onderwerp is. Vooral ook voor mijzelf. Maar hierdoor probeer ik hier wel zoveel mogelijk over te lezen. Ook wat in mijn ogen propaganda is, of trollen (trolls). En ik probeer dan te beredeneren hoe ze tot hun standpunt gekomen zijn.

Ik denk nu dat het Oosten nooit meer onderdeel van Oekraïne zal worden. En Oekraïners waar ik mee spreek willen dat ook helemaal niet (meer). In hun ogen: probeerden ze hun landgenoten te redden, maar de mensen die ze probeerden te redden vechten nu tegen ze. En ze omschrijven mensen uit het Oosten (die vechten) als terroristen. Vooral ook door de bomaanslagen, waarvan ook net weer één In Kharkiv.

Mijn oplossing zou zijn: Een direct staakt-het-vuren. Alle wapens neer. En een internationale waarnemings-organisatie laten inspecteren waar alle troepen zijn en daar de grenzen trekken. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, zeker na de twee vorige poging hiertoe (Minsk I en Minks II).

Ook ik probeer hier veel over te lezen. Ik vind het echter lastig dat wanneer je kritisch bent, je ook snel wordt aangevallen. Dit is ook de reden dat ik met mijn Oekraïense kennis niet meer in discussie wil en kan. Wat mij het meest steekt is het aantal slachtoffers. Ik heb kleren naar Oost-Oekraïne gestuurd, en ook op mijn werk zijn de kinderen een project gestart. Ik vind het vooral voor de mensen heel erg dat zij poppetjes zijn in dit politieke machtsspel.

Jouw oplossing lijkt me een prima plan, maar ook ik zie het niet snel gebeuren. К сожалению, я могу только к сожалеть. (Oftewel letterlijk: Helaas kan ik alleen maar helazen).

Verreweg de meeste inwoners van het oosten van Oekraïne zijn de oorlog meer dan zat. Tevens zijn de meeste van die mensen Russisch gezind, als ik mij niet vergis. Daarom zou ik het verstandig vinden, dat Oekraïne zich niet meer verzet tegen de afscheiding. Of het na de afscheiding voor die bevolking beter zal worden, is een andere zaak. Ik denk, dat ze liever naar de Russische televisie kijken dan naar de Oekraïense televisie. Weliswaar lijken de beide talen wel op elkaar, maar er zullen toch ook wel behoorlijke verschillen zijn, misschien op dialectniveau. Ik denk, dat een echte Tukker, Twent dus, die liever Twents dan Nederlands praat, liever naar Herman Finkers in het Twents hoort dan Herman Finkers in het Nederlands. Als de Oekraïense televisie wat wil, dan moeten ze een zender in het leven roepen waarin alleen oost-Oekraïens c.q. Russisch wordt gesproken.

Het is inderdaad jammer dat dit niet zal gebeuren. Één van de redenen is dat de krijgsheren in het Oosten en Putin (kan even niet de bron vinden) niet willen dat er internationale waarnemings-organisaties komen inspecteren.

Oekraïne verzette zich niet tegen de afscheiding. Ze hebben immers Minsk II ondertekend. En hebben bombardementen niet beantwoord. Veel Oekraïense militairen zijn omgekomen in Debaltseve, omdat de Oekraïense kant zich wel aan het staakt-het-vuren hield.

Het hele Russische taal verhaal is gewoon niet waar. Veel TV is in het Russisch. Veel uithangborden zijn in het Russisch. En de meeste Oekraïners spreken prima Russisch.

In Oekraïne spreekt men sowieso al veel Russisch, alleen in het westen van het land wordt meer Oekraïens gesproken. Voor de rest zijn veel zenders ook Russischtalig. Toen ik daar was, zag ik een aantal programma’s die Russisch gesproken waren en Oekraïens ondertiteld.

Eerder in dit topic heb ik overigens al uitgelegd dat Oekraïens geen dialect is van het Russisch, maar een taal die verwant is aan het Russisch (logisch, Slavische talen). Net zoals Nederlands - Duits.

