Vragen over wonen en een school voor onze kinderen in Nairobi

Hoi allemaal,
Wat jammer dat het Kenia gedeelte van dit forum zo rustig is. Hopelijk kan ik het wat nieuw leven inblazen :wink: De discussie over hulp in Kenia (“Echte Kenianen”) vond ik erg interessant en ik ga mijn best doen om het boek “de roep van Mapory” in bezit te krijgen.

Goed, mijn verhaal:
Wij wonen sinds ruim 2 jaar in Johannesburg, Zuid Afrika. Hiervoor leidden we een gewoon leventje in Nederland, met ons gezin. Wij zijn hier vanwege de baan van mijn man en hiervoor zullen we ook (waarschijnlijk) naar Nairobi verhuizen, weer voor een aantal jaren, hopelijk einde van dit jaar of het begin van 2018.
We genieten erg van Afrika en zijn ons bewust van de voordelen en nadelen van het wonen hier en het expat leven. Ja, we willen meer van Afrika zien en beleven.
Onze kinderen zijn 9 en 11 jaar en gaan hier naar een lokale school, krijgen onderwijs in het Engels en ze doen het prima. Het schooljaar hier is het kalenderjaar, anders dan in Kenia. Mijn dochter is in januari volgens Zuid Afrika toe aan Middle school/High school/Secundary school.

Mijn vragen:

Waar gaan we wonen?
Mijn man zijn kantoor zal zijn in South B. Hij zal ook de rest van Nairobi moeten bezoeken, alsook de rest van Kenia. Wij zoeken naar scholen voor de kinderen rond/in de wijken Karen en Lavington. Karen lijkt beter aan te rijden vanaf South B.
De meningen over het verkeer tussen Karen en South B lijken erg verdeeld. Is er iemand die er een zinnig antwoord op kan geven??? En is het verkeer tussen Lavington en South B ook te doen?
Het gaat hier om kantoortijden, vrij ruim genomen.

Scholen?
Onze ogen zijn op dit moment gericht op de Braeburn school, iemand ervaringen met deze school?
Wat zijn andere, goede scholen in Nairobi Zuid? Liefst niet te groot, de sport faciliteiten zijn welkom, dat hebben we nu nauwelijks en hoe minder we in de auto hoeven, hoe beter.
Mijn kinderen zaten in Nederland op regulier onderwijs, hier nu ruim 2 jaar op een Montessori school. Ik denk dat we het “Montessori principe” moeten laten varen, met onze verhuizing naar Nairobi. Mee eens?
Andere vereiste is dat onze kinderen op dezelfde school kunnen zitten, dat wordt dus grade 4 (primary) en 7 (secondary).

Malaria?
Hoe zeer moeten we ons hierover zorgen maken en wat doen de expats die in Nairobi leven aan preventie? Ik hoor van mensen over de “gevaarlijke hersenvariant van Malaria”, dat maakt me onzeker. Dat je binnen 24 uur in het ziekenhuis moet zijn bij koorts, is me duidelijk. Maar wat als het die hersenvariant is?
Het is de bedoeling dat we, naast wonen in Nairobi ook wat uitstapjes gaan maken om het land te zien, we kijken er al naar uit! Dit dus als notitie bij de Malaria vraag (we zijn meer buiten mensen dan stadsmensen).

Medische zorg?
Hoe is de medische zorg in Nairobi? Ziekenhuizen, huisartsen, tandartsen? Onze tandarts hier vertelde over een klant van hem die naar Kenia is verhuisd, maar elk half jaar naar Johannesburg komt om bij hem te komen voor tandarts controle, oops! :wink:

Importeren van een huisdier?
Onze kat reist weer mee, net zoals ze van Nederland naar Zuid Afrika is mee verhuisd.
Kan ik de vlucht voor haar zelf regelen, zonder (dure!) travel agents? Wat ik heb begrepen, heeft ze alleen haar chip, Europees paspoort en Rabiës vaccinaties nodig voor import in Kenia.

Waar moet ik nog meer op letten in onze voorbereiding op een verhuizing naar Nairobi?

