Dank! Weet je misschien nog het volgende? Een ziekenhuisopname. Voor zover ik heb begrepen, moet je in Mexico de geneeskundige zorgen contant betalen. Ik ben niet rijk. Uiteraard, ben ik verzekerd. Wat kun je me aanbevelen? Dank en veel plezier in december in Playa del Carmen
Beste MWilde, Ik heb nog een vraagje. Ik moet kiezen tussen een vlucht naar Cancun met een overstap en een vlucht zonder overstap. Wat kunt u aanbevelen? Hoe vliegt u? Ik dank u bij voorbaat.
Van de 15 keer ben ik met name de eerste jaren met Martinair gevlogen, helaas is deze niet meer. Nu vliegen we via Arke… ansich niet de beste service met een tussenstop op Cuba, als je in Cuba bent dan moet je nog een afhankelijk waar in Cuba nog 1,5uur vliegen.
In december 2010 hebben we eens gevlogen met ik meen Delta Airlines, eerst naar Houston, met een kleine tussenstop door naar Cancun. Het was omdat we snel door mochten lopen anders hadden we het niet waarschijnlijk niet gehaald. Op de terugweg naar JFK New York, drama… we hadden iets van 2 uur voordat ons vliegtuig naar Amsterdam zou gaan. Je zou zeggen: Tijd zat… We moesten rennen en we waren de laatste die aan board gingen… de rest heeft denk ik de volgende dag de reis naar Amsterdam gemaakt. Maw: Zorg dat je ruim de tijd heb… 2 uur lijkt veel maar is niks, je moet geluk hebben dat ze je voorlaten… en Amerikanen en iemand voorlaten…efin.
Mijn koffers werden opgemaakt, ook al heb je zo’n mooi slot gekocht waar ze een loper voor hebben… opbreken gaat denk ik sneller… de Service is we veel beter dan Arke fly. Aangekomen in Cancun vanuit Amerika zit je wel op een andere gate… dat weten de mexicanen ook en die rekenen meteen de hoofdprijs voor een taxi naar Playa del Carmen. Ze begonnen met 100Usd, 60Usd was uiteindelijk de prijs… Vanuit Playa naar Cancun ven je ongeveer 40 a 45Usd kwijt.
De kosten voor ziekenhuisopname is beduidend duurder dan hier in Holland, je komt in een prive kliniek terecht. Verzekeren is uiteraard belangrijk, echter moet je wel vooraf verzekerd zijn. (een brandend schip verzekeren gaat ook niet meer). Ik meen dat ik voor 9 euro per maand compleet ben verzekerd, neem dus even contact op met je verzekering of neem een aanvullende reis verzekering.
PS: Er was gisteravond nog een programma op de TV (Max meen ik) waarbij een persoon in het ziekenhuis kwam in Griekenland. Nadien hij thuis was kreeg hij een rekening van 12.000Euro, dit verpest een hoop… Hij vertelde in de uitzending dat als hij voor een paar euro per maand meer aan verzekeringen zou betalen dit was betaald door de verzekering. Het loont dus echt om dit even uit te zoeken… Voor een paar Euro meer per maand ben je van een hoop ellende af mocht het gebeuren… ik hoop echt van niet want het is een te mooie streek om er niet van te kunnen genieten daar. Misschien dat je op uitzending gemist het een en ander kan terug kijken…
Hoe lang ga je eigenlijk en wat wil je allemaal zien daar?
Beste MWilde, Dank voor zoveel nuttige. Ik ben, uiteraard, verzekerd. Maar ik heb gehoord dat je medische hulp in Mexico eerst zelf moet betalen. En pas daarna krijg je een vergoeding van de verzekering… Wat een geluk had die man in Griekenland. Hij kreeg medische zorg en hij hoefde die niet ter plekke te betalen!
Ik denk voor 3 weken te gaan. Ik heb geen idee wat er te zien is. Wat kun je me aanbevelen? Nogmaals dank!
Nogmaals Dank!
3 Weken, dan heb je inderdaad tijd om dingen te zien. Als je iets meer wilt weten van de Maya’s, de oorspronkelijke bewoners dat zijn er diverse tempels, Tulum, ligt niet ver van Playa af. Liggen wat verder: Coba is erg mooi, je loopt door de jungle en uiteindelijk kom je een tempel tegen waarop je (naar mijn laatste info) nog op mag. Een beklimming maar wel met uitzicht. Ek Balam, ook erg mooi en uiteraard Chichen Itza. De laatste staat overigens op de lijst van 7 wereld wonderen. Excursie’s in overvloed, je betaald iets meer maar je heb wel een goed engels sprekend persoon die je er wat over kan vertellen.
