vrede

Veel Oekraïners willen samenwerken met de Europese Unie. Ook veel Oekraïners willen samenwerken met Rusland. Maar Oekraïne kan toch samenwerken en met de Europese Unie en met Rusland? Goed voor de economie en de vrede. Door de vrede ook meer toerisme.

2 likes

Hear, hear.

Helaas gaat het er in dezen niet om wat het volk wil, dit alles is puur politiek. Zowel Rusland als de EU hebben zo hun redenen dat ze er niet blij mee zijn wanneer Oekraïne de banden aanhaalt met de ‘andere’ partij.

Misschien zou het volgende voorstel kunnen helpen.
a. De Oekraïnse troepen trekken zich terug uit oost Oekraine.
b. Oekraine gaat zich splitsen in 2 nieuwe staten, zoiets als West-Oekraine en Oost-Oekraine, net zoiets als Tsjechië en Slowakije.
c. De Krim gaat bij Rusland worden gevoegd. Was vroeger ook bij Rusland, maar Chroestjow had het aan Oekraine toegevoegd. Dat kon toen gemakkelijker, omdat alles toen onder de Sowjet Unie viel.

Elk individueel voorstel van jou zal enkel leiden naar oorlog en leed voor zowel de Oekraïners als de Russische minderheid in het Oosten en de Krim. Helaas is het zo dat er simpele oplossingen voor handen zijn, maar de agressor (Rusland) heeft daar geen baat bij. Omdat Rusland een veto heeft in de disfunctionele Security Council van de VN zal dit nooit via de diplomatieke weg opgelost worden. En reken ook niet op tussenkomst van China. Die vindt dit heerlijk. Dit is voor hen een voorbeeld voor de oorlogen die zij binnen 15 jaar gaan starten(of al begonnen zijn) in de eigen regio.

In een ideale wereld zou Oekraïne gewoon een kans moeten krijgen om zelf richting te geven aan hun toekomst. Maar helaas…

Hallo,

Mijn moeder is geboren in Oekraïne. Ze heeft daar geleefd tot WOII en is dan gedeporteerd naar Duitsland. Mijn vader, een Vlaming leren kennen, gevlucht naar België. En zo ben ik er gekomen, 52 jaar geleden. In Oekraïne zelf ben ik voor de eerste maal geweest in 64. Daarna nog 26 maal. Steeds met de auto(!). En reisverhalen en avonturen kan ik jullie vertellen uit die tijd. “Checkpoint Charlie” o.a. Maar goed.

Reeds op jonge leeftijd had ik interesse voor de geopolitiek. En natuurlijk had ik er een heleboel vrienden en n de mate van het mogelijke heb ik zoveel mogelijk gebieden bezocht. En reeds toen ben ik geschrokken van sommige zaken. Je moet terug gaan naar WOII. West Oekraïne en hun plaatselijke leiders hebben de Duitsers met open armen ontvangen. De rest heeft zich achter de Russen geschaard. Het resultaat kennen we. Het verschil tussen west en oost was in de jaren 70 en later reeds goed zichtbaar en is steeds gegroeid. De Oost-Oekraïeners beschouwden die van van het westen als verraders en omgekeerd. Reeds in de jaren 80 was het rechts extremisme in opmars (hakenkruisen op kerken en op graven). Wij n België hebben daar geen weet van omdat de USSR dat allemaal in de doofpot stak. Maar tot aan de perestroïka waren ze niet machtig genoeg en hadden te weinig kapitaal. Na de onafhankelijkheid veranderde dat. Iedereen spreekt van de Russische agressor. Op You tube kan je enkele leuke reportages vinden - van niet Russen - die een ander verhaal vertellen.
°de VS wou maar al te graag een militaire basis hebben op de Krim. Voor hen weelde. Moskou binnen handbereik. En hoe kon je die basis hebben. Als er een bevriende regering was. Zoals de EU. Dus hebben ze een plannetje gemaakt.
1.Via NGO’s vloeide er geld naar uiterst rechts in Oekraïne. Die konden al snel mensen opleiden en de bevolking misleiden. En natuurlijk konden ze corruptie bewijzen aan de top in Kiev. Want in tegenstelling tot Rusland waar Poetin grote kuis heeft gehouden. Niet altijd even mooi en volgens de gangbare regels, akkoord, maar we doeltreffend. Moesten mensen zoals Jeltsin gebleven zijn, er zou geen verschil zijn met Oekraïne.
2. Extreem rechts zorgt voor chaos en bedenkt Maidan. De oude president aan de macht word met veel poespas en vertoon verjaagd. Het parlement word (onwettig) ontbonden. Ondertussen hebben ze met scherpschutters een aantal politiemensen en betogers de dood ingejaagd (zie ook maar naar You Tube). Er komen (onwettige) verkiezingen. En daar is onze “chocoladen paashaas” - Prochenko. Even groot, zoniet grotere olligarg dan de vorige. Maar tijdens de besprekingen met de Amerikanen (hé ja YT) Word hij aan het hoofd gezet. Eén echte extremist aan het hoofd zetten zou wat te opvallend zijn. Rusland heeft nog geen krimp gegeven.
3. De nieuwe (onwettige) regering provoceerd de Russen. In heel het land word alles wat Russisch is verwijderd. Eén officiële taal, hun taal. Winkels moeten Russische reclame verwijderen, Russische boeken worden verwijderd (net niet verbrand zoals door Hitler!) en ga maar door. Stel, Dewever is extreem rechts en doet dit in België. Zou hier geen reactie komen?
4. Dus, de Krim organiseert een referendum. Volgen de (onwettige) regering in Kiev is dat onwettig(!?).
De rest kennen jullie dus. Natuurlijk is heel dit gedoe een bedreiging voor Rusland. En vreemd is, dat toen in Oosterijk een rechts politicus werd verkozen waarvan “gezegd werd” dat hij nazi was heel de wereld op zijn hoofd stond. Nu niet. Integendeel, de VS beloofd steun. Dat hebben ze ook al gedaan met Islamisten in Irak en daar kennen jullie de gevolgen van.

