Een vriend van mij die laatst terugkwam van een auto-rondreis in Turkije had veel verhalen over politie en douane mensen die steekpenningen eiste voor doorlating en zo. Cadeautjes noemden ze dat. Er werd echt gedreigd en getreiterd en men probeerde zelfs ongelukken uit te lokken.
Nu ga ik zelf binnenkort daar naar toe met eigen auto, en vroeg me af hoe daar mee om te gaan, want erg vrolijk wordt ik hier niet van. Iemand wijze raad??
Thanks.
Hallo Marc,
Wat je hierboven schrijft heb ik nog nooit van gehoord en zeker nooit meegemaakt.
In turkije is de politie altijd met 2 personen en je kan ze echt niet uitkopen. Ik reis dagelijks als vrouw alleen door Turkije en de politie is heel vriendelijk met buitenlanders. Zelfs al doe je soms iets verkeerd en je bent buitelander zullen ze je eerder helpen dan steekpenningen vragen. Ik denk dat je vriend bedoeld heeft dat hij door Bulgarije of roemenie gereden is om naar hier te komen en dan zijn die verhalen waar. Die landen pesten de toeristen,houden je tegen en vragen wisky of sigaretten, doen moeilijk aan de grens. Maar eens in Turkije zelf. Dat geloof ik nooit.Trouwens eens je in turkije bent heb je geen douane meer. Dus waar moeten ze je doorlaten als je hiet binnen geraakt bent. Hier zit je met de politie echt veilig als je U gedraagd en aan de rijregels houd. Integendeel, je zijn hier stukken makkelijker dan bij ons in Belgie en Nederland.
Wijze raad vraag je ; rij zo snel mogelijk die oostblok landen door,stop niet teveel,neem eten en drinken mee in de auto en laat je niet teveel afschrikken.Eens door de grens in Turkije, zit ze veilig, neem dit maar van me aan.
Als je hier een tegengehouden word is het soms gewoon pasportcontrole,gendarma noemen ze dit hier ,is anders dan de politie. Is voor de veligheid,maar die mensen zullen je heus niets vragen., soms je verzekeringsdocumenten.Trafic politie kan je tegenhouden als je te snel gereden hebt,dan moet je wel betalen, maar hier plaatsen ze ook al 2 km op voorhand kijk uit ,een bord in driehoek met trafic control op, wil zeggen pas op je word op snelheid gecontroleerd. Als je U aan die regles houd zal je een prettige vakantie hebben.Nog een raad, indien je toch een ongeval hebt bel dan zeker de politie, want turken zelf kunnen soms moeilijk doen als je er geen politie bijhaald omdat velen zonder verzekering rijden.Maar laat je niet doen, bel de trafic politie.
Prettig verlof,
Franka