Wat ook erg leuk is, met name de show in de avond is XCaret. Ga niet te vroeg als je een hele dag pas koopt, ik zie mensen s’morgens vertrekken en komen laat weer thuis, eigenlijk hebben ze de middag een beetje gehangen in het park, niks mis mee… maar als dit niet wil… ga dan tegen 14:00uur naar het park. Dolfijnen zwemmen, erg leuk om een keer te doen. Snorkelen daar is op zeker een must te doen en bezoek eens een ceynote, zijn er diverse. Er zijn ook tours vanuit de operator, laat je goed informeren… De kosten zijn wel wat hoger maar nogmaals, het is wel allemaal geregeld.
Uitgaansleven is erg goed daar, maak vrienden met het animatie team want deze nemen gasten mee naar o.a. Gogo Bongo, Mandela’s, Blue Parrot (Blue Parrot ligt aan het strand en je loopt ook op het strand) en nog veel meer. Gogo Bongo is geen Disco, is meer een show… Je ziet Superman en Batman in een gevecht, dan zie je iemand op een surfplank door de lucht, surfing wind surfing zingen. Dan hangen er ineens een aantal aan een touwtje in de lucht - - gewoon een grote show… maar echt de moeite om eens mee te maken… Als je in de avond eens op de fifth loopt dan zie je verschillende cafe’s waar het erg gezellig is…
Ik heb jullie posts even verplaatst naar het Mexico Reiscafe, om de beoordelingen m.b.t. Viva Wyndham Maya apart te houden
Wat de ziektekosten betreft. Ik heb al jaren een doorlopende reisverzekering met alle bouwstenen. Het kost je een paar tientjes per jaar extra, maar kan je een hoop elende en kosten besparen. Ik kom wel eens in landen waar ziekenhuizen niet voor het oprapen liggen, dus is “medical assistance” een goede uitkomst, want er zit bij volledige dekking ook het vervoer bij in. Ook buitensporten kun je extra verzekeren, dus kijk je polis goed na voor vertrek.
Veel plezier !
Beste Robert, Dank! Een doorlopende reisverzekering heb ik. Hoe veloopt de betaling in Mexico? Betaalt de verzekering rechtstreeks naar hulpverleners? Of moet ik alle rekeningen eerst zelf betalen en pas daarna declareren bij de verzekering? Dank!
Beste MWilde,
Hartelijk dank! Ook Chichen Itza moet ik zeker zien! Nu ben ik helemaal voorbereid!
Hi Wouter,
ik heb een verzekeringspas (Europeesche) met o.a. een telefoonnummer van de hulplijn. Deze moet gebeld worden, zodat de verzekering alle nodige maatregelen kan treffen.
Heb dit gelukkig nog nooit met ziekte gehad. Wel al eens met panne tijdens een weekendje met de auto. Dit werd goed en redelijk snel opgelost.
Ik heb het volledige pakket ook vanwege de verschillende buitensporten die ik regelmatig doe op vakantie. Ik neem daar liever geen risiko mee.
Hi Robert,
Fijn dat je nooit hulp nodig hebt gehad ivm een ziekte. Ik hoop dat het vele jaren zo blijft! Een telefoonnummer van de hulplijn zal ik zeker paraat houden.
Je weet alles over Mexico. Nog een vraagje. Ik kan nog steeds niet kiezen tussen een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Cancun en een vlucht met een overstap in Madrid (in november). Een vlucht met een overstap is goedkoper. Maar voor zover ik begrijp, kun je hierbij makkelijk een vliegtuig missen. Weet je misschien ook daar iets over? Dank!
Als je een vlucht boekt, waar een tussenstop bij zit inbegrepen, moet de maatschappij ervoor zorgen dat jij op je eindbestemming aankomt. Kun je om welke reden ook (vertraging eerste vlucht etc) de verbinding niet halen, dan zullen ze een andere vlucht voor je moeten regelen. Je mag er natuurlijk niet zelf schuld aan zijn. Ik heb Mexico al vaker met een tussenstop (o.a. Atlanta, Houston, Miami) bezocht, maar er nog nooit iets dergelijks mee meegemaakt.
Niet teveel zorgen om maken
Hi Robert, Dank!
Je weet alles over Mexico. Nog een vraagje. Ik kan nog steeds niet kiezen tussen een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Cancun en een vlucht met een overstap in Madrid (in november). Een vlucht met een overstap is goedkoper. Maar voor zover ik begrijp, kun je hierbij makkelijk een vliegtuig missen. Weet je misschien ook daar iets over? Dank!
