Oekraïne: we zijn klaar voor oorlog met Rusland

Dat heeft de Oekraïense minister van buitenlandse zaken Andriy Desjtsjitsja donderdag gezegd. Hij reageert hiermee op het besluit van Rusland om nieuwe legeroefeningen langs de grens met Oekraïne te houden. Desjtsjitsja zei dat de aankondiging van Rusland ‘de situatie in de regio ernstig laat ontsporen’.

bron: http://forums.hababam.nl/showthread.php?t=177789

Ben benieuwd hoe het afloopt met de ‘autonome’ steden in het oosten van Oekraine…

Ik hou het nauwlettend in de gaten daar, ben over ruim een maand in Kiev, alleen maar een tussenlanding maar toch…

Kyiv/Kiev is gewoon veilig. Geen probleem, en al helemaal niet bij een tussenlanding. Enige waar je last van kunt hebben is versterkte controles om het binnensmokkelen van geld en wapens tegen te gaan. Die controles worden week naar week strenger omdat er toch behoorlijk wat pogingen worden ondernomen. Voorlopig spekt dat de staatskas van Oekraine natuurlijk lekker :wink:

Ik verwacht ook niet dat de Russen zo dom zijn om internationale verkeersvliegtuigen neer te gaan schieten. Ze hebben natuurlijke wel kwade bedoelingen, maar dat willen ze wel met zo min mogelijk verlies bereiken.

Moskou (domodedovo) inkomen vanuit Kyiv is een groter probleem. Althans, ik heb het persoonlijk als erg vervelend ervaren. Zeker Europeanen en Oekraïners wordt het heel moeilijk gemaakt. Maar die problemen veranderen met het humeur van Putler. Geluk hebben dus.

Op dit moment ben ik daar niet zo bang voor maar het gaat om de situatie over een maand en dat weet nog niemand. Als ze de Krim gaan aanvallen dan is het denk ik wel een probleem, dan zijn de rapen gaar denk ik.

Heb je gelijk in, maar ik schat de kans dat Oekraine de Krim gaat verdedigen in op vrijwel 0%. Daarvoor hebben ze de steun van de EU en de VS voor nodig. En mochten ze isolatie op de koop toe nemen, dan hebben ze simpelweg het geld en de wapens er niet voor.

Probleem is natuurlijk wel dat er steeds meer opstootjes en protesten zijn in de Krim zelf(wordt zeer hard neergeslagen). De helft van de bevolking is natuurlijk geen Rus, de oorspronkelijke bewoners (Tartaren) hebben een enorm trauma wat betreft de band met Rusland en de zogenaamd Russische jongeren die van hun communistische ouders (die opgegroeid zijn met vele privileges, maar dat blijkbaar niet meer beseffen) gouden bergen voorgeschoteld hadden gekregen zitten nu nog steeds zonder baan. Sterker, de werkeloosheid neemt toe te samen met de wetteloosheid. Nee, op de Krim is er geen reden tot vrolijkheid voor het grootste deel van de inwoners.
Poetin moet snel met flink wat geld over de brug komen anders zal de bevolking zelf de beslissing nemen om weg te gaan van Poetin’s kleptocratie.

1 like

Bedankt voor de info, dit soort inside info is erg waardevol.

Hmmm…en wat denk je nu n.a.v. de vliegramp? Kun je er iets zinnigs over melden? Vraag me verder af hoe de media is in Oekraine en wat de gedachtes zijn van mensen in je omgeving.

Inderdaad ben ik daar ook wel benieuwd naar, het is best wel een hele rare zaak.

Admin break

We gaan hier niet discussiëren over de oorzaak, wie er fout zit en wie erachter zit. Een politiek welles-nietes discussie past niet op het forum.

Raar om dit onderwerp zo terug te zien na MH17.

Maar om niet de politieke tour op te gaan zal ik gewoon weergeven wat de situatie is voor reizigers.

Oekraieners hebben me verbaasd op dit punt. Ze zijn extreem tolerant. Ik was in Odessa nadat de bekende milities op de demonstranten hadden geschoten waarna de demonstranten hun wraak namen door het gebouw van de milities in brand te zetten. Je zou denken dat Russen na die dag zich niet meer kunnen vertonen in de stad. Niets was minder waar. In het centrum zag ik een sport ploeg met Russische nationale trainingspakken zonder problemen de toerist uit hangen. Russische toeristen provoceerden zelfs op een terras. Niemand die zich liet verleiden tot een reactie. En dat zie je eigenlijk overal terug. Als Rus ben je gewoon veilig. Natuurlijk kunnen Oekraieners een negatieve mening hebben, maar die uitten ze niet.
Oekraiene heeft nu eenmaal een historie met Rusland. Tijdens de Russificatie periodes is een grote import van Russen naar de Krim en het Oosten gestart. Dat heeft tot veel huwelijken tussen de twee nationaliteiten geleid. Ook is daardoor de Oekraiense taal in bepaalde gebieden bijna geheel verdrongen. Ook Oekraieners spreken daar soms de eigen taal niet. De verweving is zo groot dat haat, eigenlijk haat tegen je eigen familie betekend. Russificatie is iets dat je familie is opgedrongen. Je kunt ze daarvoor nu niet gaan haten of zelfs vermoorden. Daar is elke Oekraiener zich van bewust.

Kom dus gewoon naar Oekraiene met je Russische partner. Geen probleem. Wat betreft taal is het zoals in ieder land waar je naar op bezoek gaat. Een paar belangrijke woordjes kennen doet wonderen met het humeur van je gastheer/vrouw.
Spreek je Russisch? Perfect! In Kyiv spreekt vrijwel iedereen UA en RU. Velen spreken een mengeling van de twee. In West-UA wordt dat minder gesproken. WO1-2 heeft daar tot laat in de jaren 50 doorgewoed waardoor Russificatie minder succesvol is geweest. In het Oosten is de Russificatie beter gelukt. Lees over de Holodomor bv om te weten hoe dat in het landschap zichtbaar is. Hiervoor zijn de steden voor de Russische import gebouwd. Russisch spreekt men dus in de stad, daarbuiten spreekt men Oekraiens.
Voor politieke redenen waar ik niet op in zal gaan heeft men gepoogd om het Oekraiens weer de hoofdtaal te maken. Op scholen werd het Oekraiens de spreektaal. Jongeren spreken dit nu beter, tenzij hun ouders thuis Russisch spreken.