Ik ben van plan om volgend jaar zomer twee of drie weken naar Oekraine te gaan. Ik zag geen forum speciaal voor Oekraine, dus ik hoop dat hier iemand mij aan informatie kan helpen over wat de mooiste plaatsen en routes zijn in Oekraine en wat de beste overnachtingsmogelijkheden zijn.
Alvast bedankt!
Hallo Marcella,
Ik ben momenteel bezig om een forum aan te maken voor Oekraïne zelf, zodra deze online is zal ik het je vertellen en kun je daar verder aan je informatie over Oekraïne komen.
Groetjes,
Richard
Ik heb nog niet zo veel ervaring met Oekraine maar weet dat Odessa en Krim erg de moeite waard zijn, zelf ben ik in Kiev geweest wat je ook zeker niet moet overslaan. Een dagtrip naar Chernobyl is ook te overwegen (vanuit kiev), ben daar zelf geweest en vond het heel interessant.
Overnachten heb bij Kiev Logging gedaan welke ik heb gevonden via hostelworld.com
In september ben ik in Kiev en Odessa geweest, beide steden zijn zeker de moeite waard om te bezoeken. Ook hoor ik van mensen dat Lvov een leuke stad is. Tussen Kiev en Odessa ben ik met de nachttrein gereisd, als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik je dit zeker aanraden! Een enkeltje kost maar rond de 12-16 euro en dan ben je wel 10 uur onderweg.
Zelf heb ik in beide steden een appartement gehuurd. Dit is mij heel goed bevallen omdat je best veel comfort hebt en ruimte. Ik zat ook heel dicht bij het centrum, ideaal dus. Een appartement heb je al vanaf 60 dollar per nacht. Wil je wat goedkopers dan kun je bijv. kiezen voor een hostel.
Ook de Krim lijkt me heel leuk om een keer te bezoeken, dit is net als Odessa aan zee maar dat is het schiereiland van Oekraïne in het zuiden.
ik vind het altijd moeilijk zo heel algemeen wat neer te schrijven-begin eens met een reisgids, denk ik dan.
Heb zelf 7 keer rondgereisd-altijd op eigen houtje, met trein.bus. Niet alleen naar de bekende toeristenstreken: Kyiv, Krym, Odesa, Lviv, maar het hele land. en dan valt het vaak vies tegen.
In de zomer kan je langsheen de kust gewoon op de station=voksal bij omaatjes kamers huren=kost rond de 5/10€ (ja, je leest het goed). je hoeft niet zonodig alles tevoren te regelen
maar vragen zonder toelichting wat beste is is zooooo persoonlijk-en je voorkomt ook nodeloos geschrijf door te melden wat je eisen zijn-welk budget/nivo van luukse je niet onder denkt te kunnen.
goedkoop erheen: vliegen met Germanwings of WIZZair vanaf Keulen of Dortmund, ik betaalde onder de 100€/retour met WZ.
Ik vind Kiev niet de moeite. Ik zag het gewoon als een westerse stad, zoals elke andere Westerse stad. Het hangt er natuurlijk van af wat je wil doen… Krim en Odessa zijn inderdaad de moeite, Maar ik heb meest van het platteland genoten. Met de fiets door Oekraïene trekken is een echte aanrader.
Hallo. Ik ben net terug uit de Ukraïne en na Kiev ben ik nu eerst naar Mariupol afgereisd. Deze stad ligt in het zuid-oosten aan de zee van Azow. Het is een grote stad en is omringt met 3 fabrieken die ijzer erts verwerken. En met de verkeerde wind, is de stad niet echt fris te noemen. Toch zijn er leuke restaurantjes te vinden en ik heb voor 3 personen inclusief 2 drankjes p.p. en een fles wijn € 34 moeten afrekenen. Overigens heb ik geld niet op het vliegveld ingewisseld, maar in de stad zelf. Dat scheelt weer iets. Ik was ook blij dat de Grievnia gekoppeld is aan de dollar. Er is een ruime keus aan appartementen en ik heb er één gehuurd voor $ 60 per dag. Verder is de stad erg druk, heeft een strand van zo’n 400 meter breed en is niet echt uitdagend om tussen de sigaretten peuken en het zwerf vuil te liggen. Drie weken later ben ik weer terug gegaan en toen naar Donetsk. Deze stad is iets minder vervuild en er is iets meer te zien. Een kennis van mij heeft me veel laten zien en paddenstoelen plukken was een smakelijke ervaring. In ruim 2 uur had ik een grote plastic zak vol en dat is op zich al ongelooflijk. Champignons zo groot als een tennisbal is geen uitzondering. Ik heb met Ukraïne International Airlines gevlogen en de service op deze lijndienst was goed. De hele vloot bestaat uit vliegtuigen van Boeing (737). DonbassAero gaf mij wel enigszins een eng gevoel toen ik van Donetsk terug vloog naar Kiev. Het toestel van Russische makelij was nou echt een zeer oud toestel.
Tot slot even een tipje. Ik bewaar mijn geld altijd in een lege koker van mijn leesbril. Ik wisselde € 500 in en kreeg met de koers 5300 Grievnia en dat zijn alleen maar briefjes van 100.
Groetjes Marcel.
Hoi,
Ik heb er rondgereisd met nachttreinen, ideaal, betaalbaar en geen tijdverlies. De kwaliteit van de treinen is goed te noemen en ze rijden behoorlijk op tijd.
Ik vond persoonlijk Odessa wat tegen vallen en Kiev. Lviv , de Krim en een dagexcursie naar Tsjernobyl absoluut de moeite.
Ik weet niet waar je van houdt natuurlijk, maar ik zou in Kiev Pecherska Lavra zeker bezoeken.
Met name voor de Krim zou ik iets meer tijd uittrekken om de vele bijzondere plaatsen en zaken te bezoeken.
Op www.andersreizen.nl staat een (ingekort) reisverslag van mijn rondreis.
Misschien geeft dat je een aardig sfeerbeeld.
Veel plezier en groet,
Ton