Omkopen politie

Hallo,

Ik ben van plan om deze zomer een reis met de auto van 6 weken door oost-Europa te maken, waaronder ook een week Oekraïne. Ik heb gelezen dat het wel eens voor kan komen dat je door de politie aan de kant wordt gezet omdat je een ‘‘overtreding’’ hebt begaan en dat het dan gebruikelijk is om ze wat geld te geven, zodat je door mag rijden (overigens niet alleen in Oekraïne maar ook in de rest van oost-Europa). Nu vroeg ik mij af hoeveel je dan ongeveer zou moeten geven en of je dat dan gewoon open en bloot kan geven of een beetje bedekt moet doen. Alvast bedankt!

Inderdaad weinig last gehad in Oekraine maar zodra je toch een keer te hard rijdt dan kun je nog steeds de zaken rechtstreeks met de agent regelen, ze vragen gewoon 50 of zelfs 100 euro. Ik had slechts 20 euro bij me en daar namen ze uiteindelijk ook genoegen mee, over het algemeen geldt dat wat in je portemonee zit ben je kwijt. Zorg dat je niet teveel in je portemonee hebt zitten is het motto, liefst een paar briefjes van 5 euro en de rest van je contanten heb je ergens anders.

ik heb het hierbij over mei 2010

wat ik vaak doe is doen alsof ik de taal niet begrijp en zodra ze over geld gaan beginnen, zeggen dat je moet pinnen in het volgende dorp. wijzen naar voren en ‘bank’ zeggen… ik heb nog nooit wat betaald.

Ik kwam er ook meestal wel onderuit maar dat lukt niet altijd, ik stel me ook dom op en versta niets maar tegenwoordig schrijven ze allerlei dingen op briefjes en dan ben je wel heel erg dom als dat niet begrijpt.

Vond vooral die 60Km stukken soms lullig, vaak valt dat niet op en is er geen huis te zien en dan staan ze daar net laseren. Een keer reed ik daar 47Km te hard omdat ik helemaal niet in de gaten had dat het 60km zone was, de agent bleef maar doorgaan met zijn tirade en schreef het getal 60 op de tank van mijn motor (die was aardig vuil dus dat ging makkelijk) en liet het laserding zien waar 107 op stond. Ik kwam uiteindelijk weg met 5 euro boete, dit was op de weg van Liviv naar Kiev.

Ik ben net terug van een lange reis door de Ukraine; binnenkomend via Polen naar L’Viv, door naar Kiev en verder oostelijk langs Poltava en dan naar het zuiden naar de Krim (Simferopol, Sebastopol, Yalta) en via Odessa het land weer uit naar Roemenie. Ook wij zijn - rijdend met een caravan- diverse malen zonder enige aanleiding, aangehouden door de politie. Op een dag bijvoorbeed vier keer!! Wellicht heeft hier meegespeeld dat we als groep caravannners met gele ANWB stickers een herkenbare en gemakkelijke prooi waren.

Een paar ervaringen: zoals al eerder in dit forum is vermeld, het einde bebouwde kom (eind plaatsnaambord) is vaak kilometers verder weg dan je verwacht. Er zijn geen boerderijtjes of huizen meer en je denkt het “eind bebouwde kom bord” gemist te hebben. En inderdaad daar staan ze, nonchalant zwaaiend met hun zwart-witte stokjes. Een (werkelijke) snelheidsovertreding kun je i.p.v. een “protocol” beter afkopen voor circa €20. Bespaart je een hoop gedoe, naar bank, €50 of €60 betalen, weer met betalingsbewijs naar politie etc. etc.
Maar in verreweg de meeste gevallen wordt je aangehouden voor een vermeende overtreding: je zou door rood licht zijn gereden of je zou niet zijn gestopt voor een zebra pad en ga zo maar door…Dan zijn er, ook volgens de Ukrainers die we hierover spraken, twee opties. Of je betaalt de gewenste bijdrage aan wat wij noemden, de kerst gratificatie van de agenten, of je ontkent zodanig heftig en weigert iedere medewerking (ook geen handtekening zetten onder een eventueel protocol) dat in veel gevallen de politie het opgeeft en je verder laat rijden. Toen ik werd aangehouden voor rijden door rood licht (het was echt grasgroen!!) en ik uiteindelijk om ervan af te zijn maar €10 had betaald (in de geblindeerde auto, dus uit het zicht van iedereen) was bij mijn vrouw de maat vol en ze deed wat de Ukrainers hadden aangeraden. Ze potesteerde fel en weigerde verder te rijden. Haalde een stoel uit de kofferbak en ging demonstratief op de straat zitten bij de caravan. De agenten wisten na een paar minuten geen raad met de situatie en frommelden mij het €10 biljet weer in de hand onder de verwensing Holland No Good.

