Hi Robert,
Dank voor extra info! Ik ben nog meer voorbereid!
Wat Robert schrijft over Merida is inderdaad waar, met name het weekend waar ze dan het oude gedeelte van de binnenstad afzetten voor auto’s waardoor je als voetganger de vrije ruimte heb. Wat we hebben meegemaakt van de zomer was dat als ze ergens live muziek speelde, mensen kwamen aanlopen, hun tas even aan je gaven en ze begonnen te dansen. Met name zaterdagochtend was het erg leuk om door de stad heen te lopen, een markt met kleding en vooral eten. Tevens was er een show met de mexicaanse muziek uit de verschillende streken waarop een groep mensen aan het dansen waren.
Wij zijn op eigen gelegenheid (auto gehuurd) naar Merida gereden, toen naar Uxmal en de volgende dag naar Progresso beach. In de avond weer naar huis (playa del Carmen). Neem in Merida een hotel in het oude centrum als je dit gaat doen. Auto rijden is daar geen probleem, alles staat goed aangegeven, wel even een kaart van Yucatan kopen.
Isla Mujeres is zeer zeker de moeite waard, je kan inderdaad op manier gaan zoals Robert schreef, zeer goed te doen. Wij zijn met een Catamaran gegaan, ofwel: In de ochtend met de bus naar Cancun, vandaar op een Catamaran, ik denk 2 uur op het eiland geweest en toen weer terug. Onderweg nog even snorkelen…
Cozumel is ook leuk, het eiland ligt pal voor Playa en de ferry neemt je mee, ze varen geregeld. Op het eiland met een scooter of, hebben wij gedaan met een mexicaanse ferrari, ook wel een Kever Cabrio genoemd. De weg om het eiland met de auto is echter wel korter dan op de scooter, maar wij zijn met drieen waarvan er eentje wel mag rijden maar dit niet doet. De andere, mijn zoon is nog net 2 jaartjes te jong…
Fooi, ik betaal in Peso’s, ik neem wat Euro’s mee en pin bij de automaat in het Hotel, of bij een bank waar ze dan aanwezig zijn en waar je binnen staat. Een automaat op de Fifth doe ik liever niet… nooit gedaan ook overigens. Ik heb eigenlijk geen USD bij me, krijg je ook lastiger gewisseld ivm wettelijke verplichtingen die ze hebben aangenomen daar. Daar waar ik zit wisselen ze geen USD naar Peso’s. Euro’s kan je overal wisselen, ook op de fifth kan je wisselen tegen een vaak iets betere koers dan in het hotel. Overigens hebben bijna alle hotels een safe op de kamer waarvan je een sleutel krijgt bij binnenkomst.
Beste MWilde, Hartelijk dank! Ik word steeds beter voorbereid. Door verhalen van je en Robert verheug ik me steeds meer op de Mexico-vakantie!