vrede

Mocht Oekraiens toch een aparte taal zijn, hoe vertaal je bovenstaande Russische woorden in het Oekraiens?

Misschien hier eens kijken Cor… Oekraïne - Wikipedia

Oekraïens is verre van een dialect, het is namelijk gewoon een officiële taal. Bijvoorbeeld добраніч (dobranich) = goedenacht, waar goedenacht in het Russisch ‘спокойной ночи’ (spokojnoj nochi) is.

Ik spreek Russisch, maar geen Oekraïens. :slight_smile:

En de rest. Russisch - Oekraïens

здравствуйте (zdravstvujte) здрастуйте (zdrastujte)
пока (poka) поки (poki)
доброе утро (dobroe utro) доброе утро *zelfde dus
добрый день (dobryj den’) добрий день (dobrij den’)
добрый вечер (dobryj vecher) добрий вечір (dobrij vechir)

In het bovenstaande zie je minimale verschillen. Maar wanneer je bijvoorbeeld het woord ‘openen’ neemt, dat is in het Russisch ‘открытие’ (otkrytie) en in het Oekraïens ‘відкриття’ (vidkrittya). Dit is een compleet ander woord.

Dus toch dialect? In Vlaams België wordt Nederlands gesproken met hier en daar andere woorden, b.v.:
Nederlands: dealer
Vlaams: verdeler

In het Vlaams wordt het gewoon het Nederlandse woord gebruikt, in het Nederlands gebruiken we de Engelse vertaling. Dealer is simpelweg verdeler. Oekraïens is geen dialect, aangezien het gewoon een aparte taal is.

Zoals ik al aangaf, ik spreek Russisch, maar geen Oekraïens. Ja, het is te begrijpen, maar zeker niet alles. De vergelijking tussen Vlaams en Nederlands gaat niet op. :slight_smile: Oekraïens - Russisch is te vergelijken met Nederlands - Duits.

Vandaag hoorde ik van een ex-onderwijzer, dat in Oekraïne een sterke neonazistische stroming bestaat.

Ik kan die taalverwarring wel begrijpen, vooral omdat inderdaad de meeste Russisch sprekenden het met een beetje inzet kunnen begrijpen. Wat ik in een of ander museum ervan begrepen heb is dat er eerst een Proto-Slavische taal was die men in deze region sprak. Op het moment dat het Kievse Rijk viel werd het grootste deel van Oekraine en Wit-Rusland door eerst de Litouwers en late de Pools-Litouwse Unie bestuurd. Dat is een periode geweest waar een split tussen de talen ontstond. Het Oekrains pikte oa veel Poolse en Litouwse woorden op, maar ook een geheel ander alfabet.
Rusland, alhoewel je dat beter niet zo kan noemen omdat het nog niet bestond en heel anders verdeeld was, had die invloeden niet. Of tenminste, zij hadden andere invloeden. Veel van de gebieden die nu onder Rusland vallen stonden onder bestuur van de Khans, Tartaren, Kozakken etc. Daar vindt je dan ook woorden van terug in het Russisch.
Dus ondanks dat er veel overeenkomsten bestaan, zul je in het straatbeeld van Kyiv in eerste instantie verward zijn. Ander alfabet en een aantal andere woorden. Maar met een beetje inzet lukt het wel na een tijdje.

Het is denk al op veel plaatsen en in veel boeken de revue gepasseerd. Helaas is het zo dat Poetin graag dit beeld gebruikt om zijn eigen waanideeen ten uitvoer te kunnen brengen. Rusland heeft zo zijn eigen trauma’s opgelopen en deze kan Poetin gebruiken om zijn volk achter hem te krijgen. Je zult merken dat hij hierop blijft hameren. Het heeft weinig met de werkelijkheid te maken. Sterker, Rusland telt het hoogst aantal nazi’s in de wereld. Deze zitten zelf in de Doema en feitelijk wordt er ook niet vanuit politie of politiek opgetreden tegen de wreedheden die deze Nazi’s plegen. Maar OK, heel ander verhaal.