Als reactie op Theiz, nogal pathetisch, vooral omdat ik jaren geen alcohol aanraak. Maar ik heb gehoord dat “Poutinka” een degelijke kwaliteit heeft.

Voor de rest kan ik in alle reacties inkomen. Kritisch zijn in in soige gevallen dan ook moeilijk. Ik heb daar een methode voor. Alles wat ik hoor wil ik gesta,afd zien door cijfers en harde feiten. Van horen zeggen telt bij mij als niet betrouwbaar. Zo ben ik overtuigd van de nazistische strekking in Oekraïne. Waarom? Ben er zelf een 30 tal maal geweest, had en heb er nu nog familie wonen en heb hier met een Oekraïnse gesproken die gevlucht is uit west Oekraïne. Waarom is ze gevlucht, omdat groepjes jongeren, gekleed in nazikledij, haar dorp onveilig maakten. Ze had, samen met haar man een cafe, daar kwamen die kerels binnen, maakten amok en weigerden te betalen, wat zij waren de nieuwe macht beweerden ze. Die vrouw heeft degelijke verhalen gehoord van naburige dorpen en zij die er weg kunnen gaan ook weg.

Wat de Navo betreft, ook hier harde feiten en cijfers. De laatste jaren is de Navo, onder leiding van de VS steeds dichter bij de Russische grens gekomen, dit door landen die vroeger Russisch gezind waren bij zich te voegen. Uit eigen wil zul je zeggen. Goed, natuurlijk als je die mensen voorspiegeld dat ze morgen een leven zullen hebben zoals de belgen, Nederlanders, enz… dat was die beslissing vrijwillig. Maar ga aub nu eens naar het binnenland van, neem Roemenië en Bulgarije. Hou daar nu eens een referendum… Dit word natuurlijk doodgezwegen in onze pers. Nu doen ze hetzelfde spelletje met Oekraïne. Daarnaast probeert men met alle midellen Poetin uit het zadel te krijgen. Maar waarom? Rusland behoorde tot een van de best groeiende economieën in de wereld. De levensstandaard van de mensen ging vooruit. En dat ze zich nu bedreigd voelen, is enigszins begrijpelijk, nee? Dat de Navo troepen heeft gestationeerd in alle grenslanden is dus normaal volgens iedereen. Waarom is er in godsnaam een basis van de Navo in Kirgizië. Morgen zoekt Mexico toenadering tot Rusland, ze sluiten handelsakkoorden af en dat zeggen ze tegen Poetin : "Als je wil mag je hier een militaire basis bouwen en bemannen. Slik. Ik laat het aan jullie verbeelding over om de reactie van de VS in te schatten. En nog één klein vraagje; na de oorlog waren er buitenlandse troepen gestationeerd in Duitsland. Dat werd een bezettingsmacht genoemd. Hoe noemen ze die nu in Polen en de Baltische staten?

Ik ben niet pro Poutin, ik ben een neutrale toeschouwer die zich baseert op harde feiten. Ik zie dat Poutin op 1 januari 2015 de pensioenen heeft verhoogt met ongeveer 2000 roubels per maand, dat diezelfde gepensioneerden maar 50% van de normale belastingen moeten betalen. Ik lees dat kleine en middel grote startende bedrijven, 3 jaar belastingvoordeel krijgen. En dit in volle crisis ! En dit word natuurlijk netjes verzwegen in onze pers, maar een corruptiegeval (zoals wij er hier ook dagelijks zien, en op grote schaal…) die worden wel extra in de verf gezet.

Als neutrale toeschouwer begin je toch wel een beetje te twijfelen…

Alles wat ik hier schrijf, ook over Rusland, zijn echte feiten. Ik ben getrouwd met een Russische, dus ik ben regelmatig daar en binnenkort definitief. Zal jullie op dat ogenblik op de hoogte houden van de realiteit onder de gewone russen (en niet in Moskou of St Petersburg)

Klein, misschien totaal onbelangrijk, vraagje: Al die bondgenoten van Rusland waar je het over hebt… Waren die dat al die jaren totaal vrijwillig net zoals wij vrijwillig lid zijn van de NAVO of waren dat landen waar Moskou feitelijk de baas was?

