Politie in Andalusië

:dag:Hoi,Spanje liefhebbers:zon02:! Even een vraagje hier, liefst wens ik deze te stellen aan de meer ervaren, doorgewinterde Spanje rotten. Namelijk: is het inderdaad schering en inslag dat de lokale politie in o.a. Andalusië willekeurig buitenlanders en toeristen probeert af te zetten door geldboetes op te leggen voor ‘zogezegde’ snelheidsovertredingen die TOTAAL uit de lucht gegrepen zijn?? Vond ik eerlijk gezegd slecht nieuws toen iemand ons dat vertelde, aangezien we (mijn vrouwtje en ik) eraan denken om volgend jaar eens voor een maand zuid Spanje-Andalusië grondig te verkennen. En…(indien het ons super bevalt, eventueel) voorzichtig uitkijken naar aankoop van een eenvoudig, rustig gelegen ‘stekje’ om 's winters te schuilen voor de Belgische kou & overvloedige regen! De vriend die ons hiervoor waarschuwde heeft deze kwalijke praktijk zelf aan de lijve ondervonden toen hij vorige zomer door zuid Spanje en ook Andalusië trok, hij had er behoorlijk de pest in!!Dit was het eerste waar hij ons voor waarschuwde, toen hij hoorde van onze plannen…ervaren Spanje rotten: spreek a.u.b. Vriendelijke groet, Paul:beef:

:beef:Oef! Nog geen reactie na 48 maal gelezen te zijn : da 's al een goed teken, dit kan ik alvast als goed nieuws beschouwen!! …Of …toch nog iemand? Groetjes, Paul:dag:

Sorry Paul.

Er zijn kennelijk niet veel mensen die hier reageren, en ik was druk met een ander akkefietje op dit forum…

Enfin, dat de politie af en toe meer boetes uitdeelt dan gebruikelijk, is een bekend fenomeen, ze moeten nl over een bepaalde periode een x aantal boetes geven. Dit is, weet ik, in ieder geval zo bij de Guardia Civil.

Dat buitenlanders hier het slachtoffer van zijn zou kunnen, maar ook de spaanse burger tracht men te vangen.
Toeristen bekeuren heeft 2 grote voordelen: tegenspraak is er vaak niet vanwege de taal en ten 2de volgens de spaanse wet moeten biuitenlanders zonder verblijfsvergunning ter plekke betalen
.
Uiteraard kun je een klacht indienen als je de boete onterecht vind maar dat zal de doorsnee toerist niet gauw doen en volgens mij moet je de boete zowiezo eerst betalen.

Er is nog een 2de mogelijheid: er wordt hier op internet veel gewaarschuwd voor valse politiecontroles, met valse agenten en valse radarapparatuur, ook in dit geval is de toersit uiteraard een makkelijk slachtoffer.

Wat is wijsheid?? Moeilijk te zeggen, de kans dat je aangehouden wordt is niet zo groot en als het wel gebeurd en je bent ervan overtuigd dat je absoluut niet te hard hebt gereden dan zou ik de politie bellen omdat de kans groot is dat je dan met oplichters hebt te maken.
O ja, een radarauto van de echte politie heeft meestal 3 antennes op het dak en een ronde zwarte schijf naast 1 van de voorlichten.

Ik weet niet of ik je hiermee geholpen heb.

Dank u voor de nuttige info, Corberana! Ik heb er zeker wat aan, 't is toch een kleine geruststelling en uw wijze raad zal ik onthouden voor het geval ik daar in Spanje es onterecht aangehouden wordt (hopelijk niet)! Spijtig, maar oplichters treft men helaas in alle landen aan. Nogmaals bedankt, :dag:vriendelijke groeten, Paul