Reisverslag Oekraine allroad (2008)

Van 3 tot en met 18 mei 2008 heb ik de Oekraine allroad reis onder begeleiding van Rob de Jong van Ride-on (zie verder www.ride-onmotortours.com ) gedaan . Hieronder een reisverslag ;
VOORBEREIDING
Ter voorbereiding van zowel de motor als mijzelf heb ik meegedaan met de rallyschool van Bert Duursma (zie verder www.bertduursma.nl/pages/sub_offroad/rallyschool/main.htm ). Wellicht wat overdreven voor alleen de Oekrainereis , maar ik ben nog meer van plan ! Dit heeft o.a. geleid tot de volgende aanpassingen aan mijn R 1200 GS ;

  • de tank van een GSA (tweedehands gekocht in Belgie, met dank aan een oplettende gebruiker van dit forum),
  • valbeugel en tankbeschermer van Hepco & Becker ,
  • koplampbeschermer van Touratech (zie verder www.touratech.nl ),
  • een harder (en hoger) zadel van RayZ (zie verder www.rayZ.nl ),
  • zachte handsvaten (met dank aan een omschrijving met foto’s op dit forum),
  • bredere steps van Touratech ,
  • een roadbookhouder (welke ook naast de GPS gebruikt kan worden),
  • een losse camelbag (van Touratech) in een rugzak ,
  • en … highway-steps ! Heb ik hiermee de enigste GS met highway-steps ?

DE REIS
De reis begint (en eindigd) gewoon bij je eigen voordeur . Op de eerste (en de laatste) dag moest (-en) er zo’n 800 km. overbrugd worden . De highway-steps en wat muziek maakte dit beduidend comfortabeler. Vanuit Duitsland zijn we Polen ingereden om te overnachten in het historische Krakow ;

http://img408.imageshack.us/img408/9937/img0795sg0.jpg

Na Krakow werden de wegen beduidend slechter en begon een echte ‘allroad’ reis ;

http://img241.imageshack.us/img241/6545/mapgrootjb4.jpg

Met name in de Oekraine kom je er achter dat er vele soorten verhardingen zijn , waaronder ;

  1. strak asfalt

http://img383.imageshack.us/img383/1563/img0852vt0.jpg

  1. asfalt met (zeer) grote gaten
    Door deze gaten gaan auto’s slingerend over de weg om de grootste gaten te mijden ; erg goed opletten bij het inhalen dus ! Sommige gaten zijn wel 50 cm. lang/breed en meer dan 10 cm. diep.

http://img212.imageshack.us/img212/7712/1000546ig2.jpg

Het repareren van dergelijke gaten gebeurt maar zelden , zeer plaatselijk en ook dan wordt lang niet alles afgezet;

http://img47.imageshack.us/img47/3612/1000574mv7.jpg

  1. asfalt wat bijna helemaal kapot gereden is, waardoor er letterlijk meer gaten en puin is dan asfalt!

http://img46.imageshack.us/img46/806/dsc06752uj5.jpg

  1. klinker verharding met (ronde) keien
    Met name in kleine dorpen en oude steden. Vergelijkbaar met kinderkopjes e.d.;

http://img401.imageshack.us/img401/2395/200805040015tv2.jpg

  1. klinkerverharding met daarover een laag modder
    Met name in (heuvelachtig) buitengebied . Via banden en regenwater (van de naastgelegen heuvels) komt modder op de weg, maar dit kan vervolgens nergens heen. In krappe bochten wordt de modder er (door vrachtauto’s) plaatselijk van afgedraaid en zijn de klinkers weer te zien , maar verder niet.
  2. gravel verharding
    Hierbij varieren de stenen in omvang, waarbij je om sommige beter heen kunt rijden .

http://img299.imageshack.us/img299/391/img0808km7.jpg

  1. zand en grind (incl. bij aanleg nieuwe wegen);

http://img520.imageshack.us/img520/3364/dsc07092wf7.jpg

  1. samengeperste modder
    Door de regen zijn deze wegen grotendeels uitgevlakt. Snelheden tot boven de 100 km/u zijn dan zeker goed te doen (een enkeling heeft hier zelfs nog 160 km/u. gehaald);

  1. gras
    soms worden de paden steeds kleiner en houden zelfs gewoon op (dit duidt dan op een navigatiefoutje :slight_smile: );

  1. en soms … vallen wegen en naastgelegen riviertjes over enkele honderden meters gewoon samen ;