De NAVO die Polen aan het bezetten is?! lol2

Klinkt meer als wat er veel in Oekraine gebeurd(e); Er komen ‘zware jongens’ langs en zeggen dat de hele boel van hun (baas/ burgemeester/ capo) is. Als je tegenstribbelt, zullen ze je het laten berouwen. Schoonmaakster die ik sprak vertelde van gebroken benen van een fabriekseigenaar die weigerde voor een klein bedrag zijn gehele onderneming van de hand te doen aan de lokale bende. Zelfde gebeurd in Rusland, trouwens. (Zie oprichter van de Russische website VK) En eigendoms rechten zullen daarna aan ‘familie van’ overgedragen worden. Vreselijke en corrupte praktijken. En precies wat de revolutie wilde tegengaan. Nogmaals; de nazistische stroming in Oekraine zijn niet veel groter of kleiner dan gemiddelden van andere landen.

Deze landen waren inderdaad eerder Russisch gezind, omdat ze onder het juk van Rusland leefden. Niet bepaald een vrijwillige keuze.
En grappig dat je Bulgarije en Roemenië noemt, want die zitten allebei al jaren in de groei qua economie.

Stel je voor hoe goed het zou zijn in Rusland zonder kleptocraten als Putin aan de macht.

Nee, dat is niet begrijpelijk. Dat zou alleen begrijpelijk zijn als je ideeën had om je grenzen in de toekomst te willen verleggen.

Theiz: “De NAVO die Polen aan het bezetten is?! lol2”.

Ik snap geheel dat landen die voorheen onderdeel waren van de Sovjet Unie en nu eindelijk een eigen land zijn enige zekerheid willen om nooit meer dat te hoeven ondergaan. En hulp van een sterke vriend vragen is dan een slim idee.

Ook gelezen dat Putin zelf nu gaat uitmaken wat er met het nationale pensioenfonds gaat gebeuren?
En er zal geen geld over zijn voor wie dan ook als de uitgaven zo door blijven gaan, zoals ze nu gaan. Daarnaast worden assets als goud massaal verkocht (-3000 door Russische Centrale Bank in februari).

Harstikke goed! Dit zouden meer landen moeten doen. Bedrijven zijn de motor van de economie en het land, in mijn mening. Maar wel jammer als er zo goed als geen kans is om ook eigenaar te blijven van dat bedrijf als je het groot groeit, want in Rusland komen vrienden van Putin dan langs om je bedrijf af te pakken (zie VK.ru oprichter) of dwingen je het om te verkopen voor heel weinig.

In mijn ogen ben je toch een stuk minder neutraal dan dat je zelf denkt. En realiseer je dat er in Rusland geen vrije media meer zijn. Die zijn allemaal eigendom van de staat nu.

Ik zou het mooi vinden als je een eigen topic aanmaakt (in het Rusland forum bijvoorbeeld), om ons op de hoogte te houden. Lijkt me super interessant om te lezen. En dat meen ik oprecht. Maar kijk uit dat als je meer dan 3000 dagelijkse lezers krijgt, want dan moet je je registreren bij Roskomnadzor, de massamedia toezichthouder.

Een vriend van mij is ook met een Russische getrouwd. Bloedmooie vrouw natuurlijk, want Russisch! En die vrouw en haar familie waren ook erg Putin gezind. Maar in de afgelopen jaren vertrouwen ze in hem minder en minder. Zeker met de ontwikkelingen in Oekraïne.

Interessante observatie van mijzelf; Als Russen ook maar enige rijkdom vergaren, dat ze dan hun vrouw en kinderen direct het land uitsturen. En hun kinderen in het buitenland laten studeren. Alsof ze ze veilig willen stellen of iets dergelijk.