Peiling: Hoe is de politie in Turkije?

Wat vind jij van de politie in Turkije? Behulpzaam? Te vertrouwen? Of juist corrupt?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je mening toe!

Wij hebben(gelukkig) nog nooit iets met de politie te maken gehad, dus ik weet het niet. Daarom heb ik anders ingevuld.

Het valt wel op dat de politie er de buitenlanders uithalen om wegcontroles te doen.
Als je met een huur auto rijdt kunnen ze dat niet zien en heb je geen last.
Als je daar eentje gekocht hebt als niet Turk zijn de kentekenletters enkel met Ax of Bx en zal je vlugger gestopt worden en zeker als u met een buitenlandse nummerplaat roodtoert.
Bij mijn weten zijn ze correct, zeker als je vertelt dat je daar woont.

Correct en behulpzaam…zeker als ik ze voorzichtig laat weten dat in een collega ben :-))
Doe ik alleen als het niet anders kan…zoals foto’s willen maken van pantserwagens e.d. couleur locale

Diverse keren aangehouden (bus) bij roadblocks en werd correct behandeld.
(Van/Diyarbakir/Maden/Tunceli)
Zonder me kenbaar te maken als “collega”!!
Ook de “verdachte” medepassagiers… misschien omdat er een toerist in de bus zit?
Geen idee hoe het gaat in bijvoorbeeld Hakkari/Yuksekova…
Aangezien het daar weer aardig rommelt…
Ik volg regelmatig de berichten op http://en.firatnews.com/

Toen ik in het voorjaar een bezoek bracht aan Van Kalesi (de burchtruine) werd ik alleraardigst aangesproken door een Jandarma in gevechtstenu (en das best heftig…dat tenu…kogelwerend vest, M16 in de aanslag en pistool aan de zij…dat soort uitrusting)…
Het zijn dus wel de semi-militairen die hard, maar wel dan heel hard (kunnen) ingrijpen omdat oost-Turkije in hun ogen een oorlogsgebied is…
Dezelfde mannen die ook bermbommen e.d tegenkomen…en hinderlagen.

Ik heb geen mening…ik woon er niet en heb er geen voorouders…
Wie ooit de eerste steen heeft geworpen mag het zeggen maar die ligt al enkele honderden jaren in zijn graf!

Kortom, persoonlijk geen problemen gehad.

Groetz,

Jan

PS…ik ben totaal niet “in” voor een discussie over de Koerdische en Armeense kwestie.

Dat is een vraag die niet eenvoudig in een peiling te krijgen is volgens mij. Alleerst heb je nog al wat verschillende politie corpsen.
Zabita, de gewone gemeente polis, jandarma, travik polis, yabanci polis.

Met de Zabita hebben we erg positieve ervaring. We hadden problemen met een schildersbedrijf die grove foute had gemaakt. En Zabita is uiteindelijk met ons in een patrouille auto met 2 geüniformeerde agenten mee gereden naar dit bedrijf.

Polis een paar keer mee te maken gehad vanwege inbraken. Aardige lui maar konden ook niet heel veel. Uiteindelijk een aantal bureau’s van binnen gezien om een officieel aanklacht op te stellen. Stapels foto’s moeten bekijken. Uiteindelijk de procedure opgegeven. In die tijd waren we alleen nog op vakantie en de totale procedure duurde te lang voor de vakantie. Alleen kun je dat de individuen niet aanrekenen. Een van de mannen in burger vertelde bij ons in de achtertuin dat ze best wel gefrustreerd zijn. “We hebben altijd wel enig idee wie de dader zou kunnen zijn” “Die pakten we dan op en als hij het niet was wisten we daarna meestal wel wie het dan was.” “Tegenwoordig met de Europese regeltjes Moeten we het beleeft vragen of hij of zij het geweest was” De “jongens” patrouilleren nu wat frequenter bij ons in de buurt en we hebben regelmatig een babbeltje aan het raam van hun auto.

Trafik polis, je ziet ze veel maar we hebben er maar één keer mee te maken gehad. Ik kon toen mijn bekeuring voor weinig terplekken afkopen.

Jandarma Ik heb respect voor deze mannen. Niet altijd de makkelijkste taken. De enkele keer dat we onderweg gecontroleerd zijn waren ze 100% correct en vriendelijk.

Yabaci police, ooit wel eens een paar uur doorgebracht op zoon bureau vanwegen Turks rijbewijs of ikamet. Ik mopper ook regelmatig op de norse figuren met erg korte lontjes. Heb je aan de andere kant wel eens de rust genomen om echt te kijken? Veel figuren met 0 kennis en geen Turkse taal beschikbaar die zelf ook niet echt positiefiteit uitstralen. In de zomer in grote getale en altijd met dezelfde vragen. Het systeem waar mee gewerkt word klopt ook niet altijd. Ik weet dat het geen excuus mag zijn maar ik heb er wel een beetje begrip voor. Tegenwoordig mijden we de drukke maanden, proberen altijd met dezelfde man onze dingen te regelen. Ik kom meestal met een bakkie thee voor hem binnen en we hebben eerst even “small talk” Hoe is het met de kinderen Je laaste vakantie was toch naar…. En het helpt! Het blijken ook maar gewone mensen.

:vak01:we hebben een keer met de politie te maken gehad wegens zeer grove oplichting,mijn vrouw kocht op de markt appel thee en op de terug weg naar het hotel vroeg een turkse man wat ze er voor betaald had,ze zei het tegen deze man en deze werd erg kwaad en vroeg waar ze verbleef in welk hotel,binnen 5 min stond hij aan de deur met twee jandarme’'s.hij vroeg of mijn vrouw wilde aanwijzen bij welke kraam ze de thee had gekocht,en of ze de thee mee wilde nemen,was twee kilo.
bij de kraam aangekomen ging deze man enorm te keer in het turks en de koopman moest het geld terug geven wegens oplichting,ze zijn naar een andere kraam gegaan en hebben daar samen met de politie en de man twee kilo thee gekocht tegen een kwart van de prijs.
terug bij het hotel was de man meegelopen en stelde zich voor aan mij omdat ik er niet bij was.
wat bleek tot onze verbazing was het de burgemeester zelf van DALYAN.
hij verontschuldigde zich van deze praktijken en zij dat dit niet toelaatbaar was in zijn plaats.
zo zie je dat de sterke hand toch op zijn gasten let.
over 9 dagen zijn we weer in dalyan voor een maand.

gr carlos

Carlos, Wat een mooi verhaal! Heb het geboeid zitten lezen! Fijn dat het toch goed is afgelopen voor jullie.

Wij hebben verder geen ervaringen met de politie van Turkije, vriendelijke agenten! :dag:

Net terug uit Turkije.
Hebben een maand rond gereden met onze eigen auto.
Zijn niet 1 keer moeten stoppen voor controle.
Als er controle was mochten wij altijd door.

…wat dus zo corrupt is als de pest. Een boete contant betalen betekent dat de politieagent het in eigen zak stopt. Iedereen die ik ken in Turkije maakt zijn boetes over, want dan weet je tenminste zeker dat het geld gewoon naar de overheid gaat en niet naar een paar extra biertjes voor de betreffende agent.

Uiteraard maar dat leek me wel duidelijk…Maar het kosten weinig.

Jaaa Turkije heeft veel gezichten maar dit is dan weer zoon situatie die 100% blij maken.