Vragen volgorde route en vervoer

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan in november 4 weken naar Thailand. Er zijn alleen een aantal dingen waar we nog niet over uit zijn. We twijfelen ten eerste of we de hele route per auto doen of een behoorlijk deel ook per openbaar vervoer. Heeft volgens mij beide voor- en nadelen. Met de auto meer vrijheid en het scheelt tijd. Met het openbaar vervoer krijg je een ander stuk van het land mee en het is goedkoper. Tot zover heb ik de volgende schema’s bedacht:

**Helemaal met de auto
**
[TABLE=“width: 1153”]

1-nov
Heenreis

2-nov
Chiang Mai

3-nov
Chiang Mai

4-nov
Mae Sariang
190 km, Auto ophalen, 4 uur rijden via Doi Inthanon

5-nov
Mae Hong Son
163 km, 3 uur rijden

6-nov
Pai
107 km, 2 uur rijden

7-nov
Thaton
265 km, 5 uur tijden, bezoek Mae Malai food marker, bezoek Chiang Dao grot

8-nov
Gouden Driehoek-Chiang Rai
200 km, boottocht Mekong rivier

9-nov
Chiang Rai-Lampang
226 km, 3 uur rijden, bezoek Wat Rong Khun (sneeuwtempel)

10-nov
Lampang-Sukhothai-Pithsanulok
278 km, 4 uur rijden. Bezoek Sukhothai historical park

11-nov
Pithsanulok-Kanchanaburi
380 km, 5 uur rijden, bezoek Pithsanulok, treinrit River Kwai

12-nov
Kanchanaburi-Amphawa markt
104 km, 1,5 uur rijden. Bezoek Erawan watervallen en Amphawa markt

13-nov
Markt-Bangkok
90 km, 1,5 uur rijden

14-nov
Bangkok

15-nov
Bangkok

16-nov
Bangkok-Kui Buri
290 km, 4,5 uur rijden

17-nov
Kui-Buri-Koh Sok
430 km, 6 uur rijden naar Surat Thani, auto inleveren. Dan nog naar Koh Sok

18-nov
Koh Sok

19-nov
Koh Sok

20-nov
Koh-Sok-Koh Lanta

21-nov
Koh Lanta

22-nov
Koh Lanta

23-nov
Koh Lanta

24-nov
Koh Lanta

25-nov
Koh Lanta

26-nov
Koh Lanta

27-nov
Koh Lanta

28-nov
Terugreis

[/TABLE]

**Deel met de auto, deel openbaar vervoer

**[TABLE=“width: 1217”]

1-nov
Heenreis

2-nov
Chiang Mai

3-nov
Chiang Mai

4-nov
Mae Sariang
190 km, auto ophalen, 4 uur rijden via Doi Inthanon

5-nov
Mae Hong Son
163 km, 3 uur rijden

6-nov
Pai
107 km, 2 uur rijden

7-nov
Thaton
265 km, 5 uur tijden, bezoek Mae Malai food marker, bezoek Chiang Dao grot

8-nov
200 km, boottocht Mekong rivier

9-nov
Chiang Rai-Chiang Mai-Pithsanoluk
200 km, 3 uur, Auto inleveren, 7 à 8 uur trein

10-nov
Bus naar Sukhothai, weer overnachten in Pithsanoluk
1 uur bus en 1 uur terug

11-nov
Pithsanoluk-Kanchanaburi
?

12-nov
Kanchanaburi
Treinrit River Kwai

13-nov
Kanchanaburi-Amphawa market
1,5 uur bus naar Erawan. 4 uur bus. Ochtend bezoek Erawan watervallen, middag Amphawa

14-nov
Amphawa-Bangkok
Met trein en sawngthaew, boottocht, ochtend vroeg monnikenritueel

15-nov
Bangkok

16-nov
Bangkok

17-nov
Bangkok-Kui Buri

18-nov
Kui-Buri-Koh Sok

19-nov
Koh Sok
Nachttein

20-nov
Koh Sok
Bus naar Sukhothai, weer overnachten in sukhothai

21-nov
Koh-Sok-Koh Lanta
Trein, middag en avond bezoek Ayuttayah

22-nov
Koh Lanta
In Kanchanaburi bezoek en treinrit dodenspoorlijn (linker kant mooist)

23-nov
Koh Lanta
Ochtend bezoek Erawan watervallen (zie bouwsteen Thailand online)

24-nov
Koh Lanta

25-nov
Koh Lanta

26-nov
Koh Lanta

27-nov
Koh Lanta

28-nov
Terugreis

[/TABLE]

M.b.t. de laatste optie heb ik een aantal vragen. Want ik kan niet echt vinden hoe je het beste van Pithsanulok naar Kanchanaburi komt. Weten jullie wat het handigst is? Of zou het beter zijn om de reisvolgorde aan te passen en van Pithsanoluk eerst naar Bangkok te gaan. En dan van Bangkok via Amphawa naar Kanchanaburi en dan van daar naar Kui Buri? Wat zouden jullie doen? Eigenlijk zou ik hem nog ergens een dag in willen korten zodat we op Koh Lanta 7 dagen hebben. Suggesties? En hebben jullie verder nog tips? Alles is welkom!