Of het in alle gevallen zo uitpakt weet ik natuurlijk niet, maar het gaf een plezierig gevoel. Overigens is het rijden met een caravan in de Ukraine niet altijd een onverdeeld genoegen. De wegen zijn eigenlijk te slecht voor de tamelijk fragiele en licht gebouwde caravans.

Tijdens onze Europese roadtour deze zomer (25 landen, 20.000 km) zijn wij komend vanaf Moskou de Oekraïne doorgereden richting Polen, met een stop in Kiev. Ik vond de Oekraïne qua politiecontroles samen met Rusland, Albanië, Montenegro en Bosnië Herzegovina behoren tot de lastigere landen. In totaal ben ik gedurende deze 20.000 km lange tour 3 maal aangehouden door de politie, waarvan 2 maal in de Oekraïne.

De eerste maal in de Oekraïne was een echt roadblok, iedereen werd aangehouden. Bij mij bleken beide nummerplaatverlichtingslampjes niet te branden. Na papierencontrole en gebrekkige communicatie in het Engels en met veel gebarentaal kwam ik zonder boete weg onder de belofte de verlichting ter plaatse te herstellen.

De tweede maal was in Kiev en ook deze keer was ik echt stout geweest. Ik begreep van de nogal boze motoragent dat ik een flinke boete zou krijgen, waarop hij richting achterzijde van mijn auto liep. Ik weet niet precies wat toen de doorslag gaf, de NL-sticker of de tekst “www.drivingaroundtheworld.com” over de volle breedte van de achterbumper, maar nog geen minuut later zagen wij oom agent zonder verder ook nog maar een woord te zeggen voorbij rijden.

De derde keer was in Bosnië Herzegovina, de agenten boden hier zelf aan dat ik een boete van 15 Euro zou betalen. Iets wat ik met plezier gedaan heb omdat een boete op andere wijze geint veel hoger uitgevallen zou zijn. Ik heb het hele gebeuren zelfs op video staan, want de op de voorruit gemonteerde camera liep op het moment van de aanhouding. Het filmpje staat hier [ame=“- YouTube”]YouTube- Pulled over by the police for speeding in Bosnia and Herzegovina[/ame]

Ik denk dat beleefd blijven, verontschuldigen en niet begrijpen in de meeste gevallen toch het beste werkt. Ga je problemen zoeken dan vind je die ook vast wel en de kwaliteit van de staatshotels is minder dan hier in Nederland. Ik zou nooit zelf het initiatief tot afkopen nemen, doe je dat bij de verkeerde agent dan kan het wel eens vervelend aflopen. Natuurlijk kan je wel vragen of je de boete ter plaatse mag afrekenen en eventueel daar de vraag aan toevoegen of het dan goedkoper is, maar ook dat is niet overal zonder risico. Mij hoor je niet klagen over het ter plaatse afrekenen, over de flitsbelasting in Nederland klaag ik wel…

prachtig ! haha 15 euro !

… iets voor jou?
Mongolië Challenge

Dat ziet er uit als dolle pret, maar nee het is niks voor mij :stuck_out_tongue: Ik moet mijn eigen gang kunnen gaan…

Ik ben op het moment op zoek naar mogelijkheden om in 2012 een rondje om te rijden via Japan. Als het door gaat gewoon met één auto zonder veeg/cameraploeg of wat dan ook. Het ritje word dan opgedragen aan kinderen met emotionele problemen en slachtoffers van pesten.