Vragen Peru-Bolivia

Hoi!

Ook ik heb een paar vragen over mijn reis naar Peru-Bolivia, hopelijk kunnen jullie me van wat advies voorzien. Ik ga met een vriendin (beide studentes) in januari 5 weken naar Peru en Bolivia. We hebben onze route al grotendeels klaar (Lima, Ica, Nazca, Arequipa, Puno, Copacabana, Isla del Sol, La Paz, Uyuni, Potosi, Sucre, Cuzco, Machu Picchu, Jungletocht Manu, Mancora, Lima).

Mijn vragen zijn de volgende:

1. Hoe reizen we van Sucre naar Cuzco? Heb gehoord over lange bustochten, maar vliegen schijnt niet goedkoop te zijn. Iemand advies?

2. Zelfde vraag geldt voor reis tussen Cuzco en Mancora? Vliegen naar Lima en dan vliegen naar Mancora? Bus schijnt weer heel lang te duren maar is wsl stuk goedkoper… Iemand advies?

3. Iemand advies over Mancora of Trujillo? We willen ongeveer 4 dagen aan het strand liggen, uitgaan en misschien een surfles nemen.

4. Iemand advies over waar je goed kunt mountainbiken (tocht van 1 of 2 dagen) en waar raften?

5. Iemand ervaring met hardlopen in Peru en Bolivia? Ik hardloop veel, maar is het wel veilig om dit in je eentje als meisje te doen in deze landen? En wat is het risico met straathonden (hondsdolheid?)

Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op deze vragen, alvast dank!! :chin:

Poeh dat wordt wel een druk reisschema, vooral als je ook nog wilt raften en mountainbiken tussen al dat reizen door.
Als ik een beetje tel, kom ik al gauw op 20 verplaatsingen in 5 weken (er vanuit gaande dat je na Machu Picchu weer terug moet naar Cusco, en vanuit Uyuni ook die tour gaat doen, en dat soort dingen) dus zeker 4 per week gemiddeld. Dat vind ik persoonlijk echt zwaar, op vakantie. Ik probeer het meestal te houden bij 2-3 verplaatsingen per week. Maar in theorie kan het wellicht wel, alleen kun je niet op veel plekken een paar dagen relaxen.

Voor vraag 1, 2 en 3 hoop ik dat iemand anders antwoord heeft en anders zou je het eens moeten opzoeken in een Lonely Planet of Rough Guide.
Ormeño (en misschien ook wel andere busmaatschappijen) biedt lange-afstands busritten aan die ook grenzen over gaan. Ik weet niet of ze rechtstreekse ritten van Sucre naar Cusco hebben.
Ik weet ook niet of je tegenwoordig al behoorlijk kaartjes via internet kunt kopen, een paar jaar geleden werkte die website nog niet zo jofel en kon je het beste gewoon ter plaatse kopen bij hun kantoortje (een of enkele dagen van tevoren als je zeker op een bepaalde dag wilt vertrekken). Vaak kan je ook wel via een tussenpersoon zoals een tourbedrijfje of een hotel die tickets kopen, maar dan betaal je meestal meer en kun je niet altijd kiezen welke stoel je wilt. Zelf boek ik het liefst gewoon bij de busmaatschappij zelf.
Er bestaan ook slaapbussen met bed-achtige stoelen en verwarming.

Over mountainbiketochten hoor ik vaak dat je dat in Bolivia goed kunt doen, bijv. via Gravity Assisted Mountain Biking. Het is geloof ik op de illustere Death Road. :S
Over raften hoor ik vaak dat het bij Arequipa in de buurt kan.
Ook dit soort dingen vind je vaak wel in een Lonely Planet, bij Sport.
Wees je wel bewust dat dit soort sporten vaak buiten je reisverzekering vallen. En dat ziekenhuizen waarschijnlijk van een kwaliteit zijn om niet over naar huis te schrijven.

Overigens is de Colca Canyon vlakbij Arequipa ook prachtig en heb je daar grote kans om wilde condors te zien van dichtbij (3 meter vleugelspanwijdte, ze zoeven voorbij als een soort zweefvliegtuigjes).