Leuke, gezellige verhalen zijn ook meer dan welkom, we kijken erg uit naar ons nieuwe avontuur en naar méér Afrika :smiley:

Alvast bedankt, groetjes Yes.

Hallo Yes!
Wat een bijzonder verhaal hebben jullie! Ik begrijp heel goed dat je op zoek bent naar antwoorden! Spannend allemaal. Helaas kan ik je niet helpen, wij zijn zelf namelijk ook op zoek naar antwoorden. We willen volgend jaar gaan verhuizen naar Kenia met ons meisje van 2 jaar! We gaan naar Lamu county… dus wel wat anders dan Nairobi maar net zoveel vragen, haha.
Ik heb zelf vooral vragen over mijn verblijfsvergunning… mijn vriend is Keniaans. Hoe gaat deze procedure? Heeft iemand ook goede ervaringen met bepaalde expat zorgverzekeringen? Verder belangrijke tips waar je al vroeg aan moet denken?? Als iemand mij ook kan helpen, zou dat fijn zijn!!
Yes, heel veel succes! Ik blijf het volgen.
Groetjes Las

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Misschien een idee om deze vragen ook te stellen op het forum van HIK. (Hollanders in Kenia) link vind je op de site van de Nederlandse ambassade. Daar staat ook het een en ander over scholen. Er is bijvoorbeeld een Nederlandse school in Nairobi.

Sent from my SM-T550 using Wereldwijzer mobile app

Dank jullie wel voor je reacties.
Spannend Las, de stap die jullie gaan nemen. Zijn jullie van plan om in Kenia te blijven wonen?
Ilona, ik zoek de website op, dank je wel voor de tip. De Nederlandse school hebben we gezien, onze voorkeur gaat er niet naar uit. We gaan weer verder zoeken, bedankt!
Groetjes Yes.

Sent from my ALE-L21 using Wereldwijzer mobile app

Ja dankjewel Ilona, ik ga ook zoeken!!
Yes, jaa het is wel de bedoeling dat we daar blijven wonen. We moeten alles nog goed uitzoeken. Nairobi lijkt me een goede plek om naartoe te verhuizen… maar mijn vriend komt uit Lamu, dus dan gaan we toch liever die kant uit. Wel spannend vind ik. Maar komt vast allemaal goed! Kenia is heel mooi dus zeker de moeite waard de stap te nemen :slight_smile: .

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Hebben jullie al wat informatie weten te vergaren over malaria preventie? Ik kan me voorstellen dat je buiten de stad en met een kleintje, je daarover nog iets meer zorgen maakt.

Sent from my ALE-L21 using Wereldwijzer mobile app

Hi Yes, heb je al eens gehoord van de facebookgroep: wereldvrouwen? Daarin zitten Nederlandse vrouwen die over de hele wereld wonen, ook veel expats. Misschien kan iemand daar je helpen.
Interessante & leuke plannen trouwens!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Dank je wel! Wat Facebook betreft, vaak zijn die groepen zichtbaar op je tijdlijn en dit moet nog even geheim blijven voor familie, vrienden en collega’s…
Maar ik ga jullie tips bekijken.
Dank je wel!

Sent from my ALE-L21 using Wereldwijzer mobile app

Het forum Hollanders in Kenia is een betaald forum!? Ik ga niet betalen voor een forum, terwijl ik niet weet nuttig het is. Meestal vind ik alle informatie wel, vooral persoonlijke meningen via Facebook, maar daarmee moet ik nu helaas voorzichtig zijn. Veel Facebook groepen eisen ook dat je al in Kenia woont, dat helpt ook niet voor de voorbereiding… Daarom zoek ik op dit forum. Het lijkt alsof er hier niet veel te vinden is over Kenia mn Nairobi…

Sent from my ALE-L21 using Wereldwijzer mobile app

Ooh nou dat is dan nieuw ik was ook gewoon lid geworden en ik woon in Nederland. Ik vond het heel nuttig. Inmiddels kom ik er niet zo vaak meer op. Ik heb daar veel nuttige informatie gevonden/ gekregen.