Hee Sunlover,

Ik kom nu 20 jaar in Thailand. Het lijkt erop dat jullie voor de eerste keer gaan, aan het schema te zien.
Om met de deur in huis te vallen: Ik raad jullie aan om tenminste 50 procent van waar jullie naartoe willen te schrappen. Thailand is geen Nederland, daar ga je snel genoeg achterkomen.
Thailand is een land met zoveel leuke en verschillende dingen, die je helaas niet gaat zien en beleven wanneer je
meer dan de helft van je vakantie onderweg bent. Dus zorg dat je dat meemaakt!
Tevens is het raadzaam om de reisinfo die je hebt nog eens na te trekken. Waarom zou je in Phitsanulok willen overnachten om Sukhothai te bekijken ?
Of wil je de vliegende groente-restaurants zien ?

Erawan en Amphawa op een dag ? Huur Max Verstappen in, en dan weet ik nog niet of je dat gaat halen.

Ja , het gaat wel, maar dan met drie levels Erawan in plaats van de zeven.

Hans.

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie. Niet helemaal wat ik gehoopt had, maar liever een eerlijk antwoord natuurlijk dan iets wat niet kan. Het deel t/m 8 november, met de auto, heb ik eigenlijk letterlijk uit een georganiseerde reis overgenomen. Voor de overnachting in Pithsanulok heb ik gekozen, omdat ik het idee had dat het openbaar vervoer vanaf daar gaat. Dan lijkt het me handig om daar 's avonds terug te komen zodat we de volgende dag verder kunnen reizen. De vraag is alleen hoe we dan in Kanchanaburi komen. Ik had begrepen dat in Pithsanulok ook genoeg te zien is, maar heb uit jouw reactie het idee van niet. Klopt dat?

Ik zag dat reisorganisaties ook 's ochtends Erawan doen en dan 's middags doorgaan. Vandaar dat ik dat overgenomen heb. Heb je misschien suggesties hoe ik het beter kan doen?

Hee Sunlover,

Aan Phitsanulok zijn een paar dingen mooi: 's Avonds is de moskee prachtig verlicht, er liggen levendige arken in de Phitsamulok -rivier.
Voor Thaise begrippen is er ook een zeer uitbundig nachtleven, zonder de dames die je in de toeristengebieden ziet. Vraag aan je hotel waar die straat zich bevindt.

En de hoofdattractie:
Bij de clocktower bouwen 's avonds restaurants op waar je “vliegende groente” kunt eten, dat wil zeggen, je moet het zelf vangen…
Een soort spinazie met knoflook wordt een meter of vijf de lucht in geslingerd, en daar sta je dan met je bord.
Vooral een hit bij toeristengroepen, je hoeft het niet per se zelf te doen, je kunt ook toekijken, het is dus in de open lucht.
Welkom in Thailand !

Maar wat je reisplan van Phitsanulok naar Kanchanaburi aangaat: Dat moet je eigenlijk niet willen.
Het is te doen op een dag, maar dat is dus een transit-dag, waarop je dus (weer) weinig van Thailand gaat zien.
Je zou beter het plan kunnen omgooien , en in je plan Sukhothai vervangen door Ayutthaya.
Ayutthaya is veel makkelijker in te passen, en de tempels zijn vergelijkbaar.
Je kunt Ayutthaya bereizen vanuit Bangkok (Anderhalf uur met de trein vanaf Hualamphong Station) of Kanchanaburi (minibus 200 baht, meen ik)

In K’buri zou je 's morgens vroeg de treinreis naar Nam Tok kunnen maken, en daarvan uit naar Erawan kunnen reizen.
Daarvoor heb je een minibus nodig die je in Nam Tok opwacht,dit kun je regelen bij A&S Mixed Travel
ter plekke in Kanchanaburi.

Has.