Als je als reiziger naar Oekraine komt zul je je ogen wat verder moeten openen. Als west-europeaan kun je inderdaad snel de vergissing begaan dat in Oekraine een grote nazistische stroming bestaat. Laat ik beginnen met te zeggen dat het inderdaad bestaat. Maar zeker niet zo erg als bijvoorbeeld in Rusland. Kijk je naar het stemgedrag in de laatste verkiezingen in Oekraine, dan kregen Nazi partijen zo weinig stemmen dat het niet in percentages als 0,01 procent uit te drukken valt. Rechtse partijen (let op, vergelijk hen niet met partijen als PVV, rechts heeft een heel andere betekenis hier) kregen als ik het me goed herinner 2% van de stemmen. Als je dus echt conclusies wilt trekken zou je kunnen beargumenteren dat Nederland/Belgie rechtser is dan Oekraïne
.
Maar gekleurde reizigers verbazen zich al snel hoe vriendelijk ze benaderd worden door lui waarvan ze denken dat ze hakenkruizen voeren. In Oekraine heeft dat hakenkruis dan ook een heel andere lading en heeft rechts een heel andere betekenis dan wij het toeschrijven.
Om het niet te lang en te ingewikkeld te maken kun je grofweg zeggen dat er vooral een anti-sovjet gevoel aan vast hangt. Zoals je misschien weet heeft de USSR diepe littekens achter gelaten in Oekraine.

Dus reis je door Oekraine en zie je iets met hakenkruizen, schrik niet meteen. Check snel Wikipedia wat die vlag inhoud en wat de geschiedenis ervan is. Vaak komt het erop neer dat het een verzetsgroep was ten tijde van de Sovjets.

Maar hoe is het dan mogelijk, dat in het oosten van Oekraïne en in de Krim zoveel Rusland aanhangers zijn?

0 wat een schitterend, romantische manier om de aanwezigheid van hakenkruisen uit te leggen. Ik zou het zo goed niet kunnen.
Er was tijdens de tweede wo inderdaad een Oekraïns vrijheidsleger. Voornamelijk in West Oekraïne. Die hebben onderhandeld met Hitller want ze wilden zich bevrijden van Stalin (volkomen begrijpelijk). Hitler heeft hen gevraagd om zijn zijde te kiezen. Hij zou Oekraïne bevrijden en beloofde hen onafhankelijkheid. We weten nu dat dat een leugen was. Maar veel van die Oekraïners zijn aan de Duitse zijde blijven doorvechten. Diegene die dat weigerden werden naar werkkampen gestuurd. Daar kregen ze een voordeel job, ze werden kapo’s. Zij moeste de orde bewaren onder de gevangen genomen Russiche en Oekraïnse vrouwen. Mijn moeder heeft drie jaar in zo een werkkamp gezeten en ze kreeg er slagen als ze een foutje maakte. En die stokslagen heeft ze nooit van Duitsers gekregen, wel van de kapo’s. Dus is het begrijpelijk dat er nu nog steeds haat is tussen twee volkeren. Nu wil Kiev dit “bevrijdingsleger” vieren. Zijn de bedoelingen duidelijk genoeg…?

Wat de hakenkruisen in Rusland betreft, ik kan er niet over meespreken want ik heb ze nog nooit gezien. Feit is wel dat de lokale bevolking nog steeds met argwaan naar Duitsland kijkt, ook al is dat ten onrechte heden.

Om even weer naar het begin van deze discussie terug te gaan. De enige reden dat Oekraïne nu onstabiel is; omdat Putin dat zo wil.

