Wat vind jij van de politie in Spanje?

Wat vind jij van de politie in Spanje? Behulpzaam? Te vertrouwen? Of juist corrupt?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je mening toe!

In de 15 jaar dat ik in Spanje woon en meer dan 30 jaar mijn vakantie door breng heb ik niets anders dan goede woorden over de politie/rijkswacht hier in Spanje.
Zelfs voor het veranderen van je autowiel zijn ze daar om je te helpen.
Maar tussen al het goede kan er steeds een slechte zitten. Zoals bij alle in de wereld.
Ik verondestel dat deze peilng is opgesteld na het probleem op de luchthaven van Madrid deze week met de Belgische toeristen.
Hun optreden was correct. Als er 10 mensen een vliegtuig bestormen zonder toestemming is de reaktie van de politie normaal en correct!

Zonder de politie zou onze wereld erger zijn. En mensen die problemen hebben gehad met de politie hebben het misschien te danken aan hun zelf (agressief gedrag, schelden, niet samenwerken,…).

wij hebben nog nooit de politie nodig gehad in Spanje.

Het is te merken dat ze geld nodig hebben, want ze bekeuren voor ieder wis wasje. Verder nog nooit, gelukkig, met ze te maken gehad

Dit is inderdaad helaas waar, sinds de laatste twee jaar bekeuren ze op alles. Maar dit is dan weer de schuld van de staat en de gemmenten. Zodra ze geld moeten hebben sturen ze hun mannen op uit om bekeuringen te geen.

Advies: men kan nu ook de buitenlandse autos bekeuring. Dus de buitenlanders krijgen dus nu ook de rekening thuis gestuurd!!!

De vraag is een beetje te “open”.
Er zijn volgens mij 4 verschillende politiecorpsen in Spanje. De lokale politie, de guardia civil, de rijkspolitie en nog een.
Hier in het dorp heb ik alleen te maken met de lokale politie en guardia civil. Die zijn allebei heel behulpzaam en vriendelijk. Maar ze stralen met hun uniform en wapen wel meer “macho” uit dan in Nederland en zij willen graag ook met een beetje afstand en respect behandeld worden.

In de 6 jaar dat ik in Spanje woon heb ik geen problemen met de politie gehad. Inderdaad zijn er verschillende polities in Spanje: de Guardia Civil (die vallen onder hetzelfde ministerie als het leger), de Policia Nacional (nationale politie) en de Policia Local (lokale politie). Met alledrie heb ik wel eens te maken gehad en ze hebben me allemaal correct behandeld. Het is wel waar dat de Guardia Civil strenger is (logisch als je verantwoordelijk bent voor de moeilijkste en gevaarlijkste situaties) en je echt geen grapjes met hen moet proberen te maken.

Ik wou dat de politie hier in België even snel en correct was dan in Spanje!
Elk jaar als we in Spanje zijn verwonderd het me hoe die mannen een neus hebben voor problemen. Er moet maar één automobilist eens toeteren en ze lijken als paddestoelen uit de grond te komen.
Om een voorbeeld aant te nemen zou ik zeggen! En over dat bekeuren, hier doen ze dat ook hoor;)