Hoe veilig is het om af te reizen naar Kiev?

Beste forumleden…

Ik zou in April een aantal dagen naar Kiev afreizen.

De crisis en de ‘oorlog’ schrikt mij wel een beetje af. Is het relatief veilig om een aantal dagen in Kiev te verblijven?

Ik moet nog beslissen om het al dan niet te doen.

Waarom ik naar Kiev ga? Wel mijn favoriete voetbalploeg speelt er een wedstrijd… Ik zou heel graag meegaan om ze aan te moedigen maar zoals ik al zei, de situatie schrikt mij een beetje af.

Ja, Kiev is veilig. Er zijn hier een daar een paar demonstraties zo af en toe, maar de brandhaarden bevinden zich in het oosten van Oekraïne.

Denk je echt dat de wedstrijd door zou gaan als het onveilig is in Kiev?

Ik heb april/mei een stopover in Kiev. Ik zie zelf geen probleem, zolang je niet naar het oosten gaat.

Ik heb er de afgelopen 3 maanden gezeten (april, mei, juni) en, zeker in Kiev, is het veilig.
Maar je kan beter (politieke) demonstraties uit de weg gaan.

Kiev is gewoon veilig. Vergeet niet dat Oekraine na Rusland het grootste land van Europa is. De gevechten in de Donbass regio spelen zich af op nog geen 5% van het grondgebied. Ook dicht bij het front kun je gewoon komen. Dat wil zeggen, de Russische artillerie kan zo’n 90 kilometer ver schieten, dus wil je volledig veilig zitten houdt hier dan rekening mee. Mensen zullen je iig warm onthalen (Rus, Oekrains of een van de andere vele nationaliteiten die UA rijk is).

De door de Russen geannexeerde Krim is een ander verhaal. Als Tartaar zou je wel gevaar lopen of iig moeilijkheden ondervinden. Natuurlijk is er van alles gaande, maar als Toerist zul je weinig problemen ondervinden zolang je bij overheidsdienaars duidelijk maakt dat je toerist bent. Of je naar de Krim toe moet gaan is een tweede. Ik zelf zou toen Hitler Polen binnen viel nooit gedacht hebben om daar dan meteen naar op vakantie te gaan. Net of je vrolijk met Kristallnacht mee komt doen.
Daarnaast is het nog de vraag wat de consequenties voor jou persoonlijk zullen zijn. De annexatie is internationaal als illegaal bestempeld. Dat betekend dus dat je altijd rekening moet houden met vervolging of iig een zwarte bladzijde op je CV. Zeker als je ooit van plan bent voor de overheid te gaan werken of iets in de politiek wilt betekenen. Ga je toch, blijf dan verre van social media als Facebook en Instagram. Het internet vergeet niet (en Rusland ook niet).