1 like

Hallo Hans,

Nogmaals bedankt voor je antwoord. Ik heb alles nog een keer bekeken en aangepast. Zoals ik nu denk, wordt het in ieder geval een deel met het openbaar vervoer. We willen dat toch ook een keer proberen. Ik twijfel nu tussen enkele opties:

[TABLE=“width: 765”]

1-nov
Optie 1
Heenreis
Optie 2
Heenreis

2-nov
Chiang Mai
Chiang Mai

3-nov
Chiang Mai
Chiang Mai

4-nov
Mae Sariang
Mae Sariang

5-nov
Mae Hong Son
Mae Hong Son

6-nov
Pai
Pai

7-nov
Thaton
Thaton

8-nov

9-nov
Chiang Rai-Chiang Mai-Ayuttayah
Chiang Rai-Chiang Mai-Pithsanulok

10-nov
Ayuttayah
Pithsanulok-Sukhothai-Bangkok

11-nov
Ayuttayah-Kanchanaburi
Bangkok

12-nov
Kanchanaburi
Bangkok

13-nov
Kanchanaburi-Amphawa market
Bangkok-Amphawa

14-nov
Amphawa-Bangkok
Amphawa-Kui Buri

15-nov
Bangkok
?

16-nov
Bangkok
?

17-nov
Bangkok-Kui Buri
Kui-Buri-Koh Sok

18-nov
Kui-Buri-Koh Sok
Koh Sok

19-nov
Koh Sok
Koh Sok

20-nov
Koh Sok
Koh-Sok-Koh Lanta

21-nov
Koh-Sok-Koh Lanta
Koh Lanta

22-nov
Koh Lanta
Koh Lanta

23-nov
Koh Lanta
Koh Lanta

24-nov
Koh Lanta
Koh Lanta

25-nov
Koh Lanta
Koh Lanta

26-nov
Koh Lanta
Koh Lanta

27-nov
Koh Lanta
Koh Lanta

28-nov
Terugreis
Terugreis

[/TABLE]
[TABLE=“width: 1245”]

[/TABLE]
Het verschil zit erin dat de 1e optie via Ayutthaya gaat en de 2e optie via Sukhothai. Door de nachttrein vanaf Sukhothai (Pithsanulok) hebben we een dag meer over. Ik twijfel over Kanchanaburi. Aan de ene kant zou ik het graag zien, omdat het erg bekend is en me dat gauw het gevoel geeft iets niet te willen missen. Daarnaast schijnen de Erawan watervallen erg mooi te zijn. Aan de andere kant vraag ik me af of het niet dusdanig toeristisch is dat we de dagen misschien beter kunnen besparen voor iets anders (dagje extra Chiang Mai of de rondreis in het noorden) of juist naar het zuiden een dag extra. We houden allebei erg van natuur en hebben al mooie watervallen gezien. Vandaar dat ik het me afvraag. Heb je misschien tips die de keuzes iets makkelijker kunnen maken?

Sunlover

Hee Sunlover,

Dit lijkt nog steeds teveel op een to-do-list van een manager.
In principe kan er vrij veel van wat er op deze lijst staat, maar of je er ook een relaxte vakantie door gaat beleven, helaas niet.

Amphawa staat na 20 jaar nog steeds op mijn to-do lijst, in januari hoop ik er naartoe te kunnen.
Het is geen plek van waaruit je “eventjes” naar Kuiburi reist. En vanuit Kuiburi reis je ook niet gemakkelijk
binnen een dag naar Khao Sok, dat gaat een opgaaf worden.

In Nederland kijk je op de kaart en reis je van A naar B op een snelle manier. In Thailand ligt dat echter anders.
Ik begrijp dat je heel veel wilt zien op je reis, maar het is beter om 6-7 plekken te kiezen, van waaruit je dan
gaat verkennen, dagtochten maakt e.d.

Aan Mae Sariang, Chiang Rai, Mae Hong Son en Tha Ton mis je niets, zeker niet wanneer je via dagtochten de bergen rond Chiang Mai verkent,
dat levert, uitgezonderd de longnecks, hetzelfde resultaat op. Gouden Driehoek stelt niets voor, is een zgn. tourist-trap.

Pai is wel heel leuk, veel jonge mensen in een backpackers-sfeer. Overdag brommer huren, en genieten van het berglandschap,
en 's avonds lekker eten en de avondmarkt bekijken.

Ik zou het ongeveer zo doen:

Aankomst zsm naar K’buri
3 dagen K’buri -minibus-
1 dag Ayutthaya niet overnachten -nachttrein-
4-5 dagen Chiang Mai- minibus-
2-3 dagen Pai -vliegtuig naar Krabi of Phuket-
2-3 dagen Khao Sok-minibus-
? dagen Ko Lanta-vliegtuig
? dagen Bangkok, met evt dagtocht Amphawa-minibus bij Victory Monument.

Als je ziet staan K’buri -minibus- , dan betekent dat dat je per minibus van K’buri naar Ayutthaya reist.
Meestal regel je een minibus via je accomodatie, en kunnen die dat niet, dan weten ze wel iemand die het wel kan.
Houd ook in de gaten dat je flexibel kunt zijn, waar je het naar je zin hebt, moet je vooral langer blijven…
Dat is vakantie !

Hans.

1 like