Hoe is de sfeer nu in rusland?

Hoi! Wij gaan binnenkort de transmongolie express doen. Kan iemand ons vertellen hoe de sfeer nu is. Extra gespannen nu naar mensen uit europa?
Hopen van jullie te horen!

De sfeer in Rusland is goed, het is niet gespannen tegenover Europeanen. Je moet de situatie met Oekraïne gewoon niet aan bod laten komen, niet erover in discussie gaan etc., al verwacht ik niet dat je dat van plan was. Niets aan de hand dus verder. Ik wens jullie een mooie reis toe, maar dat gaat vast en zeker goed komen.

1 like

Kom zeker eens kijken naar Rusland. Er zijn geen negatieve acties tegen Europeanen (tegen Oekrainers evenmin). Je zal zien dat Russen heel hartelijke mensen zijn, en als je ze goed leert kennen zal je zien dat ze al dezelfde verlangens en dromen hebben als de mensen in het westen. Ze willen gewoon in vrede leven en een goede toekomst opbouwen voor hun kinderen. Goed dat je uit je zetel komt, want reizen leert je zulks inzien.

1 like

Hallo. Zelf ga ik 17 september op reis. Amsterdam-Bangkok in 60 days. Las al het bericht dat sfeer goed was. Wanneer vertrekken jullie??
Groeten

Ik wil dit topic niet kapen en begin graag een nieuw indien men dit nodig acht.

Zoals een aantal posters hier wel weten heb ik een tijdje in Moskou gewoond. Daar heb ik nu nog wel vrienden/kennissen, maar die zitten in een inkomensgroep die niet geraakt wordt door de huidige situatie en de meesten proberen de rol van Rusland in de gestarte oorlog in Oekraine te ontkennen. Ik ben benieuwd wat de gemiddelde Rus (in Moskou en St. P.) van de oorlog merkt of erop reageert.
Daarnaast heb ik ook wat vrienden die Moskou verlaten hebben vanwege de sancties. Een paar vrienden zegt nog weinig, maar misschien is het iemand opgevallen dat er meer expats vertrekken. De huizenprijs omlaag gaat (eindelijk).

Ik kan me zo voorstellen dat de dagelijkse boodschappen in de steden wat duurder zijn geworden. Dat de baas de lonen niet verhoogd heeft. Wellicht verhuur van huizen moeilijker is geworden. Nog verdere isolatie op gebied van berichtgeving.
Hoe zit het met het politieke vertrouwen in de grote steden?

En al wat je is opgevallen in het laatste jaar :wink:

Misschien kan je eens informeren bij Olympische wintersporters, die in Sotsji waren. Op televisie kreeg ik een gemoedelijke en enthousiaste indruk van Russische mensen. Verder is Erica Terpstra daar op een markt geweest voor de televisie. Die zou je ook kunnen vragen. En Bob de Jong ging met de trein van Sotsji naar een bergdorp om daar te wandelen. En Floortje Dessing is ook in Rusland in Siberië geweest, Haar e-mailadres is te vinden in haar website. Een Belgische tv ploeg is ook in Siberië geweest. En wat denk je van kosmonaut André Kuipers? Die is opgestegen in Baikonur, een Russische enclave in Kazakstan.

Italiaanse kennissen zijn eergisteren, 21 mei 2015 dus, terug gekomen van een 4-weekse rondreis door Rusland:
Novgorod, Moskou, Volvogrod=Stalingrad, Yalta (jawel op de Krim),

Sfeer in Rusland is overal uitstekend zeggen ze, met name in …Yalta=Jalta

Interessant artikel in Trouw gisteren dat ook aardig de huidige sfeer aangeeft in Rusland:

Titel: “Gewoon trots op Rusland”

Volgens mij hebben we hier over een land waar de economie krimpt i.c.m. een roebel die stijgt…

Met genoeg poen is de sfeer dan ongetwijfeld uitstekend…

Ben er in april en mei geweest. Sfeer is er ok…in elk geval geen haatsfeer. Mensen voelen de crisis, maar ze zijn bezig aan het omschakelen, vooral in de landbouw. Heb zelf twee grote landbouwbedrijven bezocht. Die zijn enorm aan het uitbreiden, dankzij maatregelen die de regering heeft gemaakt. In bepaalde streken krijgen (!) krijgen dus, mensen grond. Er zijn reeds een heleboel mensen die hiervan gebruik maken en de stad ontvluchten. Op de gratis grond starten ze dan kleine agrarische bedrijfjes.

Vertrek begin juli voor 2 maand en ga ditmaal nog meer rondtrekken. Heb mezelf namelijk een Uaz Patriot gekocht. Een Russische SUV. Dus gaan we toeren. En natuurlijk breng ik daarna verslag uit.

Video-tje over de sfeer in Moskou in de Frankfurther Algemeine vandaag, geeft antwoord, spreekt boekdelen:
:cheer2::foto:

Benieuwd naar een verslag over die twee grote landbouwbedrijven en over die nieuw bedrijfjes… In elk gebied liggen die ?

Zijn er Nederlandse land- en tuinbouwers daar een bedrijf begonnen ?
Web-site ?

Ik heb vroeger sovchoses en kolchozes bezocht, … de meeste werkten toen niet echt goed.

Veel plezier met je Russische auto !