Sent from my SM-T550 using Wereldwijzer mobile app

Hee! Nee jammer dat dit forum niet zo actief is. En betalen voor een forum vind ik ook te ver gaan. Ik ben nu lid geworden van de facebookgroep hollanders in Kenia, en die is wel actief! Maar ik begrijp dat dit te openbaar is, Yes… Miss kan ik een bericht plaatsen namens jou? Laat maar even weten en welk bericht ik dan zou moeten plaatsen.
En oja, malaria medicatie voor ons en de kleine, we gaan binnenkort naar ggd voor afspraak, dan hoor ik het. Maar gelukkig is de kans op malaria aan de kust ook wat minder, maar wel altijd oppassen. Groetjes!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Ik ga straks nog eens kijken, Ilona. Dank je wel!

Sent from my ALE-L21 using Wereldwijzer mobile app

Volgens mij is dit een besloten groep en daarom niet zichtbaar op je timeline. Succes ermee!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Er is ook een forum in het engels voor expats in Kenya :

http://www.expat.com/forum/viewforum.php?id=99

Beste Linda,

Ik ben Kenianse. Ik woon hier in Nederland en ik kan je een beetje helpen. Ik kom zo terug op jou vragen binnenkort
Wanneer willen jullie verhuizen?

Hi Anyachi,
Dank voor de moeite! Denk echter dat je mijn naam verward met Yes NL, zij is degene die gaat verhuizen!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Sorry, ik heb deze reacties even gemist!
We hopen begin volgend jaar te verhuizen, helaas is niks nog zeker.

Sent from my ALE-L21 using Wereldwijzer mobile app

Updates ?
De opm. over ‘‘er is minder malaria aan de kust’’ is vreemd ? Waar haal je dat ?

Hopelijk verloopt alles naar wens.

Ik woon in Ukunda, zuidkust. Juist aan de kust, voornamelijk wanneer regenseizoen start komt malaria meer voor. Hoewel veel mensen van buiten Afrika als de dood zijn malaria te krijgen, is het hier meer net zoiets als de griep. Iedereen heeft het wel eens. Zelf ook al een heel aantal keer gehad en mn dochtertje van4 jaar ook. Wij memen dus geen anti malariamiddelen, want die zijn voor zo’n lamge periode echt niet goed voor je lijf en daarmaast beschermen ze je ook niet voor de volle honderd procent. Belangrijk is gewoon om je goed te beschermen vanaf een halfuur voor schemer (je merkt t vanzelf wanneer dat is, want opeens zijn de muggen er) tot s ochtends beschermende kleding te dragen, slapen in een klamboe enz. Zodra jij of je kind koorts hebt, kan je naar elke medische lokale kliniek toe om voor weinig een malariatest te laten doen. Ik loop zelf in een lokaal kliniekje direct door naar het lab en vraag om een malariatest, dus zonder een dokter te zien. Dat scheelt weer consultatiekosten. De malariatest kost bij de kleine lokale kliniekjes vaak max 2euro. Is ie positief, dan heb je bij de chemist (zonder receot voor een paar euro medicijnen. Na 3 dagen 8 tabletten per dag ben je er over het algemeen weer vanaf… Zo eng is het dus allemaal ook weer niet, maar loop nóóit door met koorts! Liever 9x negatieve malariatestuitslag dan onontdekte malaria!

Nagel op de kop Mariette ! Bij ons in Kilifi krijg je van de chemist een doosje met 3 pillen (made in Italy) te verdelen over 24 uur voor 7 euro :slight_smile: (de chemist verkoopt ook de testjes waar je het over hebt)

Het is helemaal NIET waar dat je beschermd wordt, integendeel : als je ‘‘bescherming’’ neemt ontdek je vaak TE LAAT dat je malaria hebt, met alle gevolgen van dien… (4 maanden recupereren/proberen)
Jammer dat er zoveel foute, door de medicijnenlobby en GGD’s enzo, info gegeven word tom toeristen angst aan te jagen.