Vragen over rondreis Australië

Hallo allemaal,

Er staat een reis naar Australië gepland, en ik heb nog een aantal vragen. ik hoop dat jullie ons kunnen helpen:

• Wat is de goedkoopste manier van reizen binnen Australië?
  • Hoe kan je het goedkoopst van Cairns naar Alice Springs en Darwin komen?
  • Is een auto kopen goedkoper dan vervoer ter plaatse?
  • Wat zijn de gemiddelde richtprijzen p. nacht bij hostels?
  • Hoeveel tijd heb je nodig om de Oostkust te kunnen zien / Uluru / Darwin?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
:zon02:

Hoi,

Ik kan je alleen maar helpen qua vervoer.
het goedkoopste is denk ik met de greyhound dat is een busbedrijf waar je mee kan reizen.
En qua hostels verschild per gebied en per datum/dag. Dus daar kan ik je moeilijk aan helpen!

1. Zeker als je alleen bent, zijn de gewone busverbindingen (met Greyhound door het Australië, maar ook lokale busmaatschappijen, vraag bij informatiebalies) het goedkoopst. Als je met meerdere mensen reist, kan een auto soms uit, maar het blijft best duur omdat je het ding moet aanschaffen, weer moet zien kwijt te raken bij koop of veel kwijt ben met huur en ze slurpen toch wel benzine. Die is dan wel goedkoper dan bij ons, maar de afstanden zijn ook enorm!
    Je kunt ook auto’s ‘terugrijden’ voor verschillende verhuurmaatschappijen. Dat is wel een stuk goedkoper, maar je zit altijd met een tijdlimiet, waardoor je soms bepaalde dingen niet kunt doen/bekijken.

2. Ik denk dat de bus het goedkoopst is om in die verschillende plaatsen te komen, maar mogelijk kun je ook goedkoper vluchten vinden. Let echter wel op alle verborgen kosten! De bus doet er natuurlijk wel langer over. Als je tijd hebt, is het prima. Ze vertrekken vanuit de grotere plaatsen ook niet midden in de nacht en je hoeft maar een half uurtje van te voren aanwezig te zijn.
    Van Darwin naar Alice vv kun je ook goed de trein nemen. Met een VIP/NOMAD/YHA of andere kortingskaart kun je 50% korting krijgen (kijk dit nog wel even na of dit nog geldt!). Trein is een stuk comfortabeler en kan erg gezellig zijn.

3. lijkt me hiervoor al beantwoordt. Met een auto ben je natuurlijk wel veel flexibeler en je kunt makkelijker op campings terecht, dat scheelt weer overnachtingskosten. In veel steden kun je ook met de bus wel op campings terecht komen, maar soms moet je wat meer lopen.

4. Hostels worden elk jaar duurder. Reken zeker rond de 20-25 dollar voor een bed in een slaapzaal. Soms veel duurder! Verder ligt het erg aan de tijd van het jaar/schoolvakanties/wet/dry, enz.

5. Oostkust Cairns-Sydney: reken minimaal zo’n vier weken
    Uluru: tours vanaf Alice meestal een dag of drie
    Darwin-Alice: kan in een dag/deel nacht met de trein/bus. Tours zijn er ook. Ligt er aan waar ze allemaal langs gaan.

Het ligt er helemaal aan hoelang je wil gaan of een auto kopen goedkoper is. Als je besluit om langer dan 2,5 maand te gaan dan zou ik toch echt iets kopen.
Je moet dan wel tijd incalculeren voor aan- en verkoop.

Hallo,

Hoe kan ik aan deze ‘terugrij’ verhuurmaatschappijen komen? Dit lijkt ons wel interessant. En hoe kan ik dit regelen? Vooraf of ter plaatse?

Groetjes

Google een beetje rond en zoek op ‘relocation’. Daar moet wel iets tussen te vinden zijn. Bij hostels hangen ook regelmatig briefjes van organisaties. Ik weet niet of je dit heel erg kunt boeken. Soms zul je a-la-minute moeten beslissen.