Naast slechte wegen, moet je hier ook rekening houden met spelen kinderen en loslopende dieren, incl. koeien;

http://img295.imageshack.us/img295/9730/dsc06648jx4.jpg

Na een aantal zware tochten was Odessa dan ook een ware traktatie ;

http://img408.imageshack.us/img408/41/img0836ak4.jpg

En naast mooie gebouwen is hier nog veel meer te zien;

In de Oekraine hebben we naast hotels ook enkele keren overnacht bij mensen thuis en daarmee een beter beeld gekregen van het dagelijkse leven . Met enige regelmaat kwam de plaatselijke bevolking ook spontaan de nodige adviezen geven ;

De ‘terugreis’ ging door Moldavie, Romenie, Slowakije, Tjechie naar Duitsland . Gaanderweg werden zowel de wegen als de hotels steeds beter ;

http://img263.imageshack.us/img263/4915/img0855yw3.jpg

Met name Tjechie zou ik nogmaals op motor verder willen beleven . Iemand nog ideen ?
NAZORG
Na terugkomst vragen de volgende zaken om reparatie ;

  • de carterbescherming. Deze lag er na de eerste rivierdoorsteek direct af. Ook bij een andere GS is deze losgeraakt ; kennelijk een zwak punt.

http://img55.imageshack.us/img55/3452/dsc06889no2.jpg

Met nieuwe bevestigingen hangt de plaat inmiddels weer in de rubbers. Ik loop er over te denken om hiernaast ook nog de verstevingsset van Touratech te monteren . Iemand hiermee ervaring ?

  • een ophangpunt van een van de (vario-)koffers (waarmee deze aan het frame hangt) is afgebroken. Hiervoor moet de volledige achterplaat van de koffer vervangen worden ,
  • een boutje waarmee het rek van de topkoffer vastzit is afgebroken en moet uitgeboord worden . De ervaring van Rob is dat topkoffers in een dergelijk avontuur vaak problemen geven. Ook nu is er een compleet van de motor afgevallen waarmee de inhoud over enkele tientallen meter over de (onverharde) weg lag;

http://img184.imageshack.us/img184/7827/ukraineallroad052008256hw6.jpg

  • de bevestiging van de roadbookhouder (eigen fabrikaat) moet hersteld of geheel anders gemaakt worden .
  • de laklaag van de valbeugels moet plaatselijk gerepareerd worden, maar de valbeugels hebben hun werk goed gedaan !
  • ikzelf ; aan een valpartij heb ik nog een gekneusde rip overgehouden. :cry:
    samengevat; zeer goed te doen voor een ieder met een GS! Maar zorg wel voor enige voorbereiding (minimaal een allroadtraining), wees voorbereid op enige schade en neem hiervoor ook het nodige mee (extra spanbanden, ducttape, ty-raps, etc.).

Wat bekend dit! afbrekende koffer bevestigingen lostrillende accessoieres enzovoort, tijdens mijn centraal Azie trip dezelfde varieteit in wegen en dan in het kwadraat. Maar wel de ultieme manier van reizen.

Heel toevallig wil ik volgend jaar deze reis juist gaan doen met Ride on Motortours, voor mij dan de derde keer in Oekraine en daar krijg ik dan ook geen genoeg van.

Wat ik geleerd heb van de laatste reis (Kazchstan Oezbekistan) is dat harde bagagesystemen het niet zijn, ik ga weer voor softbags met een bagagerol achterop. Daar heb je nooit problemen mee, hoe slecht de wegen ook zijn.

Mijn reismotor wordt nu een XTZ750 Tenere

Waarom niet met de diesel?

het leven verandert…zal mijn nickname ook moeten aanpassen denk ik.
iets met LPG of zo

Ik zie dat je van plan bent naar Ijsland te gaan, zeker doen!
ik ben er in 2007 met mijn Guzzi zijspan geweest
www.easysidecarrider.nl

effe zoeken naar nord atlantic tour

mijn andere reisverslagen staan daar ook op.

ben inmiddels als weer terug uit IJsland. Voor het reisverslag van deze reis zie; Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Verder zag ik dat de tour welke ik naar de Oekraine heb gedaan ook in het augustus nummer van ProMotor (van de ANWB) staan.

Ik heb helemaal niks motoren, maar ik vind het een ontzettend leuk en geestig geschreven verslag met leuke foto’s!