Niet om ‘nazis’, wat bijna elke Rus nu denkt, zoals de staatsmedia van Rusland zijn bevolking meld. Want, o ja, er zijn zo goed als geen vrije media meer in Rusland. Maar het gaat wel om macht en geld. Ook de enorme hoeveelheid aanwezige schaliegas is een zorg voor Rusland ivm de inkomsten voor het land/de bedrijven waar Putin grootaandeelhouder van is. Maar hoe? Mis vooral Putin zijn nieuw huis/paleis niet: HOUSE OF THE DAY: Putin's Secret Billion Dollar Palace on the Black Sea

Putin en vrienden zijn nu zoveel mogelijk aan het stelen. Voordat de krachten van het Westen in aktie komen. En dat gaat gebeuren, want de enige reden dat er nog steeds oorlog in het Oosten van het land is, komt door wapens en militairen uit Rusland. En met elk overleg dat het Westen aan gaat, zal Putin meer land inpikken.

Verder is dit interessant leesvoer over dit onderwerp: http://www.institutionalinvestorsalpha.com/Article/3426269/Unhedged-Commentary-Putin-Will-Never-Back-Down.html

Ook geeft het boek Red Notice, van Bill Browder (https://twitter.com/Billbrowder), een goed inzicht in hoe maffioso Putin werkt. Ook is het interessant dat de rechter van het Nadia Savchenko proces (de Oekraïense piloot en parlementslid die vastgezet is in Rusland notabene) op de Magnitsky lijst staat.

Verder geeft deze film aan tot wat Putin nog meer in staat is:
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“qkjG2LQx8oE” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Propaganda heb je overal. Daar is niet alleen Rusland schuldig aan.

Zal ook even terugkomen op het onderwerp.

Als ik de vermelde bronnen van ReinierB bekijk zie ik veel gesponsorde sites. Door wie betaald? Ga dat eens na en spreek dan van propaganda.

Zelf ben ik iemand die steeds in mijn leven heeft getracht om zo objectief mogelijk te zijn en mijn informatie van zoveel mogelijk verschillende hoeken te verkrijgen. En vooral, ik ben kritisch bij alles wat ik hoor of zie. En daarbij moet je ook een beetje nadenken en logica gebruiken…een hele taak dus.

Dat Poetin propaganda gebruikt is logisch. Ander zou hij maar een dom kereltje zijn. Wat vrij pers in Rusland betreft. Als ik naar het “grote voorbeeld” kijk, de VS. 95% van de pers is in handen van het grote geld. En dat betekend dat de pers het bezit is van 1% van de Amerikanen. En die 1% is nu toevallig de motor achter de Nieuwe Wereld Orde. Dus wat zal de Amerikaanse pers schrijven? Dat wat die 1% wil, het is tenslotte hun geld.

Wist je dat de Amerikaanse staat de grootste oplichter is wereldwijd. Nee? Ga dat eens zoeken naar een we in hun grondwet, waar de Amerikaanse burger verplicht is om belastingen te betalen. En toch worden ze betaald en als de mensen ze niet betalen, dan word hun huis aangeslagen…ONWETTIG…

Nu is toevallig Poetin een grote tegenstander van het NWO en was zijn land bezig om een vooruitgang te boeken. Lonen stegen, pensioenen gingen omhoog, belastingen waren zeker betaalbaar. NWO verdraagd geen dwarsliggers. Toevallig barst de oorlog los in Oekraïne…net op het moment dat alles goed begint te gaan in Rusland. Vreemd, niet? Poetin word als schuldige aangewezen. En vreemd de sancties zijn financieel. Zorg ervoor dat het land op zijn knieën zitt en dat de bevolking zich tegen Poetin keert. Revolutie en dat zetten wij onze marionet daar. Kan het NWO het land onder controle houden. Maar kennis is een ggroot wapen en dat ontbrak hier de NWO. Wisten ze dan niet dat Russen zich, in tijden van crisis, achter hun leider scharen? Dat is nu nog steeds het geval (ik ben vaak in Rusland, in een provincie).