De VS bijt dus zijn tanden stuk op Poetin die hen de Krim afsnoept. En vanaf dan word het plots stil aan de kant van de VS. Nu moet Poetin de zaken gaan oplossen. Ondertussen zijn er vele onschuldige mensen gestorven. Ik heb van mensen uit Oekraïne verhalen die hier niemand zou geloven, i.v.m de rechts vleugel. Zaken die doen denken aan verhalen uit WOII. Ik heb er nog familie wonen. Een nicht van mij heeft een pensioen van 50 dollar! Ze weet niet was ze gaat moeten doen deze winter, want gas kan ze niet meer betalen…Een andere nicht leeft nu in Italië. Maar natuurlijk, veel kan ik er niet aan doen. Ik leef in een democratie, maar als ik deze zaken echt zou willen aankaarten, ik zou het zelfs niet kunnen. Welke media wil nu de waarheid zeggen? De vloek van hun grote geldschieters over hen krijgen. Een raadseltje : welk land pompt het meeste geld in de media?

Heel graag als jullie reageren. Oude reisverhalen kan ik ook vertellen, maar dan word het een boek…

mvg
vdy

1 like

Jammer VDY dat je de discussie wilt stoppen door flagrante leugens een serieus karakter. Je doet het misschien vanuit een verwrongen idealisme of realiteit, maar vergeet niet dat dit soort propaganda al tot de dood van vele Oekraïense EN Russische burgers heeft geleid. De enige die jij hiermee helpt is een klein groepje submensen in het Kremlin.

Áls ik mocht kiezen tussen het nog rijker maken van een klein groepje submensen of het doden van velen plus leed van velen, dan zou ik het wel weten. Wat kies jij?

Ik vind het verhaal van vdy wel interessant. Rudimentair vindt het verhaal leugenachtig en niet serieus. De relatie, die vdy legt tussen de 2e wereldoorlog en de onenigheid tussen west Oekraïense en oost Oekraïense burgers, is nieuw voor mij en ook interessant. Achter de echte waarheid zal wel moeilijk te komen zijn. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

1 like

Beste Rudimentair,

Heeft helemaal niets te maken met verwrongen idealisme, realiteit, e.d. En leugens vind ik veel te ver gaan. Bepaalde zaken heb ik kunnen checken door opzoeking en door mensen van daar te spreken. Toen ik achttien was, leefden de oorlogsveteranen nog en hadden ze een goed geheugen. Mijn grootvader was een Oekrainer, geboren op de grens met Polen en Wit Rusland. Hij is naar centraal Oekraine gevlucht in 1936 naar centraal Oekraine, samen met mijn grootmoeder en hun drie kinderen. Waarom? Het opkomende nazisme daar. Veel hadden sympathie voor Hitler. Mij Groetvader was geen jood, Maar als je het niet eens was, dan werd je gepest en bedreigd.

En over de situatie van nu, kijk dan eens goed wie Obama de afgelopen tijd gezien heeft van Oekraïne. En dan zal je merken dat daar enkele west Oekraïnse “grootheden” bijzaten die nu de plak zwaaien in Kiev. En ga dan een op Wikipedia… Verbazend en vreemd.