Als een tussenvlucht beduidend goedkoper is dan zou ik voor een tussenvlucht gaan, ofwel: Wees geen dief van je eigen uitgave. Madrid valt onder Europe en daar zijn ze toch net even wat makkelijker. Een tussenstop in Amerika dan zou ik graag meer tijd willen hebben dan 2 uur.
My 2 cents
Hi MWilde. Wat aardig van je ook over Madrid te beantwoorden. Ik durdfe deze vraag aan je niet te stellen. Ik heb al zo veel vragen aan je gesteld… Hartelijk dank!
Hi Wouter,
Geen probleem, ik had ook veel vragen toen ik voor de eerste keer naar Mexico ging, toen was dit forum nog niet zo bekend en kreeg je weinig tot geen reactie’s. Ik ben blij dat mensen zijn die graag een antwoord willen geven… mocht je nog vragen hebben, laat het me weten… ik ben meestal in de avond wel even online…
Wat ook handig is is eens op Google Earth kijken wat er allemaal te doen is, kijk op de diverse website van o.a. Arke en zoek eens voor de grap op een rondreis in Mexico. Dan lees je over plaatsen en dan ken je eens kijken of dit intressant is ja de nee…
Je haalt er altijd meer informatie uit dan enkel gefocussed te zijn op Playa del Carmen… een hele goede vakantie en lees graag je bevindingen…
Hi MWilde,
Dank! Ik ben ook blij dat mensen zijn zoals jij die anderen graag helpen. Je ook een hele goede vakantie! Mijn ervaringen laat ik zeker weten. Toch nog een vraagje. Hoeveel fooi is gebruiklijk te geven in een All In hotel? Aan een kamermeisje, een ober in een restaurant en een ober in een bar. Dank!
Goede vraag, Ik leg meestal voor de kamermeisjes iets van 50Peso neer, dit doe ik 2 of 3 x per week. De bartenders aldaar geef ik zelden fooi, nadeel van een All inclusief is dat je geen geld bij je heb. Maar soms neem ik een aantal 50 Peso briefjes mee… Die verdeel ik dan een beetje onder het persoon die die dag werkt. Aan de obers hetzelfde vaak zit ik op dezelfde plek en wordt je vaak door dezelfde geholpen, dan geef ik eens in de week 100Pesos. Maar je bent niks verplicht, er zijn ook dagen dat ik helemaal niks geef.
En ze blijven lachen en ze blijven je helpen hoor…
Het maakt in principe niet uit welk land, of welke luchthaven, als je hebt doorgechecked en met dezelfde maatschappij vliegt, dan zullen ze niet snel zonder jou vertrekken. Ik heb me overigens in Madrid al eens suf moeten rennen, omdat we maar 80 minuten hadden. De gateverbinding gaat daar nog deels met bussen, wat ook aardig wat tijd kan kosten. Ook toen moest het vliegtuig wachten op passagiers die “te laat” waren voor het boarden. Het kan dus overal voorkomen, maar minimaal twee uur is i.d.d. een veilige buffer.
Mocht je tijd genoeg hebben, dan kan ik je een uitstapje naar Merida aanbevelen. Neem er een nacht bij en verblijf er eventueel twee dagen. Vooral in het weekend reuze gezellig. Een overnachting in een doorsnee hotelletje in het centrum is vaak goedkoper dan een gemiddelde excursie, dus daar hoef je het niet voor te laten. Qua reis kun je het combineren met Chichen Itza en Izamal.
Isla Mujeres is misschien ook leuk voor een dagje. Leuk compact eiland en een prachtig strand aan de noordzijde. Je kunt een golfkarretje huren om het eiland te verkennen. Ga naar Cancun en neem de UltraMar Ferry vanafPuerto Juarez Ook Cozumel leent zich uitstekend voor een dagtripje. Ik ben er wel eens met een scooter het eiland rond gereden, waar je op leuke plekje uitkomt. Er is maar 1 weg langs de kust, dus verdwalen kan niet
Kijk voor de belangrijkste busverbindingen hier
Denk over zwemmen met dolfijnen goed na, want lees dit maar eens voor meer informatie -> World Animal Protection | Wereldwijd dieren beschermen
Beste MWilde, Dank ook voor de info over de fooi. Moet die enkel in Peso’s? Of kan ook in Euro of USD? Ik wil echt elk detail weten. Een nadeel van het perfectionisme Dank!