Spijtig voor de Oekraïnse mensen, die de speelbal zijn van kille, berekende en machtwellustige heren die de hele wereld onder hun dominantie willen krijgen. En je zal het wel merken, zelfs al doet Poetin toegevingen, het zal nooit voldoende zijn. En weer spijtig voor al die nutteloze doden. Mij maakt het razend wat ik daar zie gebeuren. Ik heb zelf nog familie in Oekraïne.

De vermelde bronnen waren de eerste zoekresultaten die ik tegen kwam over de besproken onderwerpen op die pagina’s, omdat ik geen urls ga onthouden. Dit zijn gedocumenteerde feiten. En is geen propaganda. Putin heeft wel degelijk een gigantisch paleis aan de Zwarte Zee; betaald met welk geld?

Wat jij de 1% en de NWO noemt, noem ik het bankenkartel. En je hoeft dus niet voor Putin te zijn om tegen het bankenkartel te zijn. Corruptie is de kern van zijn bewind. Ik leef liever in een maatschappij waar ik een bedrijf kan opbouwen, zonder me te hoeven afvragen wanneer de grote mannen in de leren jassen langs komen, die je ‘vriendelijk’ vragen je bedrijf voor niets tot weinig te overhandigen aan vrienden van Putin. Kijk naar de site VK, de oprichter is gevlucht uit het land. Ik leef liever niet in een maatschappij die gebaseerd is op alles stelen wat los en vast zit. Ik hoop dat de Russen dat ook gaan inzien.

Je praat mooi over die vrije pers heen. Er is dus wel degelijk vrije pers in Europa en de Verenigde Staten. In Rusland; geen. Je kan zelfs gearresteerd worden voor een een facebook like of retweet: https://meduza.io/en/feature/2015/02/09/there-s-no-such-thing-as-an-accidental-repost

Bill Browder zijn boek is nieuw maar het verhaal erachter en de Magnitsky zaak is niet recent. Advocaat werd vermoord omdat hij en het bedrijf waar hij voor werkte (van Bill Browder) corruptie aan het licht brachten. Voor de mensen die niet van lezen houden, hier een documentaire:
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“x6PQNFcog3s” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Ik hoop dat meer mensen gaan inzien dat Putin niet de oplossing is voor het het geweldig mooie land Rusland.

Was niet van plan om te reageren. Maar wil nog wel enkele zaken rechtzetten voor ik ermee stop.
Ten eerste, in ben niet pro of contra Poutin. Ik bekijk enkel de vorderingen die het land heeft gemaakt sinds hij aan de macht is. En ja er is corruptie. Noem mij 1 land waar ook ter wereld waar geen corruptie is. Ja hier komen geen mannen in zwarte jassen (is hier uit de mode), hier komen ze in kostuum met een kaartje dat BBI noemt. Heb mijn eigen bedrijf in België gehad. Nooit corrupt geweest (en heb daar nu spijt van) en wat is het resultaat. De staat heeft 50% van mijn winst opgeslorpt. En nadat ik alles had betaald kon ik nog net een brood kopen. M.a.w. wij doen het beschaafder en “legaal” (zie de belastingen in de VS).
En ja, Poutin heeft een paleis aan de zwarte zee. Als je hard werkt, kan je er zelf ook één bouwen (van de winst die je maakt op de rug van je klanten). Wat is daar mis mee. Maar de chocolade haas heeft een paleis neergepoot dat als twee druppels water op het…witte huis in de VS lijkt. En dat in een land waar hij ons (de belastingbetaler) geld komt vragen om de agressor te stoppen…(but who cares).
Ten tweede ben ik inderdaad tegen het bankkartel (wat een mooi woord). Ik ben teg dat kliekje dat met een vingerknip beslist om een oorlogje te starten. Een kliekje dat er niet voor schrikt als er enkele doden vallen (who cares). Een kliek die iedereen ervan overtuigd dat zij het ware woord verkondigen. En als je dit niet aanstaat dat maken we je wel het leven zuur. En de zondebok is snel gekozen…Poutin. Die vijandelijkheid zit hier toch reeds ingebakken. 70 jaar hebben ze iedereen overtuigd dat Rusland agressieve barbaren zijn.
Ten derde besef ik dat ik niet meer in een democratie leef. Lees er de akkoorden van Helsinki op na en kijk dat hoeveel daarvan momenteel geschonden worden door de VS; Europa en Oekraïne. Heb ik daar iets tegen in te brengen? Wil ik dat? Is dat de wil van ons volk? Wel, dan is dit niet de democratie die ik voor ogen heb. Dan ga ik liever verhuizen naar een land dat geen democratie kent.