Ik steun niemand, ook de subtop in Moskou niet (wie dat ook moge wezen?). Ik streef er ook niet naar om de rijken rijker te maken. Ik tracht zo neutraal mogelijk te blijven en elk feit onder ogen te zien. Naar het nieuws kijken is er voor mij niet meer bij. Elk blok verdraaid de waarheid in zijn voordeel. En het grootste deel van de bevolking neemt dat over. Net zo in Rusland en daar reageer ik ginds ook tegen. Hier heb een schitterend voorbeeld gezien. Het hulpkonvooi dat Moskou heeft gestuurd naar Oekraïne (was het niet zo erg, het was bijna lachwekkend.). Eerst was het rusland die militairen stuurden (in die vrachtwagens(!)). Maar dat was dus niet zo want ze waren gevuld met dozen. Dan maar zeggen dat het militair materieel was. Dat was ook niet zo, na controle. Dan hebben ze gezegd dat die vrachtwagens leeg waren en ze hebben er beelden van laten zien. Uitleg : het waren de laatste twee vachtwagens van het konvooi. Ze hadden niet genoeg lading voor twee vrachtwagens, maar teveel voor één. Dus hebben ze verdeeld. En ten laatste, ze wisten niet meer wat uitvinden, hebben ze jullie verteld (op het Belgische nieuws toch) dat die vrachtwagens rond Donetsk geplaats worden als obstakel voor de oprukkende Oekraïnse soldaten (???). (zucht) Wat is er gebeurd. Die vrachtwagens hebben snel gelost en 12 uur later waren ze terug weg…

Net zoals de opwarming van de aarde, vind ik de onverschilligheid van de mensen in West-Europa heel erg. Zolang er maar geld op mijn rekening staat en ik rustig mijn leventje kan leiden. Tot de dag dat je opstaat en dat er geen geld meer bijkomt… En je merkt dat er iemand anders de leiding van je land heeft… En die jou verteld wat je moet doen… Doe je dat niet…

Juist, de waarheid ligt in het midden. Maar wij weten niet meer waar dat midden is. Ik heb het Russisch nieuws twee maand gevolgd. Ik heb er niet gezien nog gehoord dat het westen overal de fout was. Hier, als er ergens iets misloopt, dan heeft die stoute Rus dat gedaan. En wij maar knikken en het word onze tweede natuur. Zij hebben het gezegd, dus ik het waar. Dat kan me mateloos op de zenuwen werken…

Mvg

Misschien kunnen de Verenigde Naties (V.N.) een onafhankelijke bemiddelaar sturen. Of dat b.v. Jimmy Carter en Michael Gorbatsjov iets samen kunnen ondernemen. Het lijkt mij ook zinvol dat het wederzijds wantrouwen weggenomen zal worden. Verder vind ik, dat extremisme van links en rechts sterk afgekeurd moet worden. Zoiets heeft Helmut Kohl ook eens gezegd.

1 like

Dat zou inderdaad een goede zaak zijn wat je voorstelt. Maar om het wanttrouwen weg te nemen…dat word een werk van jaren. Dit zal niet meer voor mijn generatie zijn. Daarom ook trek ik mij op tijd terug op mijn veilige plaats, waar ik bijna van niemand afhankelijk zal zijn. Kan ik eidelijk de boeken schrijven die ik nu nooit kan afmaken wegens te druk. Die oude reisverhalen…?

Verder ben ik geen voorstander van een economische boycot tegen Rusland. Dan kun je erop wachten dat Rusland een tegenboycot doet door b.v. de importen van groenten en fruit stop te zetten. Daar schieten we niets mee op. Bovendien zullen we misschien Russisch aardgas dringend nodig hebben, omdat we in een situatie zitten dat in de provincie Groningen huizen schade oplopen door aardbevingen ten gevolge van aardgaswinning. Ik neem aan, dat in Rusland ook aardgasvelden liggen in niet bewoonde gebieden. Je kunt ook nog denken aan windmolens. Echter, daar wordt ook veel over gemopperd. En kernenergie vind ik te riskant. En niet alle huizen zijn geschikt voor zonnepanelen.

Vdy, dit is pure propaganda en vol leugens wat je daar neer schreef. Denk dat je teveel het laatste nieuws leest…

Hoe weet je dat?

Ik woon en werk al jaren in Oekraïne.
Vb van wat totaal niet klopt in post van Vdy en propaganda is. Russisch is nog altijd een erkende taal hier. Overal nog reclame in het Russisch en boeken.
Parlement is nog altijd dezelfde die zetelen mits een paar die gaan lopen zijn…en buiten dat er een andere coalitie is en nieuwe verkiezingen zijn deze maand.
Enzo kunnen we nog wel verder gaan.

mijn familie woont ook nu nog in centraal Oekraïne (Tcherkasie oblast) en ik heb regelmatig contact met mijn nicht daar.