Bij hardlopen zou je kunnen kiezen om binnen de bebouwde kom te blijven en het niet op gekke tijden te doen (voor of na zonsopgang). Ja er zijn her en der wel hondsdolle honden maar dan zou je daar als wandelaar net zoveel last van hebben. Ik ben ze gelukkig nog nooit tegengekomen. Ik denk dat het grootste risico is dat mensen je vreemd nakijken en kinderen je uitlachen of gaan nadoen. :slight_smile: Want ik denk dat Peruanen alleen maar op een voetbalveld of atletiekclub hardlopen, ik heb het ze nog nooit zomaar op straat zien doen zoals wij hier doen, en parken zijn er veel minder dan wij gewend zijn. Misschien is het wel gebruikelijker in gebieden waar veel expats leven, zoals Miraflor in Lima.

¡Suerte!

1 like

Bedankt voor alle informatie en tips Cecilia! Heb er veel aan! We zitten erover te denken om toch nog wat dingen te schrappen zodat het schema iets rustiger wordt, zoals jij al aangaf.

Dan nog een vraag over malariapillen. Het vaccinatiebureau meldde ons dat we twee verschillende soorten malariapillen nodig hebben, alleen op internet kan ik hier niks over vinden. Kan iemand aangeven in welke gebieden je welke pillen nodig hebt? We gaan misschien toch ook nog naar Santa Cruz en naar de jungle Rurrenabaque. We hebben al malarone pillen.

Bedankt alvast!

Boven de 1500 meter komt geen malaria voor, dus in de Andes zit je sowieso goed. In Lima is ook geen malaria. Alleen in het regenwoud. Voor zover ik begrepen had, moet Malerone genoeg zijn. Maar heb je dan geen advies meegekregen over hoe vaak je dat moet nemen enzo? Misschien moet je dan nog even bellen met een GGD, of het Tropencentrum van AMC, of het Havenziekenhuis in Rotterdam.
Qua jungle zou ik voor één gebied kiezen in plaats van meerdere… ik denk dat het allemaal best op elkaar lijkt. Manu schijnt het meest onaangetast te zijn met grote kans op dieren zien. Ook maakt het het makkelijker met malariapillen en hoogteziekte, om niet teveel te switchen tussen hooggebergte en jungle.

Als ik jullie was zou ik bij Titicaca kiezen voor óf de Peruaanse helft, of de Boliviaanse.

• Peruaanse helft: Puno zelf is grauw en relatief saai, dus zo kort mogelijk blijven. De eilanden in die helft van het meer vind ik zelf wél het bijzonderst, want daar heb je o.a. de drijvende zelfgemaakte rieten eilanden waar mensen op wonen. Veel mensen vinden het erg toeristisch, maar als je daar doorheen kijkt, is het gewoon echt interessant en bizar. Ook de breiende mannen op Taquile zijn uniek. :slight_smile: Je kunt een nacht slapen bij lokale bewoners, erg leuk.
  • Boliviaanse helft: Copacabana was in 1997 al vreselijk toeristsch met veel pizzarestaurants enzo, zal nu wel nog erger zijn. De eilanden in die helft van het meer (Isla del Sol) zijn best leuk, maar m.i. niet bijzonderder dan die in Peru. En het is eigenlijk alleen leuk als je een goede gids hebt die er veel bij vertelt (en als je Spaans kunt verstaan, of geluk hebt met Engelssprekende gids).

Wellicht zou Sucre ook iets zijn wat je kunt skippen… in mijn herinnering is het een leuke stad maar bood het niet zoveel meer dan Arequipa of Cusco.

Oh ja en wat ik absoluut niet zou overslaan is een Uyuni-tour, absurd mooi. Ook niet voor een korte (tweedaagse) versie gaan want dan mis je de mooiste stukken. Dus minstens 3 dagen.

Over de Nazcalijnen is het handig om te weten dat ongeveer de helft van de mensen er lyrisch over is, en de andere helft kotsmisselijk wordt in het vliegtuigje, en/of het vond tegenvallen.

Over Lima verschillen de meningen ook. Veel mensen vinden het een grote stinkstad. En dat is het ook wel :slight_smile: maar als je wat meer moeite doet heeft het hele mooie en leuke dingen, bv. San Pedro kerk (veel goud); San Francisco kathedraal; hoofdpostkantoor (prachtig donker houten koloniaal pand); China Town; een gigantische centrale markt; de wijk Barranco (leuke hippe arty wijk)…