Hopelijk zal de bevolking in het Westen op tijd wakker worden. Op tijd beseffen dat ze de verkeerde mensen steunt. De wereld is veel te mooi om dit te verdienen.

Voeg de daad bij het woord zou ik zeggen. Als je vindt dat het daar zoveel beter is dan hier moet je gaan. Zo niet, zijn het nogal loze woorden. :vak01:

Ik denk dat corruptie en vriendjespolitiek in elk land aanwezig is, maar Rusland spant toch wel de kroon, ver boven dat van Europa.

Je hebt het over geld verdienen over de rug van je klanten, maar die klanten zullen altijd eerst zelf moeten beslissen om je in te huren en geld aan je te geven. Maar wie zijn dan die klanten van Putin waar hij geld aan heeft verdient om dat paleis te bouwen? Het Russische volk is geen klant, toch? Dat gaat niet om winst, toch? Rusland zou er een stuk beter voor staan als Putin en co. er geen kleptocratie van gemaakt had.

Hier nog een mooie zeer recente video van Bill Browder over Rusland, Putin en corruptie:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“YbgNeQ_xINM” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Even over de Bijzonder Belastinginspectie (BBI); die zal altijd volgens de wet handelen. Niet zoals in Rusland, al je documenten, rekeningen en data in beslag nemen en dan het bedrijf stelen met alle (handtekeningen, logins, etc.) informatie die ze hebben… Je kan altijd de regels buigen om geld onder bepaalde belastingen vandaan te halen, vooral in landen waar de systemen rudimentair zijn, zolang je maar geen aandacht trekt. Maar in landen zoals die van de EU en VS moet je er wel heel erg goed voor zorgen dat je kan aantonen waar geld vandaan komt en waar het naar toe gaat. Alle systemen zijn gekoppeld, dus als je een bezoekje krijgt van de BBI zal er wel degelijk iets aan de hand zijn. Ook al is dat niet jouw schuld, of je of je personeel heeft per ongelijk een formulier verkeerd ingevuld.

Het mooie is dat je wel degelijk in een democratie leeft. Krijg genoeg steun van stemmers en ook jij kan verandering brengen. Of lobby een politieke partij. Maar het kan. Het is geen Noord Korea. Doe a.u.b. ook niet als of dat wel zo is. Want je hebt geluk dat je in een land als Nederland woont. Het had een stuk slechter voor je kunnen zijn, als je in een minder welvarend deel van de wereld geboren zou zijn…

Ik hoop constructief iets toe te voegen aan de discussie, laat me vooral weten als ik onredelijk of respectloos reageer. Ik weet dat ik soms wat hoogdravend kan zijn in mijn enthousiasme over dit soort onderwerpen

:koffie:

Als ze dat eerder hadden gedaan, dan waren er niet zo veel doden en gewonden gevallen. In het oosten van Oekraïne is, of je het leuk of niet leuk vindt, de meerderheid Russisch gezind. De regering van Oekraïne heeft daar niets te zoeken. Dus de Oekraïense regeringstroepen kunnen daar beter terugtrekken.

“De regering van Oekraïne heeft daar niets te zoeken”? Waarom niet? Het is toch Oekraïne? Dat is een soevereine staat. Verzekerd van die status door onder anderen Rusland en de Verenigde Staten toen ze hun nucleaire wapens overhandigden.

De enige reden dat er zoveel doden zijn gevallen is de onophoudelijke stroom militairen en wapens uit Rusland.