“Het Laatste nieuws” is net de krant die ik niet meer lees. Trouwens het is raar dat in naar het nieuws op Tv kijk. En natuurlijk is er overal propaganda. Heb in juli en augustus naar het Russische en Oekrainse nieuws kunnen kijken. Die stonden lijnrecht tegenover elkaar. Natuurlijk was geen van beide juist. Mijn informatie heb ik van wat ik zie, en wat ik hoor van mensen de daar leven of daar zijn weg gevlucht. Tenzij die natuurlijk allemaal liegen, mijn nicht inbegrepen. Verder ga ik op dit onderwerp niets vertellen. Enkel wil ik nog kwijt, hoe men de wereldvrede kan bewaren als mijn berichtje een dergelijke reactie teweeg brengt. En natuurlijk als je lang in een land woont word je beinvloed door de plaatselijke propaganda…

Ik dacht, dat Russisch de officiële taal in Oekraïne is. Het Oekraiens zou een dialect kunnen zijn. Ze zeggen toch ook drasvoetje, packa, dobry oetre, dobry jen, dobry wjetsjer, nobry notsje?

Het valt mij wel op, dat, als er iets wordt opgemerkt wat niet in iemands straatje te pas komt, die iemand gelijk gaat stijgeren en met modder gaat gooien.

Als je ziet dat iemand een mening brengt als feiten en deze alleen maar onderbouwd met onwaarheden. Dat is om van te stijgeren ondertussen ja.
Zeker in al die puntjes die Vdy aanhaalt, en overbrengt als feiten waar er geen degelijke bewijs voorhanden is.

De presidentverkiezingen was een van de minst corrupte ooit volgens onafhankelijk waarnemers. Ook de uitslag zag je dat er voor de eerste keer eenheid was in Oekraïne. Dat er dan iemand komt verklaren dat deze daar geplaatst is door amerikanen… Dan kan je over de vorige zeggen dat deze geplaatst was door de russen.

En Krim referendum heeft niks met regering te maken dat het onwettig was. Dit is gewoon de grondwet van Oekraïne en het internationaal recht dat dit niet wettelijk en ongeldig maakt.

Je kan hier van alle verhalen boven halen van beide kanten die schandalig zijn. Dat heeft gewoon geen zin en lost niets op.

VS en Rusland komen beide hun overeenkomsten en verplichten niet na. Zie Boedapest verdrag…

Pensioenen zijn hier laag nu met de wisselkoers zal het nog maar een 50 dollar zijn. En dat is erg en kan je niet van leven maar pensioenleeftijd is hier ook maar 55jaar dus moeten ze verder blijven werken en is ergens logisch ook zien we overal terug. Maar hoop zeker dat jou nicht ook hulp krijgt van familie en vrienden.

En wat je hier hoort van die verhalen van familie en vrienden hier zijn meestal van bij de bakker dat de die zei dat de jef had gehoord van de… enz. Die kom ik hier ook tegen en is meer niks van aan.

Corzijlstra, dat is russisch wat je opsomt. In het zuiden en oosten is het meer russisch dat me spreekt, oosten meer oekraiens. Kiev ongeveer 50-50.
Ook nog kwestie taal is dat Russisch pas erkend is in oekraine in 2010 en daarvoor nooit een probleem was ook al was het niet erkend.

En ter spijt te zeggen dat wereldvrede een illusie is.
Het is juist wat me frustreerde in jou post dat je er links en rechts van maakt en juist nu dat er meer eenheid is.

@VDY

Check nogmaals de punten die je aanhaalt op het internet. Een tijd lang heeft Rusland in exact jouw bewoordingen deze punten de propaganda oorlog in gestuurd. Vergeet niet dat de moorden, de onrust, de groene mannetjes en het geweld door Putin’s leger ontkent werd. Op het moment dat de annexatie was voltooid gaf Poetin onverwacht in een tv speech toe dat hij daarvoor verantwoordelijk was.

(voor de goede orde, ik stel Poetin verantwoordelijk, niet het Russische volk. Zij kunnen er relatief weinig aan doen dat zij geïndoctrineerd worden en moeten leven…correctie…OVERLEVEN in een kleptocratie)

Vergeet ook niet dat de regering die plots van Nazisme (de ironie) en fascisme (dubbele ironie) wordt beschuldigd terwijl ze enkele dagen ervoor de grootste vriendjes van Putin waren, slechts op enkele stoute mannetjes na, gewoon dezelfde regering was.

Maar om het verhaal kort te maken en de discusssie ook:

Aan de basis ligt gewoon dat een land recht heeft op zelfbeschikking. Oekraïne heeft het recht om een regering democratisch te kiezen. Of dat nu een regering is met roze olifanten of niet, de buitenwereld heeft daar niets mee te maken.

Dus hoe Poetin zijn geweld jegens Oekraïne ook probeert te vergoelijken, hij heeft op geen enkele wijze het recht daartoe.